Rostlinné mléčné alternativy jsou nejprodávanější a zároveň nejrychleji se proměňující rostlinnou kategorií. Podle posledního průzkumu FMCG Gurus pro ProVeg Česko vyplývá, že více než polovina českých spotřebitelů zvýšilo za posledních 12 měsíců svou konzumaci rostlinných mléčných alternativ. Až 72 procent z nich při výběru rostlinných mléčných alternativ zohledňuje udržitelnost. A 84 procent upřednostňuje mléčné alternativy vyrobené v Čechách z místních surovin.
„Nejčastěji uváděným důvodem konzumace rostlinných alternativ mléčných výrobků je příznivější dopad na životní prostředí. S tím souvisí i fakt, že čeští spotřebitelé při nákupním rozhodování upřednostňují lokální produkty vyrobené z lokálních surovin, přičemž vysoký důraz kladou i na vysokou kvalitu použitých surovin,“ říká Food Industry & Retail Manager ProVeg Česko Tereza Trávníčková.
Fotogalerie |
Nižší ekologická stopa se pak stává benefitem, čehož pak mohou výrobci využít v komunikaci se zákazníky. Na udržitelnost klade důraz čím dál více konzumentů. „Výběrem kvalitních potravin můžeme pozitivně ovlivnit naše zdraví a taky v určitém smyslu zdraví naší planety. Výroba našich produktů má menší vliv na životní prostředí. Navíc drtivá většina z nich spadá v Nutri-score do kategorie A nebo B, takže jsou vhodné pro častou konzumaci,“ říká Barbora Horníková, brand manažerka z Danone.
Nabídka roste
Spotřebitelé mají z různých důvodů každým rokem větší zájem o rostlinné alternativy živočišných produktů, což se odráží i v nabídce maloobchodní řetězců. V sedmi největších maloobchodních řetězcích se nabídka rozšiřuje a zákazník má na výběr nejen alternativy masa, ale i mléčných produktů, či dokonce různých pochutin či zmrzlin.
Veganské zmrzliny si tak pomalu razí vlastní cestu a již nejsou jen v nabídkách specializovaných obchodů či e-shopů.
Společnost Unilever například nabízí veganské alternativy zmrzlin, dvě varianty zmrzlin Magnum Vegan, řada Non-Diary značky Ben & Jerry’s, nanuky Solero a novinka Algida Smile Cool, které lze nakoupit v běžné maloobchodní síti.
V nabídce rostlinných produktů vede Globus. Penny opět na chvostu |
Od března letošního roku jsou nově k dostání také produkty dánské značky Naturli’, které spotřebitelům nabízí rostlinnou alternativu masa, pizzy, či právě mléčných výrobků, jako je zmrzlina.
„Cíleně jsme vybrali produkty jako pizza a zmrzlina. Zároveň to vidíme jako konkurenční výhodu, protože rostlinných alternativ zmrzlin na českém trhu tolik není,“ říká produktová manažerka ve skupině Orkla Foods Česko a Slovensko Šárka Grecu.
Mléčný produkt vede
Poptávka po rostlinných produktech roste každým rokem. Podle průzkumu agentury InsightLab z února letošního roku si až 70 procent Čechů zpestřuje jídelníček rostlinnými alternativami. Při nákupech Češi nejčastěji do regálů sahají po alternativách mléka (44 procent), masa (36 procent) a jogurtů (28 procent).
Vzrůstající zájem o alternativy mléčných výrobků se odrazil i ve výsledcích letošní ankety o Rostlinný produkt roku. První místo obsadil rostlinný sýr Camembert od Nurishh, stříbrnou pozici uhájil fermentovaný dezert Ovsánek od společnosti Semix a na třetím místě skončil kokosový jogurt Ah z Albertu.
Letošní ročník ankety zcela ovládly alternativy mléčných výrobků. Ve dvou předchozích ročnících však dominovaly alternativy masa, předloni totiž zvítězilo rostlinné mleté Next Level Hack z Lidlu, loni anketu opanoval ManaBurger a na druhém místě skončily Next Level řízečky. Letos se alternativy masa uchytily až na pátém místě reprezentovaném bezmasými kuličkami Plant Chef.
„Letošní dominance alternativ mléčných výrobků vůči alternativám masa pro mě není žádným překvapením. Kategorie alternativ masa je totiž už velmi hojně zastoupena nejrůznějšími burgery, mletým, kuličkami, nudličkami, klobáskami a dalšími produkty, zatímco rostlinné sýry byly ještě donedávna velkou dírou na českém trhu,“ komentuje výsledky ankety projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.