Největší akvizicí v poslední době byl loňský nákup značky vodek Finlandia, za niž nadnárodní společnost zaplatila 220 milionů dolarů (zhruba 5,2 miliardy korun). Jak řekla MF DNES ředitelka firmy pro prémiové alkoholy a kávu v ČR a na Slovensku Emilia Dimitrovová, Coca-Cola HBC se nyní dostala na Slovensku už na sedmé místo mezi distributory alkoholických nápojů, v Česku je pátá.
Spotřební daň z alkoholu od letošního roku vzrostla o deset procent, takže nyní činí 99,40 koruny na 0,7litrovou lahev 40procentní lihoviny. Začátkem příštího roku znovu o 10 procent vzroste.
Vánoční reklama Coca-Coly vyvolává rozpaky. Spotřebitelům vadí využití AI |
Podle Dimitrovové se ale prémiového alkoholu méně neprodává, spíš klesá zájem o levnější produkty. „Lidé více přemýšlejí o tom, za co platí. A snižují množství vypitých alkoholických drinků,“ tvrdí. Coca-Cola HBC se nyní nejvíce soustředí na zmíněnou značku Finlandia. Rumy Bacardi v posledních letech stabilně posilují o 20 procent ročně, spotřeba whisky Macallan prý loni poskočila o 45 procent.
Mladým nejde o množství
Společnost má nyní velká očekávání od prodeje míchaných nápojů v plechovce. Začala kombinací whiskey Jack Daniel’s s coca-colou. Podle Dimitrovové je pro starší generaci běžné, že si nápoje míchá sama, dvacátníci ale nechtějí kupovat celé lahve whiskey a koly, a přitom chtějí konzumovat prémiové výrobky. „Nejde jim tolik o kvantitu. Často si sednou třeba v parku, chtějí mít nápoj v ruce, místo aby kolovala nějaká smíšená lahev,“ popisuje ředitelka pro prémiové alkoholy. V příštím roce společnost na trh uvede v plechovce rum Bacardi míchaný s coca-colou.
Coca-Cola v Rakousku stahuje 28 milionů petek. Nápoje mohou obsahovat kov |
Podobně jako v případě rumu s kolou firma využívá toho, že distribuuje jak giny, tak toniky. Budoucnost vidí nikoliv v ochucených ginech, ale spíš v prémiových ginech a ochucených tonicích. Mezi další novinky patří distribuce irské whisky Teeling. „Skotské i irské whisky rychle rostou, vidíme dvouciferné nárůsty i u skotské. A obecně čím prémiovější jsou, tím lepší jejich pozici vidíme v budoucnosti,“ uvádí Dimitrovová.
Milovníci kokosové vodky
Češi mají podle ní rádi třtinové rumy a obecně preferují sladší chutě. „V Česku je tradiční pití likérů, které se odráží i do současných trendů,“ říká. Čistý alkohol se podle ní více pije u národů na severu Evropy, naopak v tuzemsku jsou oblíbenější koktejly. Například vodky vypijí Češi překvapivě hodně s kokosovou příchutí. Na rozdíl od národů na jihu Evropy navíc nemají potřebu demonstrovat pitím sociální status. Chorvati si třeba podle Dimitrovové užívají daleko větší rituály okolo servírování, ale také tam společnost více vnímá jednotlivých značky nápojů. „V Česku je to daleko víc o chuti než o vizuálu, což je poměrně unikátní záležitost,“ sdělila ředitelka.
Tuzemáku se vypilo o desetinu méně, hlásí Stock. Rostou ready to drink nápoje |
Spotřeba alkoholických nápojů v Česku dlouhodobě klesá. Lihovin průměrný Čech před pěti lety vypil zhruba sedm litrů za rok, podle posledních údajů Českého statistického úřadu z minulého roku to bylo 6,6 litru. Největším dovozcem prémiového alkoholu do Česka je německá skupina Mast-Jägermeister, která má kromě známého bylinného likéru Jägermeister v nabídce třeba irskou whiskey Tullamore Dew. Značky společnosti Remy Cointreau jako je třeba Metaxa pak má letos od dubna společnosti Stock Božkov Plzeň.