Pondělí 28. září 2020, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 28. září 2020 Den české státnosti

Automobilky: na přibrždění není čas

  0:01aktualizováno  0:01
Automobilky se tu ukazují v největším lesku, zařazují nejvyšší rychlost a na frankfurtském autosalonu představují rekordní množství novinek. Sedmapadesát světových premiér přitom přichází v době, kdy by výrobci aut měli spíš víc brzdit než šlapat na plyn. Letošní rok a podle všech vyhlídek ani ten příští totiž není zrovna růžový. Celý evropský trh spadl o jeden a půl procenta a ten nejdůležitější z nich - německý - zaznamenal za první půlrok pád dokonce o deset procent.

Podle všech expertů pojede automobilový průmysl z kopce i příští rok, očekává se pokles o další dvě procenta.

"Ale jestli se nevzpamatuje německý trh, tak to bude spíš tři nebo čtyři procenta," říká Arthur Maher, šéf evropských prognostiků analytické firmy J.D. Power-LMC. "To by znamenalo o šest set tisíc prodaných aut méně a z toho vyplývá, že jeden až dva velké výrobní závody v Evropě jsou zbytečné," dodává.

Riziko sestupu podle analytiků hrozí především Volkswagenu, Renaultu a Fiatu. Ford či General Motors, k němuž patří Opel, už oznámily plány na zeštíhlení a propouštění. Všechno to odráží celkový stav evropské ekonomiky, která se zadýchala více, než se čekalo, a její růst je slabý.

Přesto nebo možná právě proto, se letošní frankfurtský autosalon chlubí rekordními čísly. Je to zdaleka největší světová výstava aut, je tu největší počet novinek a výstavní plocha se pořád zvětšuje.

Fabia pro chudší má jméno Junior

Velké překvapení připravila na frankfurtském autosalonu automobilka Škoda: oznámila, že vyrobí levnější verzi fabie. Bude se jmenovat Junior, na trh přijde už v říjnu a stát má 249 900 korun, tedy o 20 tisíc korun méně než dosud nejlevnější model fabie. Uvedl to Detlef Schmidt, šéf marketingu a prodeje Škody Auto.

Junior je překvapivou novinkou. Automobilka se totiž až dosud velmi bránila výrobě méně vybavené verze; nový model však je přesně takový. "Chceme nabídnout auto lidem, kteří nepotřebují některé druhy výbavy a hledí hlavně na cenu," řekl Schmidt.
Junior bude tedy oproti běžné fabii postrádat například nastavitelný volant, servořízení a drobné změny budou také v interiéru.

S litrovým motorem o výkonu 37 kW přijde na 249 900 korun, s motorem 1.4 bude stát o deset tisíc korun více.

Domácí koncern Volkswagen, pod jehož křídla patří i Škoda, tady vystavuje na 18 tisících metrů čtverečních a jen za výstavní plochu zaplatil podle odhadů pět milionů marek. Kromě Škody Superb očekávané hlavně českým publikem tady koncern VW má další, pro něj podstatnější novinku, na niž sází - nové VW Polo.

V tomto segmentu trhu, který je velmi zajímavý i pro české zákazníky, se představuje řada menších aut: například nový Fiat Stilo, Toyota Corolla nebo Ford Fiesta.

"Novinky ukazují, že konkurence roste především ve dvou oblastech - u malých a levných vozů a na druhé straně v segmentu prestižních luxusních aut," říká Bernd Gottschalk, prezident německého svazu výrobců aut.

Tyto všechny novinky přitom stojí miliardy a miliardy eur a výrobci doufají, že se povážlivě sestupné křivky na jejich grafech konečně zase otočí směrem nahoru.

Přestože čísla nevypadají moc optimisticky, nehrozí prý krize podobná té z počátku devadesátých let.

"Většina z evropských automobilek vydělává přesto, že trh jde dolů. Myslím, že průmysl je docela v dobré formě," tvrdí John Lawson, analytik automobilového průmyslu u Schroder Salomon Smith Barney.

Možná i kvůli zataženým mrakům nad evropským automobilovým nebem adresoval šéf koncernu Volkswagen, Ferdinand Piech, tak ostrá slova Škodovce, když jí vyčetl, že vydělává málo peněz. Její prodeje i přes celkový pokles trhu rostou, a to dokonce i v nejvíce zasaženém Německu.

Wolfburský boss si však představuje, že ruku v ruce s tím musí jít růst zisků. A v rozhovoru pro německý Der Spiegel varoval nepřímo Škodovku i Seat, že snaha dosáhnout rychle stejných mezd jako v Německu může vést k tomu, že se auta budou vyrábět právě spíš tam než ve Španělsku či Česku.

Na frankfurtském autosalonu se tyhle věci neřeší, alespoň ne na veřejnosti. Neuvěřitelných deset tisíc lidí tady připravovalo expozice, čeká se milion návštěvníků, je tady tisíc vystavovatelů, a tak je optimismus skoro povinný. Příštích jedenáct dní se ve Frankfurtu musí jet na plný plyn, na brzdy přijde čas až po autosalonu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Lesy ČR jsou kvůli kůrovcové kalamitě ve ztrátě 480 milionů korun

Státní podnik Lesy České republiky vykázal v prvním pololetí kvůli kůrovci a nízkým cenám dřeva ztrátu 480 milionů...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Plán na dvouletou změnu daní se nelíbí daňařům, ekonomům ani poslancům

Plán na pouze dvouleté zrušení daně ze superhrubé mzdy, které oznámil v sobotu premiér Andrej Babiš, naráží nejen na...

Podnikatelé vytýkají vládě návrh kurzarbeitu. Je prý snadné ho zneužít

S novými pravidly kurzarbeitu, které schválila vláda, nejsou spokojeni zástupci podnikatelů. Jeho výsledná verze je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...