Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na internetu Češi nejvíc hledají, jak se zadlužit

  • 71
Pokud jde o finanční témata, hledají lidé na internetu především způsoby, jak se zadlužit. Jak ukazuje statistika vyhledávače Google, půjček se loni týkaly dva ze tří nejhledanějších výrazů – kreditní karty a půjčky bez doložení příjmů.

Kreditní karty se na přelomu léta a podzimu dostaly na vedoucí pozici ve vyhledávání, půjčky bez doložení příjmů rostly průběžně až do svého vrcholu na konci října.

Potřebujete půjčku? Půjčte si s rozumem ještě dnes.

Ve druhé polovině roku se mezi tři nejhledanější výrazy z finančního odvětví dostalo online bankovnictví. Ještě v první části roku přitom lidé hledali spíše spořicí účty, v průběhu roku však zájem o tento produkt klesal. Zřejmě kvůli tomu, že úroky na spořicích účtech jsou nyní minimální.

Údaje o vyhledávání ukazují, že také v oblasti finančních služeb lidé stále více nahrazují počítač mobilním telefonem. „Loni v tuzemsku pocházelo 34 procent vyhledávacích dotazů na finanční služby a produkty z chytrých mobilních telefonů, což představuje 34procentní růst ve srovnání s předchozím rokem,“ říká manažerka pro agentury společnosti Google Marie Krátká.

Nejvíce lidé vyhledávají osobní půjčky

„Téměř polovina dotazů souvisejících s půjčkami bez doložení příjmů, 41 procent vyhledávání osobních půjček a 38 procent dotazů na mobilní bankovnictví pocházelo z mobilních zařízení,“ uvádí Krátká.

Jak Češi hledají na internetu.

Na mobilech lidé zadávají obecnější dotazy na finanční služby – 70 procent dotazů neobsahuje konkrétní značku. Pokud lidé porovnávají konkurenční varianty, dělají to naopak spíše na počítačích než na smartphonu.

„Naše data potvrzují, že čím dál tím více lidí chce využívat banku v mobilu,“ říká manažer přímého bankovnictví Moneta Money Bank Pavel Jareš. Osobní počítače mají podle něj stále převahu, ale přístupy na web Monety z mobilu rychle rostou. Jejich podíl už vystoupal na 40 procent. A například pro sjednání cestovního pojištění už začíná převažovat mobil. Počet klientů aplikace Smart Banka se podle Jareše meziročně zdvojnásobil.

Ovládat víc účtů z jedné appky? Očekávaná bankovní revoluce zatím nevypukla

Podobný trend zaznamenala rovněž Komerční banka. „Devět z deseti kontaktů mezi námi a klienty už dnes probíhá v online prostředí a nejdynamičtěji roste právě mobil,“ prohlašuje manažer Komerční banky Jan Vichr. Počet klientů banky v mobilu stoupl loni meziročně o 44 procent na téměř půl milionu. Měsíční objem mobilních plateb vzrostl meziročně o 83 procent na 2,82 miliardy korun.

Digitalizace umožňuje obsluhovat klienty mimo banku

Trh by mohla ještě více rozhýbat evropská směrnice o platebních službách PSD2, která začala platit letos v lednu. Klienti díky ní dostali například možnost ovládat všechny své účty z jedné – obvykle mobilní – aplikace. Banky zatím postupují poměrně pomalu a do experimentů se příliš nehrnou. A opatrní jsou i tvůrci nezávislých aplikací.

Do digitálního prostoru se však finanční domy stěhují stále hlouběji i v dalších oblastech. Třeba skupina ČSOB bude od příštího roku uzavírat smlouvy s klienty v digitální podobě.

Češi si oblíbili platby mobilem. Zaplatili už zboží za stamiliony

Uvádí, že používání digitalizovaných dokumentů místo papírových bude ročně představovat úsporu v řádu desítek milionů korun. V digitalizované formě se každý měsíc zpracovává přibližně 300 tisíc dokumentů. Digitalizace navíc umožňuje obsluhovat klienty i mimo pobočky banky.

Čísla Googlu ukazují, že finanční produkty se nejvíce vyhledávají v říjnu a lednu, nejméně naopak v květnu a červnu. Říjnový termín napovídá, že se lidé začínají shánět, jak si vypůjčit na vánoční dárky. Lednový vzestup zase může souviset s předsevzetími, která si lidé dávají na Nový rok. Loni i v roce 2016 totiž Češi nejčastěji googlovali začátkem roku spořicí účty.