Předseda antimonopolního úřadu dal za pravdu ministerstvu dopravy a výběrové komisi: Autostrade i další společnost, která se soutěže účastnila - Mytia, byly vyřazeny v souladu se zákonem. Vítězem tendru je Kapsch.
Jakmile vyloučené firmy obdrží rozhodnutí ÚOHS, smlouva se může podepsat. Autostrade je připravena použít všech dostupných prostředků k tomu, aby dosáhla minimálně odložení podpisu, v ideálním případě pak jeho zrušení. Podobné kroky se dají očekávat i od konsorcia Mytia.
Autostrade už dříve oznámila, že se tento týden obrátila na Evropskou komisi se stížností, ve které tvrdí, že Česko poskytlo firmě Kapsch nedovolenou státní podporu. Autostrade argumentuje tím, že systém mohla poskytnou kvalifikovanější firma za mnohem nižší cenu. Pokud komise stížnost uzná, všechny smlouvy se budou muset zrušit, varuje Autostrade.
Firma počítá, že se obrátí i na české soudy, včetně Nejvyššího správního soudu. Jak Evropská komise, tak česká justice, mohou vydat předběžné opatření, které by podpis smlouvy odložilo.
Autostrade: Česká ignorace nás šokuje
Podle Tschoppa je zarážející, že zatímco tři společnosti jsou pro formální chyby vyloučeny, jiné se stejná pochybení tolerují.
"Nejsme sami, kdo je šokován ignorací českých úřadů vůči diskriminaci při zadávání veřejných zakázek a nezodpovědností při nakládání s veřejnými prostředky. Netušili jsme, co vše je v České republice, členském státě Evropské unie, vůbec možné," řekl ředitel Autostrade Piero Bergamini.
Tschopp má podle vlastního vyjádření signály z Evropské komise, že se situací bude na evropské úrovni zabývat. Z prostudování, které totiž doposud provedla, prý podle Tschoppa vyvodila stejné závěry jako samotná Autostrade, a sice že tendr byl plný chyb.
"K formální chybě došlo už tím, že některé nabídky vůbec hodnoceny nebyly. Druhou věcí je diskriminační přístup k některým ze soutěžitelů," uvedl Tschopp. Ministr dopravy Šimonovský se stejně jako šéf úřadu Martin Pecina, už dříve vyjádřil v tom smyslu, že tendr před komisí obstojí.
"Je zajímavé, kde berou tuto jistotu," říká ale právník Autostrade Michal Dlouhý. Sám antimonopolní úřad totiž připouští, že se otázkou poskytnutí veřejné podpory nezabýval, protože mu to nepřísluší. Právě to je ale předmětem evropské stížnosti, uvedla Autostrade.
Otázníky se ale neobjevily jen kolem samotného výběrového řízení, ale ještě dřív, než se uchazeči vůbec přihlásili. Další věcí, která se české soutěži vytýká, je protežování mikrovlnného sytému na úkor satelitního. Proto podle Autostrade mohou tvrzení proti české straně podpořit i ty společnosti, které se nakonec tendru vůbec neúčastnily.
Všem problémům okolo mýtného šlo přitom jednoduše předejít, říká Dlouhý. "Česká republika si mohla od Evropské komise prověřit nabídku předem," řekl.
Kapsch vyhrál s nabídkou, že systém vybuduje za 22 miliard korun. Mytia mýtné nabídla za 15, Autostrade za 17,5 miliardy. Nejvyšší cenu navrhlo konsorcium A-Way a AŽD - 33,7 miliardy.