To může trvat až měsíc. Tyto informace potvrdil jak první rychlý cenový průzkum v sobotu, tak i větší kompletní zkušební nákup, do kterého MF DNES zařadila vedle hypermarketů také supermarkety a diskontní prodejny.
Cenový barometr u většího týdenního nákupu namíchaného podle spotřebního chování běžné české rodiny se pohnul jen nepatrně, z 1036 na 1035 korun. "Změna u celého nákupního koše je ovlivněna běžným pohybem cen zboží," uvedla Iveta Prášková ze společnosti Incoma Research, která průzkum provádí.
Dovoz se mění
Pokud něco v obchodech zdražuje či zlevňuje, pak hlavně zboží, které se od soboty dováží podle jiných pravidel.
Buď se cla ruší, protože zboží putuje z jiné země Evropské unie, nebo se cla zavádějí kvůli společné evropské obchodní politice vůči například asijským zemím. Prvním příkladem je francouzské víno, kde odpadlo třicetiprocentní clo.
Francouzský řetězec Carrefour na tom postavil svou reklamní kampaň, levnější víno rychle přivezl a nyní na ně láká zákazníky do prodejen. "Kamion čekal na hranicích," říká Jana Havlíčková z Carrefouru.
Jinak však levnější vína ze západu či jihu Evropy do Čech zatím ve velkém nedorazila, takže jejich průměrná cena ve všech třiceti sledovaných obchodech klesla jen o necelé procento.
GRAFICKOU PŘÍLOHU CENOVÝ BAROMETR NAJDETE ZDE |
Velké obchodní řetězce však hrozí přitlačit domácí potravináře ke zdi, jakmile něco budou moci dovézt levněji z ciziny. To platí nejen u vína, ale také u zeleniny nebo u mléčných výrobků. "Nemám z toho radost, ale ta tendence tu je a čekal jsem to," uvedl Milan Teplý, šéf největší české mlékárenské skupiny Madeta.
Banány brzy přes 30
Opačná je situace u banánů nebo u rýže. Banány dnes stojí v průměru okolo 25 korun, přes víkend zdražily zhruba o korunu, ale dovozci chtějí cenu brzy vyšroubovat podstatně výš.
Důvodem je skutečnost, že se Česko v obchodu s banány stává obětí vlivné lobby evropských obchodníků, kteří chtějí udržet vysoké prodejní ceny v západní Evropě. Proto usilují o zvýšení cen i na východě.
Vedle nových cel tak na dovoz do Česka nyní platí také omezení množstevní, takže firmy smějí dovézt méně banánů než dosud.