(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Topič, MAFRA

Válka balíků. Soukromé firmy chtějí část byznysu České pošty

  • 139
Výsostné postavení České pošty v doručování balíků mezi fyzickými osobami je pod tlakem soukromých přepravců. Ti usilují o podíl na rostoucím trhu a zvyšují pokrytí Česka. Do oblasti se tento týden pustila logistická firma Zásilkovna, která dosud pouze distribuovala zboží z e-shopů.

K dopravě balíků soukromým osobám využije Zásilkovna svou síť výdejních míst, kterých má v Česku více než 1­ 700. V první fázi zavádění služby nazvané Mezi námi si bude účtovat minimálně 65 korun za balík.

Konkurence na poštovním trhu roste, Zásilkovna spouští doručování balíků

„V České republice chceme mít do konce letošního roku tři tisíce výdejních míst, což už je číslo srovnatelné s Českou poštou. Tři tisíce není určitě konečné číslo a další růst do budoucna bude korespondovat s růstem objemu přepravených zásilek,“ uvádí výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. Od léta chce firma spustit i doručování na konkrétní adresy příjemců.

Vliv nové konkurence na zákazníky České pošty se podle jejího mluvčího Matyáše Vitíka projeví až s odstupem času. „Česká pošta má 3 ­200 poboček včetně pošt Partner po celé České republice. Zde si zákazníci mohou vyřídit své poštovní služby, které svým rozsahem přesahují služby nabízené konkurencí,“ tvrdí Vitík.

Poště kromě Zásilkovny konkurují také soukromí přepravci, kteří nabízejí doručování balíků mezi fyzickými osobami dlouhodobě. „Tak jako Zásilkovna i my rozšiřujeme portfolio služeb. Společnost PPL již obdobný produkt na trhu několik let nabízí. Jedná se o takzvaný Balík pro Tebe. Jakákoliv fyzická osoba může přes PPL zaslat balíček již od 89 korun s doručením na konkrétní adresu,“ říká generální ředitel PPL CZ Petr Horák.

Nejnižší cenu 89 korun zaplatí zákazník za zásilku nepřesahující rozměry 30x 30 x 30 cm, kterou předá na prodejním místě PPL Parcelshop. Těch má PPL po Česku téměř 1 ­600. „Tuto síť neustále rozšiřujeme a do konce roku plánujeme mít 1 900 Parcelshopů,“ uvádí Horák.

Podle hmotnosti, nebo rozměrů

Síť výdejních míst rozšiřují také další přepravní společnosti. „Na konci roku 2018 jsme díky spolupráci se Sazkou rozšířili naši síť výdejních míst Pickup pětkrát, a to na téměř tisíc míst. Nyní přidáváme ta místa, která dávají smysl z hlediska obslužnosti zákazníků,“ říká generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník.

Vážení balíků vítězí nad měřením, vyplývá z dat přepravce GLS

Fyzické osoby, které chtějí posílat balíky s firmou DPD, mohou využít například její službu Pickup, která zásilku odešle na výdejní místo. Ceník má DPD nastavený dle hmotnosti, přičemž nejlevnější balíček do jednoho kilogramu vyjde na 99 korun bez DPH.

Pokud zákazník využije k zaslání balíku službu e-Balík od firmy GLS, může si vybrat, jestli zaplatí podle hmotnosti, nebo podle rozměrů. „Tento obchodní model se nám osvědčil. Od jeho spuštění v loňském roce evidujeme stálý nárůst uživatelů preferujících výpočet ceny dle váhy. V minulém měsíci již počet těchto zásilek předčil zásilky s udaným rozměrem,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Česká pošta v březnu změnila dosavadní oceňování balíků podle hmotnosti a zavedla ceník dle rozměrů zásilky. Nejmenší balíček, jehož nejdelší strana nepřesahuje 35­ cm, stojí v rámci služby Balík na poštu 109 Kč. Příjemce si v tomto případě zásilku vyzvedává na pobočce pošty.

Ze statistik národního doručovatele vyplývá, že objem balíků postupně roste. Jestli se to odráží i na ziscích České pošty, její mluvčí Vitík komentovat nechtěl. „Finanční záležitosti s ohledem na konkurenci Česká pošta nekomentuje, ale je jasné, že balíkové služby budou narůstat i v budoucnu. Je to způsobené narůstající oblibou nakupování v e-shopech. Balíkový trh roste mezi 12 až 14 procenty ročně,“ říká Vitík.

Obrat e-commerce v Česku v posledních letech trvale roste. Zatímco v roce 2014 představoval 67 miliard korun, loni už dosáhl 135 miliard, vyplývá z dat Asociace pro elektronickou komerci. „V nejvytíženějším období v roce, v předvánočním provozu, jsme v roce 2017 přepravili 12 milionů balíků. Ve stejném období loni to bylo už 14 milionu balíků. Čtyři z deseti balíků, které lidé posílají, připadá na přepravu České pošty,“ uvádí Vitík.