ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Banky schvalují odklady splátek samy, plošné moratorium se nevrátí

  • 7
Hromadné odklady splátek úvěrů se nechystají. Vicepremiér Karel Havlíček je sice zmiňoval jako jednu z alternativ ekonomické pomoci, banky zatím žádosti zvládají řešit individuálně. Za listopad a prosinec kladně vyřídily přes 80 procent všech žádostí o individuální odklad splátek.

Z průzkumu České bankovní asociace mezi šesti největšími bankami na českém trhu vyplývá, že zájem o další odklad splátek úvěrů zůstává na velmi nízkých úrovních. Od podnikatelů obdržely banky v tomto období několik málo stovek žádostí o odklad, od fyzických osob pak do výše jednotek tisíc.

Více než 8 z 10 těchto žádostí přitom vyřídily banky kladně, zbývajících 20 procent jsou zpravidla žádosti s nedoplněnými podklady, uvedlo ve zprávě ministerstvo financí. Většina klientů se podle průzkumu vrátila bez problémů ke splácení odložených úvěrů.

„Banky situaci pečlivě monitorují a vyhodnocují opatření vydaná v souvislosti s pandemií, jakožto i jejich funkčnost a dopady nejen na finanční sektor, ale celou ekonomiku,“ uvedl prezident České bankovní asociace Tomáš Salomon. Podle něj zavedení plošného moratoria s sebou nese celou řadu ekonomických rizik, na které upozornila i centrální banka.

„V případě odmítnutí žádosti o individuální přístup ve splácení se mohou klienti obracet na ombudsmany svých bank, případně na Poradnu při finanční tísni zřízenou bankami, která už v minulosti pomohla statisícům dlužníků,“ připomněl Salomon.

Ministryně financí Alena Schillerová i ministr průmyslu Karel Havlíček tak po čtvrtečním jednání s bankami konstatovali, že plošné moratorium přichází v úvahu jen v okamžiku, kdy by se situace výrazně změnila.

„Opakovaně jsem zdůraznila, že jakmile budu vnímat potřebu plošného řešení odkladů splátek úvěrů jako na jaře, jsem připravena moratorium obnovit. Rozhodně to tedy není o žádném hledání páky na banky, ale o nalezení společensky prospěšného řešení. To i nadále spatřuji v individuálním jednání banky a klienta a přípravě vhodného řešení šitého na míru,“ uzavřela Alena Schillerová.