České firmy uspěly na Amazonu, bojují s konkurencí z celého světa

  5:00aktualizováno  5:00
Dermacol, Amispol, Garland či Donoci. Řada tuzemských společností se dostala do nejrozšířenějšího e-shopu světa a udržela se tam. Ročně dodají české firmy na Amazon zboží za miliardy korun, konkurence je však tvrdá.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Z tuzemských společností lze na Amazonu objevit jak známé výrobce, tak ty pro většinu lidí cizí. Takový je například Amispol dodávající na Amazon sice jeden, zato úspěšný výrobek.

Fotogalerie

„Na Amazon jsme vstoupili v červnu roku 2017 a cílem bylo zvýšení prodejů a proniknutí na evropský trh s naším Skrytým obrubníkem,“ popisuje obchodní manažerka Amispolu Andrea Hájková s tím, že ze začátku byl vstup na největší e-shop světa jen o investicích. Teprve zhruba po půl roce se dostali do plusu.

Oficiální statistiky neexistují, ale lidé z byznysu odhadují, že ročně české firmy dodají na Amazon zboží za několik miliard korun. Buď jde o specializované firmy, které zboží nakupují u nás i jinde, a pak ho prodávají Amazonu, nebo prodá Amazonu zboží přímo výrobce, případně ho tam výrobce prodává sám jako na online tržišti.

To potvrzuje i Amazon. „Více než polovina všech položek prodaných na Amazonu pochází právě od těchto prodejců,“ uvedla mluvčí českého Amazonu Miroslava Jozová.

Tvrdé prostředí

Dostat se na Amazon však není lehké. Zalistování výrobku je dlouhá a složitá procedura, která stojí značné množství peněz. A ještě těžší je se na největším tržišti světa udržet.

„Většina e-shopů vypadne. Je to komplikované, není to tak přívětivé k novým prodejcům,“ potvrzuje Adam Kurzok, šéf společnosti Expando, která firmám pomáhá se na Amazon a na jiné světové online markety probojovat.

Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon

„Počáteční listování a seznámení se s Amazonem zabralo třem lidem ve firmě více než tři měsíce práce. O nákladech, co to stálo, se nechci ani zmiňovat,“ popisuje jeden z obchodníků, který na Amazonu prodával, ale později z něj odešel. Hodně času podle něj zabíralo zapisování jednotlivých produktů, které šlo tempem čtyři až pět výrobků za hodinu poté, co se to naučili. 

Výrobci nebo prodejci na Amazonu nestačí jen přijít, vystavit fotku s názvem produktu a dát k němu cenovku. „Když chcete výrobek zalistovat, musíte to udělat s padesáti parametry. Na ně Amazon klade důraz, přičemž třeba popisek není důležitý, protože ho firma nechce překládat do všech jazyků, kde působí,“ uvádí Kurzok.

Všechny firmy se shodují, že pokud se chtějí na Amazonu udržet, musí vyhradit speciálního člověka nebo více lidí, kteří se o byznys starají. Nejde pouze o administrativu, ale také o posílání zboží, vratky a podobně. „Problém bývá, že deset procent zákazníků musí taková firma obsluhovat jinak než zbylých 90 procent,“ dodává Kurzok.

„Usilujeme o spolupráci s každým prodejcem. Abychom toho dosáhli, musíme zaručovat pro malé a střední firmy jednoduchou a efektivní spolupráci,“ uvedla mluvčí Amazonu Jozová. Dodala, že počet českých firem, které na Amazonu prodávají své produkty, roste. Amazon jim navíc nabízí speciální programy.

České firmy se na Amazonu dostaly mezi špičku

Konkurence na největším e-shopu na světě je ohromná, protože Amazon je proslulý tím, že se snaží vždy nabídnout co nejlepší ceny. „Ve své kategorii nekonkurujete pár dodavatelům, jako když prodáváte na Mallu, ale sto Číňanům, dvěma stům Indů, třem stům Američanů, kteří navíc každý den uvažují, jak svůj produkt vylepšit,“ popisuje Kurzok.

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

„Chtěli jsme si prodej na Amazonu vyzkoušet, ale po zkušenosti, kdy jsou firmy schopné tlačit cenu na takovou úroveň, že to jen taktak pokryje náklady, je to pro nás bezvýznamná soutěž,“ popisuje jeden z obchodníků působící v Česku. Podle něj dává větší smysl prodávat na Amazonu unikátní produkty, ale i tak je třeba věnovat hodně peněz na marketing.

Potvrzením toho je zmíněný Amispol s patentovanými obrubníky nebo Dermacol, jehož některé výrobky se na německém Amazonu propracovaly za půl roku mezi nejprodávanější produkty.

„Dermacol je na německém Amazonu už několik měsíců první mezi nejprodávanějšími výrobky v kategorii make-up,“ uvádí spolumajitel firmy Vladimír Komár s tím, že očekává tržby v řádu desítek milionů korun ročně.

Jeho zkušenosti jsou přesto podobné jako u ostatních firem. „Amazon systém rozhodně nešlape jako hodinky. Dělají velké množství chyb, nesrovnatelně víc než tradiční řetězce,“ popisuje Komár, jehož firma dodává zboží hlavně drogistickým řetězcům, hypermarketům nebo online prodejci Notino. „Prodávat tam jen tak něco málo nemá příliš smysl, protože to, co vyděláte, vám spolknou režijní náklady,“ uvádí Komár.

Zatímco Dermacol nabízí na Amazonu zboží sám, i když ze skladu v Německu, například společnost Fordist nakupuje zboží od dodavatelů v Evropě, včetně Česka, a pak ho prodává Amazonu. Jejich obrat s Amazonem dosahuje podle jednatele Tomáše Kochaníčka zhruba půl miliardy.

I podle něj je spolupráce čím dál těžší. „Amazon má aktuálně stovky dodavatelů, kteří nejsou schopni včas reagovat na jeho požadavky. Dříve byl pro každého, protože Amazon chtěl hlavně nakoupit a neřešil cenu, rychlost dodání a podobně. Dnes všechny tyto parametry řeší a to je důvod, proč je to náročnější,“ tvrdí Kochaníček.

VIDEO: Tvrdý řád, pohyby jako robot. Zkusili jsme práci v českém Amazonu:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Hypermarkety začaly znovu brát stravenky. Pokladny rozdělí nákup

pokladní, ilustrační snímek

Velké obchody v Česku až na výjimky opět berou stravenky. Od června je možné jimi platit i za nákupy potravin v...

Další z rubriky

EU kárá Česko, že není dost zelené. Přidejte obnovitelné zdroje, říká Komise

Ve větrné elektrárně ve Věžnici se uskutečnil den otevřených dveří.

Česko podle Evropské komise nedělá dost pro životní prostředí, tuzemské plány na zvyšování podílu čisté energie a...

Poplatek za ubytování se bude týkat i Airbnb. Poslanci se hádali o jeho výši

Ministryně financí Alena Schillerová

Ubytovací poplatek se bude od příštího roku vztahovat i na ubytovatele v soukromí, tedy na Airbnb. Sněmovna to...

ČEZ bude muset zveřejňovat smlouvy. Končí české Palermo, jásá Michálek

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

Energetická společnost ČEZ a další firmy s většinovou účastí státu, které se obchodují na burze, přijdou o dosavadní...

Najdete na iDNES.cz