Nesmysl, cupují odborníci chystané šrotovné na nákup elektromobilů

  13:28aktualizováno  13:28
Chystané šrotovné na staré vozy obnově vozového parku a zvýšenému nákupu elektroaut nepomůže. V anketě iDNES.cz se na tom shodli oslovení odborníci a politici. Podle návrhu ministerstev by přitom desítky tisíc korun mohli lidé získat od poloviny příštího roku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko má příliš špinavých aut. Průměrné stáří se blíží k patnácti rokům. Omladit vozový park má pomoci nové „šrotovné“. Jedná o tom ministerstvo průmyslu a resortem životního prostředí. Na nákup elektromobilu by stát mohl přispět desítkami tisíc korun. Odborníci oslovení redakcí iDNES.cz návrh kritizují.

Redakce položila vybraným osobnostem následující dotaz:

Jaký vidíte smysl v chystaném „šrotovném“, které má snížit počet neekologických aut v provozu a zvýšit podíl elektromobilů a vozů na CNG?

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu
Obnově vozového parku to příliš nepomůže. Tyto vozy, i když s dotací, stále zůstanou ve vyšší cenové kategorii a nedonutí to majitele starých aut, aby si je koupili. Muselo by se jednat o částku, která se rovná rozdílu v ceně mezi klasickým autem a elektromobilem. Jenomže to nemůže státní rozpočet nikdy utáhnout.

Z hlediska ekologie je to určitě prospěšné a výrobcům klasických aut by to ublížit nemělo. Ale pokud by to mělo být efektivní pro omlazení vozového parku, měl by se poskytovat příspěvek 4 nebo 5 tisíc korun za vyřazení starého vozu bez podmínky nákupu nového auta. Tak zněl náš návrh, který jsme předkládali ministerstvu životního prostředí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu (APEL)

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Bylo by lepší podpořit infrastrukturu, která je pro všechny. Nemuselo by jít o celé dobíjecí stanice, ale o zásuvky. Stojí to daleko méně peněz, než podporovat jednotlivá auta. V tuzemsku není dostatečná infrastruktura, přestože první nabíjecí síť vznikla před patnácti lety. Svezou se s tím navíc i dotace na plynová auta, které si hrají na čistou mobilitu, ale nemají s ní nic společného.

Více o chystaných dotacích na nákup ekologických aut čtěte ZDE

Toto šrotovné by navíc pomohlo jen bohatším lidem, kteří si mohou dovolit elektromobily koupit. Lidé, kteří si kupují třeba elektromobil BMW, tak žádné dotace nepotřebují. Nemyslím si ale, že ke vzniku podobných nápadů na podporu čistých aut pomohl emisní skandál s diesely Volkswagenu.

Předseda ČMKOS Josef Středula při projevu na XXVII. Sněmu Hospodářské komory ČR...

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů
Raději bych viděl přidání důchodcům než šrotovné. Nevím, zda je to hlavní téma, které by ČR měla zrovna řešit. Bude nás ale zajímat dopad na český trh a pracovní sílu. Například zda by tyto technologie vůbec někdo v tuzemsku vyráběl. A zda to bude mít nějaký efekt.

V žádném případě se podle mě nestane, že šrotovné pomůže ke snížení počtu starých aut. Představa, že lidé mají tolik peněz, že první, co by si chtěli koupit, je elektromobil, je nerealistická. Proti tomu hovoří i dojezdová vzdálenost elektromobilů kolem 150 nebo 200 kilometrů.

Pokud bych takové opatření měl podpořit, očekávám, že nějak výrazně podpoří ekonomickou situaci v ČR, třeba zaměstnanost. Nejsem ale přesvědčen, že by to pomohlo nějaké české firmě.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte
Za prvé: nestačil jsem si všimnout, že se veřejné finance dostaly z chronických deficitů k přebytkům a je tedy potřeba vymýšlet způsoby, jak je utratit.

Za druhé: podpora elektromobility by měla být zvažována v širším kontextu ekologické politiky a energetické koncepce.

Za třetí: dotace není jediným nástrojem. K omezení negativních externalit je možné použít daně.

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v...

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v Olomouci (18. ledna 2014)

Petr Fiala, předseda ODS
Současná vláda se zamilovala do přidělování nejrůznějších dotací, ze kterých těží především velké firmy. Bude tomu tak i v případě elektromobilů. Jestli má vláda zájem o rozšíření těchto ekologických vozidel, měla by se spíše zaměřit na rozvoj dobíjecích stanic, které jsou pro provoz elektroaut klíčové.

Bez možnosti vozidlo rychle a pohodlně dobít jsou jakékoli dotace pouze vyhazováním peněz daňových poplatníků. „Šrotovné“ pro elektromobily je navíc úsměvné. Ti, kteří si mohou dovolit koupit elektroauto, dotaci nepotřebují, ti, kteří by ho potřebovali, si elektroautomobil kvůli jeho ceně dovolit nemohou.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

Přetahovaná o Teslu. Podíl ve výrobci elektroaut by rád koupil Volkswagen

Tesla

VIDEO Šéf německého Volkswagenu Herbert Diess se zajímá o koupi podílu ve výrobci elektromobilů Tesla....

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Stát chce být vzorem v elektromobilitě. Garáže má však plné „špinavých“ aut

Hyundai IONIQ Electric

VIDEO Garáže ministerstev a státních podniků stále plní vozy se spalovacími motory. I státní úředníci...

Pracant se na dálnici trápí. Revírem elektrické dodávky Nissanu je město

Nissan e-NV200

VIDEO Elektrická dodávka e-NV200 Evalia od Nissanu připomíná, že elektrická vozidla často nejsou tak...

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

O šest procent vyšší platy a kratší pracovní dobu, žádají odboráři

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula na...

Odboráři budou v příštím roce požadovat, aby se mzdy zvýšily o šest až sedm procent. Svým členům to v úterý doporučila...

CK Fischer mění majitele. Vznikne kolos s třetinovým podílem na trhu

ilustrační snímek

Německý majitel Exim Tours nebo supermarketů Billa chce v Česku vytvořit turistického obra. Od investiční skupiny KKCG...

Když dá 90 procent lidí výpověď. Petr Moroz radí firmám, jak napravit škody

Petr Moroz, finanční a bezpečnostní expert

Obor, ve kterém podniká, není zatím v Česku příliš známý. „Compliance“ neboli řízení bezpečnostních rizik, jak se jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz