Nesmysl, cupují odborníci chystané šrotovné na nákup elektromobilů

  13:28aktualizováno  13:28
Chystané šrotovné na staré vozy obnově vozového parku a zvýšenému nákupu elektroaut nepomůže. V anketě iDNES.cz se na tom shodli oslovení odborníci a politici. Podle návrhu ministerstev by přitom desítky tisíc korun mohli lidé získat od poloviny příštího roku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko má příliš špinavých aut. Průměrné stáří se blíží k patnácti rokům. Omladit vozový park má pomoci nové „šrotovné“. Jedná o tom ministerstvo průmyslu a resortem životního prostředí. Na nákup elektromobilu by stát mohl přispět desítkami tisíc korun. Odborníci oslovení redakcí iDNES.cz návrh kritizují.

Redakce položila vybraným osobnostem následující dotaz:

Jaký vidíte smysl v chystaném „šrotovném“, které má snížit počet neekologických aut v provozu a zvýšit podíl elektromobilů a vozů na CNG?

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu
Obnově vozového parku to příliš nepomůže. Tyto vozy, i když s dotací, stále zůstanou ve vyšší cenové kategorii a nedonutí to majitele starých aut, aby si je koupili. Muselo by se jednat o částku, která se rovná rozdílu v ceně mezi klasickým autem a elektromobilem. Jenomže to nemůže státní rozpočet nikdy utáhnout.

Z hlediska ekologie je to určitě prospěšné a výrobcům klasických aut by to ublížit nemělo. Ale pokud by to mělo být efektivní pro omlazení vozového parku, měl by se poskytovat příspěvek 4 nebo 5 tisíc korun za vyřazení starého vozu bez podmínky nákupu nového auta. Tak zněl náš návrh, který jsme předkládali ministerstvu životního prostředí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu (APEL)

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Bylo by lepší podpořit infrastrukturu, která je pro všechny. Nemuselo by jít o celé dobíjecí stanice, ale o zásuvky. Stojí to daleko méně peněz, než podporovat jednotlivá auta. V tuzemsku není dostatečná infrastruktura, přestože první nabíjecí síť vznikla před patnácti lety. Svezou se s tím navíc i dotace na plynová auta, které si hrají na čistou mobilitu, ale nemají s ní nic společného.

Více o chystaných dotacích na nákup ekologických aut čtěte ZDE

Toto šrotovné by navíc pomohlo jen bohatším lidem, kteří si mohou dovolit elektromobily koupit. Lidé, kteří si kupují třeba elektromobil BMW, tak žádné dotace nepotřebují. Nemyslím si ale, že ke vzniku podobných nápadů na podporu čistých aut pomohl emisní skandál s diesely Volkswagenu.

Předseda ČMKOS Josef Středula při projevu na XXVII. Sněmu Hospodářské komory ČR...

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů
Raději bych viděl přidání důchodcům než šrotovné. Nevím, zda je to hlavní téma, které by ČR měla zrovna řešit. Bude nás ale zajímat dopad na český trh a pracovní sílu. Například zda by tyto technologie vůbec někdo v tuzemsku vyráběl. A zda to bude mít nějaký efekt.

V žádném případě se podle mě nestane, že šrotovné pomůže ke snížení počtu starých aut. Představa, že lidé mají tolik peněz, že první, co by si chtěli koupit, je elektromobil, je nerealistická. Proti tomu hovoří i dojezdová vzdálenost elektromobilů kolem 150 nebo 200 kilometrů.

Pokud bych takové opatření měl podpořit, očekávám, že nějak výrazně podpoří ekonomickou situaci v ČR, třeba zaměstnanost. Nejsem ale přesvědčen, že by to pomohlo nějaké české firmě.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte
Za prvé: nestačil jsem si všimnout, že se veřejné finance dostaly z chronických deficitů k přebytkům a je tedy potřeba vymýšlet způsoby, jak je utratit.

Za druhé: podpora elektromobility by měla být zvažována v širším kontextu ekologické politiky a energetické koncepce.

Za třetí: dotace není jediným nástrojem. K omezení negativních externalit je možné použít daně.

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v...

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v Olomouci (18. ledna 2014)

Petr Fiala, předseda ODS
Současná vláda se zamilovala do přidělování nejrůznějších dotací, ze kterých těží především velké firmy. Bude tomu tak i v případě elektromobilů. Jestli má vláda zájem o rozšíření těchto ekologických vozidel, měla by se spíše zaměřit na rozvoj dobíjecích stanic, které jsou pro provoz elektroaut klíčové.

Bez možnosti vozidlo rychle a pohodlně dobít jsou jakékoli dotace pouze vyhazováním peněz daňových poplatníků. „Šrotovné“ pro elektromobily je navíc úsměvné. Ti, kteří si mohou dovolit koupit elektroauto, dotaci nepotřebují, ti, kteří by ho potřebovali, si elektroautomobil kvůli jeho ceně dovolit nemohou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Budování „elektrobenzínek“ se zpozdí, síť se rozšíří až za čtyři roky

Zástrčka na dobití elektromobilu.

Fanoušci elektromobilů si budou muset na páteřní dobíjecí síť ještě nějakou dobu počkat. Ambiciózní...

Nová auta loni zdražila, nabídka je menší kvůli novým předpisům

VinFast LUX SA2.0 SUV

Ceny nových aut se v minulém roce zvýšily v průměru o 3,1 procenta. Zdražování tak bylo rychlejší...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Obce nechtějí stavět průmyslové haly. Kromě hluku z nich nic nemají

Firma Witte Automotive nechává stavět novou halu v ostrovské průmyslové zóně.

Velký byznys často podnikatelé rozjíždějí v garáži. Když už její plocha nestačí, začínají hledat náhradní prostor....

Místo váhy velikost. Pošta změní způsob oceňování balíků

Česká pošta. Předvánoční provoz v malešické třídírně.

Česká pošta od března změní výpočet ceny posílaných balíků. Namísto hmotnosti se bude nově určovat podle velikosti....

Najdete na iDNES.cz