Autobus ze Žďáru nad Sázavou na zastávce v Libouchci.

Autobus ze Žďáru nad Sázavou na zastávce v Libouchci. - Na zastávku v Libouchci přijel 7. září 2006 i autobus soukromé dopravy ZDAR ze Ždáru nad Sázavou. | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Autobusy v Ústeckém kraji vyjely, některé i dvojmo

  • 40
Autobusy na severu Čech po odvolání stávky řidičů vyrazily na své trasy. Některé spoje byly dokonce zdvojené. Přes Libouchec jezdil placený vůz DPÚK i náhradní autobus, který zajistil kraj a byl zdarma. Sporům o autobusovou dopravu v Ústeckém kraji ale nemusí být konec.

ČTĚTE TAKÉ:
Odbory ústeckých autobusáků zrušily stávku

Ještě ve středu odpoledne hrozilo, že autobusy kvůli stávce odborářů nevyjedou vůbec. Na ranním spoji v 5:10 z Petrovic do Ústí nad Labem jel první zpola naplněný autobus DPÚK, za ním následoval prázdný autobus firmy Zdar ze Ždáru nad Sázavou.

V opačném směru byla o několik minut později situace obrácená. Cestující byli zmatení, do kterého autobusu mají nastoupit. Nakonec dali přednost spoji označenému cedulí Příležitostná doprava. To když jim řidič sdělil, že je jízda zadarmo, nastoupili do něj.

Deset minut před sedmou ranní bylo na liboucheckém nádraží osm autobusů najednou - tři od Dopravního podniku Ústeckého kraje, tři od Zdaru a dva od Dopravního podniku města Děčína, který sem pravidelně zajíždí. Stroje měly potíže na poměrně malém prostranství se vytočit.

Kraj tak poprvé nechal vypravit autobusy, které měl v záloze pro případ, kdyby nevyjely školní spoje DPÚK. Dopravce měl provoz na 2600 dotovaných spojích v regionu zajišťovat až do neděle. Od pondělí 9. září mělo dopravu přebrat ČSAD Česká Lípa. Kraj v únoru rozvázal s DPÚK smlouvu, protože pro něj byly služby dopravce příliš drahé.

DPÚK však považoval smlouvu za platnou a od května jezdily jeho autobusy dál, ale bez dotací. Začátkem srpna pak na čtyři dny zastavil dopravu, protože chtěl po kraji zaplatit ztrátu 70 milionů korun za květen až červenec. Kraj to ale odmítl s tím, že s dopravcem již nemá smlouvu.

Dopravu musel DPÚK obnovit na základě tzv. vrchnostenského nařízení, které vydal kraj 8. srpna. Spory mezi dopravci a krajem vyvrcholily tento a minulý týden. Nejprve nebylo jasné, zda autobusy DPÚK vůbec vyjedou na školní spoje, pak ČSAD Česká Lípa zpochybnilo smlouvu, kterou má s krajem, a nakonec pohrozili odboráři obou firem stávkou z obavy o místa.

Stávka byla vyhlášena ve středu odpoledne, večer ji ale odboráři odvolali. - více zde

Kraj ve středu večer nakonec rozvázal smlouvu i s ČSAD Česká Lípa. "Nemá cenu dál se nechat stavět ke zdi od našich smluvních dopravců. Pohár trpělivosti už přetekl," uvedl ve středu večer ústecký hejtman Jiří Šulc.

Kraj nyní podepisuje smlouvy s jinými dopravci, kteří DPÚK a ČSAD Česká Lípa mají nahradit. Hejtman uvedl, že kraj má zatím zajištěny asi tři čtvrtiny spojů po obou dopravcích, do dvou týdnů by podle něj mělo jezdit 95 procent všech autobusů.

,