Diskuse k článku

ANALÝZA: Česká ekonomika uvázla v pasti. Už není, kam dál růst

To tam je pětiprocentní tempo růstu ekonomiky z minulého roku. Po slibném prvním kvartále přidala ve druhém čtvrtletí jen 2,4 procenta. Jednoduše proto, že v situaci, kdy podniky jen těžko hledají nové lidi, nemá kam dál růst. Naopak hrozí, že situace se zhorší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M51a58r65t40i13n 60B78u51c16h82t77a 7144198105180

A je třeba, aby ekonomika pořád rostla? Růst pro růst?

+1/0
10.10.2018 8:50

O36t43o 98N61o95v58ý 7108321675689

zisky těch největších firem v česku jdou pryč:

elektřina, plyn, telefony, voda, auta,

to byly trestuhodné prodeje,

0/0
8.10.2018 17:04

J20ú12l13i73u97s 46M94i57k95u44l61a 9418385572570

Šlo by to. Priestoru je dosť. Len by to chcelo systémové zmeny, na ktoré politici nemajú gule.

0/−1
5.10.2018 21:43

L69a84d11i94s23l54a98v 93P21í73s85a48ř77í42k 9933501353966

Důležité je, umět to, co se vyrobí, taky prodat. Podívejte na nová auta na skladě, co neprošla zpřísněnými podmínkami emisí.

0/0
5.10.2018 10:39

L71a92d57i75s76l17a45v 82K56a22l64o55u94s 7145506131360

Nejvíc je potřeba najít, jaký výrobek či služba na trhu chybí, o co je velký zájem.Použít co nejnovější technologie.Zdokonalovat se v oborech, které umíme.Bohužel jsme se nechali vytlačit např. výrobci motocyklů. Pověstná Jawa, nebo Babeta s automatickou převodovkou a spojkou již před 40 lety dnes vyrábí Japonské firmy na běžícím pásu v milionových seriích.Těch příkladů je pochopitelně mnohem víc.Je třeba zasít vhodné podmínky pro vědu,výzkum a pak vyrábět. K tomu je třeba plno kreativních lidí, kteří umí využít moderních technologií,automatizace.Pokud bude složení obyvatelstva takové, že 90 % budou úředníci, tak se nikam nepohneme.

+2/0
4.10.2018 21:17

J72a97n 37K53l24e20i17c91h 3109215971268

Zbytečně se škrtí investice státu. Velké investiční akce by HDP vystřelilo nahoru. A na rozdíl od zvyšování sociálních dávek by se peníze neprojedly darmožrouty.

0/−1
4.10.2018 20:34

K25a11m92i36l 43S66e64d98l92á17č92e58k 1406979856381

Když ono to takhle jednoduše nefunguje. Jestliže se ekonomické zdroje použijí na státní investice, tak jich méně zbude na soukromé investice a soukromou spotřebu.

+1/0
4.10.2018 22:13

T65o77m81á96š 73B15í30l52e96k 1524565817509

Obracím se na diskutující se seriózní otázkou. Jak může firmě pomoct blockchain? Konkrétní příklad.

0/0
4.10.2018 18:55

L83u76k95a47s 65P41a20v70l28i61c46e85k 4138421650156

Blockchain už dnes mnoho odvětví od logistiky až po zemědělství. Zrychluje a zlevňuje proces diky chytrym smlouvam (méně pravniku), instantni verifikaci produktu na hranicich (méně úředníků), snižuje příležitost ke krádežím či snadno pomůže identifikovat povod problémových produktu bez zapojeni lidské práce.

https://toshitimes.com/how-blockchain-technology-is-transforming-transportation-and-logistics/

https://cointelegraph.com/explained/blockchain-s-impact-on-food-and-farming-explained

+1/0
11.10.2018 14:16

P78e23t25r 34V77a35r31g38a 3105523190800

Vy jste ale mluvil o odbytišti - tudíž o možnosti našeho exportu do Ruska. O nákupu surovin z Ruska (tedy hlavně plyn a ropa; nákup rudy jsme dost utlumili) jsem nemluvil - tam je to jasné, tam jsme a budeme závislí pořád

0/0
4.10.2018 14:33
Foto

J64i46ř27í 39B40a57b71i57n54s67k46ý 7237319398301

zatím rostou jen ceny, DPH, spotřební daně, odklony dotací, počet úředníků jo to všechno roste jediné co neroste je jídlo z našich polí, auta, Tv, počítače, mobily to vše se nedá jíst, o kolik se máte líp než starší generace ? že máte auto a mobil ? o to méně máte volna :-) dřív platilo třetinu dne spím,třetinu dne pracuji, třetinu dne mám volno :-) co máte Vy dnes ? vyšší HDP ?no a k čemu je Vám dobré

+2/−3
4.10.2018 14:12

P88e70t36r 13D53r32a34p19a67l 4484581573

ale prosím vás, nepřehánějte

+1/−1
4.10.2018 14:21

K20a88m14i92l 88S80e45d25l14á21č59e78k 1346869616841

A co takhle vyrobit u nás auto a to pak na mezinárodním trhu směnit za mrkev?

Sranda je, že i té práci věnují lidé stále méně času.

0/−2
4.10.2018 22:10

P38a73v60e44l 45V46o56j55á18č17e26k 6502406370590

Pro všechny, kteří tady tvrdí nesmysly o tomto jak ekonomika nemůže trvale růst, protože člověk víc chleba nesní.

Vzpomeňte si jak vypadala IT a mobilní ekonomika před dvaceti lety. A zkuste si představit jak bude za padesát let vypadat vesmírná ekonomika.

+3/−1
4.10.2018 12:35

J89i81ř98í 60P67a50u73l 3566415857242

Ale HDP vyjadřuje objemový růst a ne technologický. Mě by spíše zajímalo porovnání HDP, dejme tomu za uplynulých 50 let,v tehdejších cenách.

+3/−1
4.10.2018 13:03

P25e77t21r 57D78r66a69p48a79l 4934861233

ale to spolu přece souvisí...před 50 roky byla v jedné domácnosti jedna TV a to ještě ne ve všech...teď je jich v bytě i několik + další hromada elektroniky, mobilů atd

+3/−1
4.10.2018 13:07

P22e72t41r 58Č83e81r63v94e84n76ý 3616681952345

Nepřijde mi, že by to spolu nějak výrazně souviselo. V tehdejších cenách byste ve finále mohl zjistit, že sice máte místo jedné věci 3 ale v nižší celkové ceně. Tedy výsledek v HDP v cenách roku 1970 lety je vlastně záporný.

Mně by, stejně jako pana Paula, takové porovnání také zajímalo.

On je totiž růst krásná věc. Ale pokud jej dosahujete pouze pomocí inflace, je vlastně úplně k ničemu. Navíc se dá polemizovat o tom, jestli se vlastně jedná o růst v požadovaném smyslu.

+3/−1
4.10.2018 13:26

P35a93v44e63l 26V28o58j31á31č78e43k 6602376590790

Ale vždyť vy si sám sobě odporujete. To, že máte tři věci za cenu jedné není inflace, ale deflace. A to je právě ten pokrok a růst HDP, že méně lidí za větší plat vyrábí víc věcí. Potom ti volní lidé mohou jít do služeb, které využijí právě ti lépe placení lidé z výroby.

0/−2
4.10.2018 13:50

J90i56ř64í 12P67a86u86l 3356905897732

Ale HDP nerozlišuje, zda je přírůstek tvořen třemi TV navíc nebo elektronikou, která tenkrát vůbec neexistovala, vše je pouze vyjádřenou objemem, neboli penězi. Na druhou stranu některé výrobky, služby zanikly a proto dnes do HDP již nepřispívají. Proto píšu, že by bylo zajímavé srovnání růstu HPD v tehdejších cenách, jistě HDP rostl a roste, ale mě by zajímala ta křivka. Někde jsem viděl graf růstu ropy za posledních nějakých 150 let, ale ta cena byla také vyjádřena pouze nominálně v USD v tom daném roce, Problém je jen, k čemu tu cenu přepočítávat, ke zlatu, k ceně jedné krávy, ceně jednoho hektaru půdy, ...

+1/0
4.10.2018 13:41

P76e89t39r 48D26r51a60p54a40l 4754141263

jenže v případě ČSSR byste asi srovnával stejně nesrovnatelná čísla, ceny byly regulované a navíc netržně pokřivené

+1/0
4.10.2018 13:57

J77i68ř64í 89K51r62á24l32í54k 9144255921290

K času pane, času. To je jediná veličina, která je stejná. :)

0/0
4.10.2018 14:54

P95a65v37e46l 47V67o53j72á51č50e67k 6902816610910

Růst HDP se očišťuje od vlivu inflace. Ale možná nejlepší bude si vzpomenout, co měli doma vaši prarodiče a co máte vy. A nejen to. Co taková magnetická rezonance, počítačová tomografie, kolik stály letenky, online přenosy z druhé strany zeměkoule, GPS, nanomateriály.... A to máme za dveřmi kvantové počítače, umělou inteligenci a do vesmíru se začínají tlačit soukromé firmy. Dokud bude technologický pokrok, bude i růst HDP.

0/0
4.10.2018 13:32
Foto

J98i82ř28í 13B85a39b85i43n13s96k45ý 7717759668291

jasně ,roboty do výroby a lidi na dlažbu :-) super

0/−5
4.10.2018 14:13

P72e74t45r 28D29r84a32p17a92l 4184591523

jo, kdyby si tohle řekli lidi před 200rokama, mohlo se furt po krkonošských chalupách tkát po večerech na stavu;-)

+2/0
4.10.2018 14:23

P36a27v95e97l 68V11o31j33á71č85e21k 6172886190320

Průmyslová revoluce je tady dvěstě let a máme nejnižší nezaměstnanost v historii :-)

+2/0
4.10.2018 16:03

R34o49m12a94n 76S16t31o77n92e55k 1639423179761

tenhle hloupý argument mají lide už 200 let a pořad nic

+1/−1
4.10.2018 18:37

L74a35d93i35s86l59a26v 17P97í75s70a53ř43í57k 9863621383386

Jiří, musíš umět něco, kde tě robot nenahradí. Ale neboj, roboti budou vyrábět, ale nemají za co kupovat. lidi bez práce taky nebudou mít peníze. A co se zbožím, co nikdo nekoupí?

0/0
5.10.2018 10:42

M19a62r97t67i89n 22Ž82e46l14i48n12s52k15ý 9688249559952

Neustale se docitam o tom, jak ma Ceska republika velice spatny pomer mezd k HDP, takze bych moc nebrecel, zmenil pomer, zvednou se utraty, HDP, porad je potencial rust, navic bez rustu Zapad nedozeneme, takze pokud kritizovat, tak ne ekonomiku vseobecne, ale konkretne napriklad jeji slozeni, co je na nem spatne, ze jako nemuzeme dal rust... osobne ale nesouhlas. v roce 2016 jsme patrili nekam dozadu v EU, za rok 2017 jsme vyjimecne trosku vepredu, ale daleko pred nami byly i tzv. Zapadni zeme jako Malta a Irsko, mimo nezapadnich Estonska, Slovinska, Lotysska, Polska, Rumunska... takze aby to nebyl dalsi plac a tlaky na prijimani levne pracovni sily, ktera nas ma jako vytrhnout... nema... zeme neni nafukovaci, menit jeji demografiii kvuli kratkodobemu zisku je sprostarna na entou a uchylnost.

https://ec.europa.eu/eurostat/tgm/graph.do?tab=graph&plugin=1&pcode=tec00115&language=en&toolbox=data

+2/0
4.10.2018 12:34

M60a26r80t12i59n 15B26u51s36i33d32e71a 4733900

No, obecně lze říci, že česká ekonomika je v dobrovolné pasti již jen tou svojí pohodlnou a přílišnou orientací na EU a automobilový průmysl.

Dokud to šlape, jsme v pohodě..a nikdo to moc neřeší dlouhodobě.

Nic netrvá věčně a případné problémy EU (které dříve nebo později nastanou) se nás budou týkat naplno... nebo spíše více. Přechod na elektroautomobily, jejichž výroba je podstatně jednodušší se myslím na ekonomice projeví výrazně i bez jiných ekonomických problémů EU.

+2/0
4.10.2018 12:28

P40a27v34e32l 54V78a16l44e80n52t49a 7551761147543

Blbý je že ekonomicky systém bez neustálého exponenciálního (porovnává se vždy s předchozím rokem a ne od nulové zakladny) růstu nefunguje. Jelikož je planeta omezená a pokud si uvědomíte jak vypadá exponenciální křivka tak je jasné, že to není dlouhodobě udržitelný systém.

+1/−2
4.10.2018 12:15

K69a12m39i86l 60S36e45d57l36á59č56e80k 1266639886591

Zatím funguje jenom tisíce let.

0/0
4.10.2018 12:31

E73d40a 57S71t35á80r45e68k 6766894252446

Tisíce? Jste si jist?

0/0
5.10.2018 19:05

K37a61m13i37l 22S95e65d31l92á84č22e64k 1936689966711

Máte pocit, že lidstvo nezažívá dlouhodobý ekonomický růst už tisíce let?

0/0
5.10.2018 23:13

J96a97n 89N79á91d92v75o25r29n42í29k 7883668695207

To jste to vůbec nepochopil.

0/0
4.10.2018 12:50

F70r20a10n29t73i56š29e68k 30V97r67á66n88a 5279922773651

Byl bych rád, aby nějaký český politik nebo ekonom vysvětlil, jak může být úspěšná ekonomika, která má nadpoloviční většinu volných míst těch, která jsou nízko placená a nevyžadují žádné vzdělání / kvalifikaci?!

Je ale potřeba drsně sáhnout na průmyslovou lobby a zavřít všechny neefektivní podniky. A že je kam dál růst vidíme třeba na Polsku, které roste stále přes 5%, nezaměstnanost má už jen mírně vyšší (3,5% podle metodiky Eurostatu) než ČR, a přitom v minulosti mělo i přes 15%

+3/−2
4.10.2018 11:54

J82a73r71o78m10í45r 52H44l85u87b17e78k 9754760635327

Já tomu až tak moc nerozumím, ale žádný strom neroste do nebe. Proč by naše ekonomika nemohla být stabilní a v rovnovážném stavu? To bychom musili vypustit z ekonomických vzorečků inflaci, která de facto zajišťuje ten magický a obdivovaný růst. Expanzivní by měla být africká ekonomika podložená prací a tvorbou skutečných hodnot.

0/−1
4.10.2018 11:47

K73a50m53i92l 49S33e25d77l38á68č81e34k 1356859966361

Ten růst je počítán ve stálých cenách, tedy o inflaci to není.

I ta nejvyspělejší ekonomika světa (do čehož máme ještě daleko) bude dlouhodobě růst, a to tak dlouho, dokud bude existovat technologický pokrok.

+1/0
4.10.2018 11:52

J64a63r15o91m97í41r 70H74l57u83b86e68k 9214880535307

Asi máte pravdu, ale za posledních deset let se mi zvýšil důchod o 6%, ceny stouply až o 30%. To je ten technologický pokrok? Očištěné o inflaci? Ale většinu HDP tvoří spotřeba domácností, ta je taky očištěná?

0/0
4.10.2018 12:02

K13a43m25i75l 48S83e25d59l57á92č49e40k 1626279186101

Je možné, že jste si vyhodnotil, že se Vaše životní úroveň snížila. Nikde není dáno, každý jeden člověk se bude mít za každý časový úsek lépe.

HDP není tvořen spotřebou domácností. Domácnosti zhruba polovinu toho HDP spotřebovávají. Ano, je to očištěno o inflaci.

+1/0
4.10.2018 12:25

J89a80r24o21m70í71r 34H42l79u78b44e64k 9454560655497

Tady něco nesedí a to použiji jen základní počty. Jako axiom vezměme, že lidé nesnění a nevypijí víc letos než před 10 léty, ani nás nepřibylo. DPH je stanovená procenty z ceny. Takže když jsme před deseti léty vybrali na DPH x( řekněme 100%) peněz, tak vloni jsme vybrali 120% a letos vybereme 130%. To se nijak neprojeví? Jak to chcete očistit od inflace? To byste musil tu DPH soustavně snižovat v nepřímé úměře k růstu inflace. Sám píšete že to je cca polovina HDP a tu už se nějak projevit musí. Dlužníci bohatnou, střadatelé chudnou. Můj názor je ten, že by to mělo být naprosto opačně. Problém tkví v tom, že největším dlužníkem je náš stát.

0/0
4.10.2018 12:45

K24a60m31i91l 70S30e86d79l47á55č43e14k 1906409226401

Asi jsem Váš poslední komentář úplně nepochopil. Co přesně Vám nesedí?

Růst HDP je počítán v tzv. stálých cenách, a je tedy očištěn o inflaci. Proč do toho taháte DPH? Nemluvě o tom, že ten Váš axiom je neopodstatněný. A víte o tom, že DPH se nevybírá jenom z potravin?

Proč by se mělo snižovat DPH kvůli inflaci?

Při meziročním růstu HDP třeba o 5% to znamená, že se celkově za ten rok vyrobilo na daném území o 5% více statků. V aktuálních cenách budou tyto statky dražší, tedy to bude v celkových cenách o více než o těch 5%, ale to nás moc nezajímá. Těch statků je prostě více o 5%.

Z toho bude vyplývat, že se domácnostem asi zvednou disponibilní příjmy o zhruba 5% plus inflaci, tedy si budou moci ve výsledku pořídit zhruba o 5% více statků.

Nominální výběr DPH by měl být vyšší o více než o těch 5%, protože tam zapracuje ta inflace.

Co se Vám na tom nezdá?

+1/0
4.10.2018 21:58

J75a86n 77N40á73d42v58o41r19n81í95k 7693488605237

Všichni se chtějí mít stále lépe. Vy ne?

0/0
4.10.2018 12:50

P11e37t98r 25M11a94r26e38č69e92k 1433721259378

Kdy se tato šílenost, založená na neustále rostoucí spotřebě, jednou zastaví?! Až zhuntujeme celou planetu?

+3/−1
4.10.2018 11:45

J29a50r49o66m14í88r 58H78l35u74b81e12k 9894810875347

Ano, a pak vyhyneme, jelikož přemnožící se druh, vždy vyhyne. Za nějaký milión, dva, let si planeta zase sama poradí a vrátí se přirozeného stavu.

0/−1
4.10.2018 11:51

K27a41m86i41l 42S76e91d25l20á44č58e57k 1176469396681

Planeta žádný přirozený stav nemá. V každém období historie planety vypadal život jinak. Po dlouhou dobu vlastně bez života.

+2/0
4.10.2018 11:54

J42a13r89o40m55í13r 43H71l64u32b11e33k 9424980155437

Dovolím si nesouhlasit, přirozený stav musí existovat. Faktory ničení a vzniku musí být v rovnováze. Druhy se mění, to máte pravdu, jeden druh vyhyne a uvolněnou niku nahradí jiný. To je ten přirozený stav.

+2/−1
4.10.2018 12:07

P49a45v75e12l 85V83o93j52á58č34e55k 6692396110700

Faktory ničení a vzniku musí být v rovnováze? Už z principu je to blbost, protože jde o nerovnovážný stav.

+1/0
4.10.2018 12:27

K87a45m23i68l 85S91e57d77l23á96č25e76k 1196749676811

Pane Hlubku, na Zemi dlouho žádný život ani nebyl a od té doby, co vznikl, tak tato planeta (ještě před příchodem člověka) zažila několik fází masových vyhynutí druhů (kdy vyhynula drtivá většina všech druhů prakticky současně). Tak co je prosím ten přirozený stav, do kterého se dle Vás má planeta vracet? Můžete popsat, jak Země vypadá ve svém přirozeném stavu?

To totiž můžu tvrdit, že přirozený stav planety je, aby byla pokrytá dvaceti miliardami lidí a existovala už jenom hospodářská zvířata. Nebude to o nic méně logické, než to říci o jakékoliv jiné podobě zemského povrchu.

+1/0
4.10.2018 12:30

J21a39r25o17m71í70r 37H82l58u18b46e80k 9314570735417

Máte pravdu, zažije i další masivní vymírání a tentokrát se bude týkat i nás. Nás dvou asi ne, ale Homo Sapiens jako druhu. Země má před sebou ještě přibližně 3 miliardy let. Co se za tu dobu stane? Život vznikl pře 2 miliardami let.

0/0
4.10.2018 13:11

K62a61m23i87l 29S39e28d51l91á67č61e15k 1696179836761

Dá se říci, že všechny živočišné druhy jsou odsouzeny k vyhynutí, a to pravděpodobně v horizontu nějakých milionů let. Zrovna člověk má ale šanci se tomu díky technologiím vyhnout. No a následně se dá s trochou nadsázky říci, že i pro ty pandy je jedinou šancí na přežití člověk (pokud on bude chtít). Bez člověka všechna ta roztomilá zvířátka vyhynou zcela jistě.

0/0
4.10.2018 22:07

Najdete na iDNES.cz