Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi čtou ušima stále víc, do audioknih investují i velká nakladatelství

  7:00
Už jsi slyšel tu novou detektivku? Podobné rozhovory jsou čím dál častější. Češi se totiž učí poslouchat knihy na audionahrávkách. Byznys, ve kterém se točí desítky milionů korun, tak přitahuje i velká nakladatelství. Z CD se navíc poslech literatury přenáší do modernějších zvukových formátů.

Ilustrační snímek. | foto: FiiO

Češi novou zálibu objevují s rozvojem mobilních telefonů a aplikací. Knihy si lidé pouštějí do sluchátek nebo v autě.

Kromě menších společností se do jejich vydávání začínají pouštět ve větší míře i velká nakladatelství jako Euromedia či Albatros. Čísla za letošní rok zatím nejsou k dispozici a Vánoce jsou navíc rozhodujícím obdobím, ale nárůst je proti loňskému roku podle hráčů na trhu zhruba třicet procent.

 „Audioknihy zažívají neuvěřitelné nárůsty, v létě jsme jich prodávali dokonce o 55 procent více než loni,“ popisuje Hana Žáková, která má v Alze na starosti prodeje knih ve všech jejich formách.

O byznys s audioknihami se dělí zhruba šest hráčů, kteří pokrývají odhadem 90 procent všech nahraných titulů. Kromě velkých zmíněných nakladatelství papíru jde o společnosti One hot book, Tympanum (patřícím stejnému majiteli jako Kosmas či Argo), Bookmedia s Audiotékou (provázané majetkově s distributorem knih Pemic Books) a tradiční Supraphon nebo Radioservis čerpající z rozhlasových pořadů.

Loni, kdy vyšlo podle dat Asociace vydavatelů audioknih 240 titulů (bez Euromedia Group, která data neposkytuje), hrála ještě prim cédéčka, bylo jich více než 60 procent.

„Letos už by to ale mohlo být padesát na padesát,“ odhaduje Tomáš Výchopeň, ředitel vydavatelství Tympanum, které letos počítá s vydáním více než 55 audioknih. „Už před pěti lety jsme si mysleli, že CD zahynou a bude jen digitál, a ještě se tak nestalo,“ dodává. Pro cédéčka hodně mluví právě nadcházející Vánoce, protože jako dárek jsou lepší volba než stažená kniha.

„Samozřejmě je jednodušší a méně nákladné připravit titul jen ke stažení, ale zatím jsou oba formáty zastoupeny zhruba půl na půl. Formát CD máme rádi kvůli návrhu obalu, se kterým si můžeme hrát, dostaneme k posluchači více informací o autorech a vzniku nahrávky a stále máme radost z výroby hezkého artefaktu,“ dodává i Martin Pilař za One hot book.

Některé firmy věří už jen digitálu a cédéčka vůbec neprodávají, jako Audiotéka, která nabízí i aplikaci do mobilů pro poslech. „Kromě trendu ze zahraničí jsou dalším argumentem, proč se věnovat digitálnímu formátu, i ubývající možnosti pro přehrání klasických CD. Nové notebooky stejně jako palubní desky v autech již CD mechaniku často nenabízejí,“ vysvětluje za Audiotéku marketingová šéfka Veronika Horáčková.

Budoucnost patří audiu

Audioknihy jsou nyní po e-knihách dalším zdrojem nárůstu pro knižní domy, a to i přesto, že čísla jsou zatím hodně malá. Nicméně už stihla přilákat pozornost velkých nakladatelství. „Od letošního roku už nakupujeme zároveň s papírovými i audiopráva, chceme to dělat ve větším,“ říká Lukáš Novák, šéf skupiny sítě knihkupectví Neoluxor a nakladatelství Euromedia. „Za rok vydáme 800 knížek, příští rok máme cíl mít k tomu nižší stovky audioknih,“ dodává.

Podobně se angažuje třeba internetová jednička Alza. „Snažíme se podílet na vydání audioknih, třeba nyní na Myšlení rychlé a pomalé, od držitele Nobelovy ceny Daniela Kahnemana,“ uvádí příklad Hana Žáková.

Češi a audioknihy - grafika.

Na tom, že ještě větší rozvoj audioknih zatím brzdí zpoždění za vydáním klasické knihy, se shodují všichni v oboru. Brzda je to proto, že audiokniha se už pak jen těžko sveze na marketingu a reklamě při vydání knihy. Důvodů pro pozdější vydání je několik. Audioknihy nevycházejí tak dlouho a titulů je proti papíru relativně málo, takže vydavatelé se snaží vydávat nejen novinky, ale i úspěšné starší věci.

Další věc je technická. „Snažíme se vydávat současně s knihou, což je mnohdy ultrastresující výkon, protože potřebujeme finální text, který bývá třeba čtrnáct dní před vydáním knihy, kdy se to posílá do tiskárny. My přitom potřebujeme tři měsíce,“ popisuje Výchopeň z Tympana. Nyní se jim ale například podařilo vydat současně sedmý díl Husitské epopeje Vlastimila Vondrušky, který jim poskytl dopředu rukopis.

Druhá šance je, že vydavatel pozdrží vydání papírové knihy, což se ale obecně zadaří, hlavně když jde o firmy ve skupině či spolupracující, nebo jedno velké nakladatelství. Situace se ale pomalu mění. Zatímco dříve vydavatelé z taktických důvodů vyčkávali, jak bude úspěšná vydaná knížka v papíru, dnes se „vrhají“ i do novinek. „Kupovali jsme licence u knih, co nebyly ani napsané, například Počátek Dana Browna. To byl nejdražší zajíc v pytli, ještě nebyl napsaný a nikdo nevěděl, o čem to je. V aukci utrhl všechny rekordy ve finančních nákladech,“ popisuje Výchopeň s tím, že dobré jsou i prodeje, které od února, kdy Brown vyšel, dělají několik tisíc kusů.

To je na audioknihy skvělý výsledek. Obecně mají vydavatelé nastaven byznys tak, aby se prodalo aspoň 800 až 1 000 kusů a audioknížka se tím dostala do plusu. To platí pro cédéčka. Pokud se knížka vydává jen digitálně, je hranice o něco níže, stejně jako bývá nižší cena.

Dražší než na papíře

Ta se u audioknih většinou pohybuje o dvacet až třicet procent výše, než stojí kniha v papíru. Důvod je podle vydavatelů jednoduchý. „Studio, herec, zvukař a režisér stojí více než sazeč v tiskárně,“ shrnuje Výchopeň s tím, že méně platí jen za už hotový překlad.

Levněji jsou tak k mání hlavně tituly z archivu, které vydává společnost Supraphon. Zatím jich podle Alana Piskače, producenta Supraphonu, vydali zhruba tisícovku, celkem je v archivu asi pět tisíc titulů.

Vrátíme EET a bude pro všechny, říká Schillerová

Nejčtenější

Zdražení Zásilkovny hýbe trhem, obavy mají hlavně malé e-shopy

Premium

Zdražení dopravného společností Zásilkovna zvedlo mezi internetovými obchody vlnu negativních reakcí. Obávají se, co to udělá s jejich maržemi. Zásilkovna od 20. února zvýšila cenu dopravy za balík...

Slovenské třešně v lednu? Hloupost, odtajněte původ potravin, žádá petice

Třešně, které podle etikety pocházejí ze Slovenska, ale prodávají se v lednu, nebo ukrajinské kuře s označením Polska jsou příklady, které se v posledních týdnech objevily na pultech českých obchodů....

Přepychové i na Dubaj. Luxusní palác v oblacích léta tajili, teď je na prodej

Nachází se 460 metrů nad zemí a je považován za nejvýše položenou nemovitost. Nabízí pohádkový výhled z nejvyššího mrakodrapu světa Burdž Chalífa v Dubaji. Patří k němu 12 parkovacích míst, zahrada...

Česká ekonomika je v nejlepší desítce zemí Evropské unie, ukázala analýza

Po utlumení inflace se Česko vrátilo do desítky nejzdravějších ekonomik Evropské unie. Aktuálně obsadilo devátou příčku, kde bylo naposledy v roce 2022, ukázal Index prosperity a finančního zdraví....

Brusel couvá po bouři vyvolané plány na regulaci kotlů. Jednání odložil na neurčito

Evropská komise odložila jednání o zpřísněných emisních požadavcích na kotle, kamna a krby na dřevo, dřevěné brikety a pelety. Původně k němu mělo dojít v Bruselu již tuto středu. Evropská komise ji...

Dvouúrovňové sezení v letadlech opět budí emoce. Jen varianta, brání se designér

Evropský výrobce letadel Airbus se společně se startupem Chaise Lounge zabývá myšlenkou dvouúrovňového sezení v letadlech. Někteří oceňují, že by tato konfigurace mohla přinést více pohodlí. Další...

12. února 2025

České zdravotnictví na křižovatce. Systém už neustojí průtokové financování

České zdravotnictví si dlouhodobě drží vysoký standard péče. Pacienti oceňují kvalifikaci lékařů i moderní vybavení. Jenže tento systém naráží na své limity. Dlouhé čekací doby, rostoucí náklady a...

12. února 2025

Quiksilver, Billabong a Volcom v USA končí. Zavře více než stovka obchodů

Obchody značek Quiksilver, Billabong a Volcom, známé svými výrobky pro surfování a skateboarding, ve Spojených státech a na Havaji zavírají. Jejich provozovatel a vlastník značek v neděli vyhlásil...

12. února 2025  14:46

Lidl stahuje maďarské preclíky v čokoládě. Mohou vyvolat podráždění úst

Maloobchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje slané preclíky v čokoládě značky Alpenfest. Produkt může podle informací na webových stránkách řetězce vyvolat pálivý pocit a podráždění v ústech....

12. února 2025  12:39

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...