Naprostá většina autobusů jezdí, v některých oblastech ale chybí. Ilustrační foto

Naprostá většina autobusů jezdí, v některých oblastech ale chybí. Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Autobusy v Ústeckém kraji někde chybí, občas zdražují

  • 5
Rozruch kolem autobusové krize v Ústeckém kraji pomalu utichá. Spor mezi dvěma hlavními aktéry ovšem zdaleka neskončil. Situace není vyřešena ani pro obyvatele regionu. I když největší chaos ze začátku září zřejmě skončil, v kraji stále nejezdí asi každý desátý dotovaný autobusový spoj.

Krajský úřad posílá autobusy nových dopravců na zhruba 2 500 spojů, stále jich ale chybí více než 200. Podle vyjádření kraje je zajištěna na doprava z 92 procent. I sám kraj ale přiznává, že jsou oblasti, kde se takového stavu dosáhnout nepodařilo.

Největší problémy mají už týden lidé v okolí Štětí. Ve Snědovicích a okolí se zase kvůli výpadkům školních autobusů se asi 70 dětí několik dní nedostalo do škol.

"Školní a ranní autobus, který vozí lidi do práce, zajistila pak ústecká radnice. Krajský úřad by jí to měl později uhradit,“ říká starostka Snědovic Zuzana Petkovová.

Potíže trvají i na Šluknovsku. Oddálilo se zde totiž obnovení pravidelné dopravy ohlášené již na pondělí. „Důvodem je zpoždění při vydávání licencí pro linky, které bude zajišťovat ČSAD Semily. Budou vydány až v průběhu tohoto týdne, do té doby je zajištěna příležitostná doprava,“ uvedla mluvčí kraje Šárka Roudnická.

Řada oblastí je zase zajištěna jen příležitostnou dopravou a na vypravení pravidelných linek se čeká.

Někde se jezdí za víc
Zatímco někde dál jezdí lidé za peníze krajského úřadu, jinde už cestující pocítili zdražení jízdenek, a platí víc, než na kolik byli zvyklí u bývalého dopravce DPÚK.

"Rozdíl je dán různým přístupem dopravců k výměru ministerstva financí, který u regulovaného jízdného stanovoval pouze horní hranici ceny,“ uvedl František Janačík z krajského úřadu.

Řidiči prý jezdí nad limit
S problémy bojují také noví dopravci, kteří postupně přebírají linky, kde původně jezdil Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK). Někteří řidiči si totiž stěžují, že je jejich zaměstnavatelé nutí v Ústeckém kraji jezdit déle, než povolují bezpečnostní předpisy.

Týká se to zejména ČSAD Slaný, která s krajským úřadem podepsala smlouvu na linky v dolním Poohří a ve východní části Lounska. Situaci v podniku už začali šetřit kontroloři.

Jednání odborářů kritizoval hejtman kraje Jiří Šulc. Uzavírá se tak podle něho okruh těch, kteří "brání levné a kvalitní dopravě v Ústeckém kraji".

"Je zajímavé, jak k sobě lnou jako v Bratrstvu kočičí pracky v tomto případě akcionáři DPÚK představitelé ČSSD Jaroslav Foldyna a Jiří Paroubek a členové Odborového svazu dopravy," uvedl v tiskovém prohlášení. Proti kontrole se ohradilo i ČSAD Slaný.

Proti kontrolám se postavilo i ČSAD Slaný. Podle mluvčí Renaty Heřmanové kontrola hraničí se šikanou.

Ke krizi v Ústeckém kraji došlo poté, co kvůli údajným nedoplatkům ze strany kraje přestaly jezdit autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje. K dohodě nedošlo ani s ČSAD Česká Lípa, a kraj se proto rozhodl zajistit spoje sám. Od 9. září kraj postupně zajišťuje nové dopravce, kteří by měli celou pravidelnou linkovou dopravu nahradit do konce tohoto měsíce.

,