Harvardské peníze v nedohlednu. Likvidátor zkusil poslat firmu do konkurzu

  14:03aktualizováno  14:03
Téměř čtvrt milionů lidí, kteří v kuponové privatizaci svěřili své body Viktoru Koženému a jeho harvardským fondům, má čím dál menší naději, že někdy uvidí alespoň část peněz. Likvidátor Harvardského průmyslového holdingu zkusil opět poslat firmu do konkurzu, představenstvo a dozorčí rada na něj dávají trestní oznámení.

Viktor Kožený, Bahamy 2001 | foto:  Michal Růžička, MAFRA

Necelých dvacet let poté, co Harvardský průmyslový holding (HPH) vstoupil do likvidace, navrhl jeho likvidátor vstup do insolvence a konkurz. To by v praxi znamenalo, že na akcionáře nezbude nic. Na rozdíl od likvidace totiž nemohou průběh konkurzu nijak ovlivnit. Návrh na insolvenci soud v pátek odmítl. Už podruhé za poslední měsíc.

Kožený už byznys neřeší. Akcionáři však stále doufají, že uvidí své peníze

Firmou však dál zmítají spory mezi vedením a likvidátorem Zdeňkem Častorálem. Ten vysvětluje návrh na insolvenci tím, že firmě došly peníze, protože ji finančně vyčerpávají poplatky za soudní spory.

„HPH nemá na pokračování soudních sporů a právní zastoupení dostatek disponibilních finančních prostředků,“ uvedl v návrhu Častorál. Proto podal během měsíce druhý insolvenční návrh, první mu soud odmítl hlavně z formálních důvodů. Závazky HPH vyčíslil na 16 milionů korun.

Hraje se o miliardy korun

Podle návrhu má HPH majetek přes dvacet miliard korun, ale může jít o značně fiktivní číslo. Jde hlavně o pohledávky, u kterých není jasné, zda je lze vymoci zpět. Pravomocně odsouzení Boris Vostrý a Viktor Kožený by měli celkem dodat přes 17 miliard korun.

Číst insolvenční návrh připomíná občas spíš listování katalogem pro výběr dovolené. Z návrhu vyplývá, že HPH například vlastní kyperskou společnost Daventree Resource. Častorál v návrhu píše, že ta je podle neověřených informací vlastníkem jiné firmy na Kajmanských ostrovech, do které šly ještě akcie z firmy z Belize. Pohledávka je i z výtěžku prodeje Koženého „chaty“ v americkém Aspenu. Současně uvádí, že v orgánech firmy sedí lidé podporující aktivity Koženého a Vostrého, ti prý usilují o znevěrohodnění procesu likvidace.

Častorálův postup se však nelíbí představenstvu a dozorčí radě HPH. Likvidátora kritizují už dlouho, teď na něj podali trestní oznámení.

„Oznamovatelé bohužel dlouhodobě shledávají v činnosti likvidátora vady takového rozsahu, které již bezpochyby dosahují intenzity relevantní pro trestní právo s tím, že minimálně zčásti se nejedná o pouhou nedbalost,“ uvádí se v trestím oznámení.

Častorál o něm v pátek ještě nevěděl, uvedl ale, že se proti němu hodlá bránit i trestním oznámením pro křivé obvinění. Podle něj firmu vytunelovali členové dozorčí rady.

Nepřehledná likvidace

Dozorčí radě a představenstvu se nelíbí, že likvidátora nemohou vůbec kontrolovat, soud zatím nepravomocně jmenoval do firmy další dva likvidátory.

„Od roku 2010 nemají informace o hospodaření ani o tom, za co likvidátor utrácí,“ říká právní zástupkyně dozorčí rady a představenstva Evelyna Lojdová.

Fotogalerie

I proto sepsali trestní oznámení. V tomto oznámení viní likvidátora například ze zkreslování účetnictví, kterého se měl dopustit tím, že ho audituje firma neschválená valnou hromadou. Vadí i platby některým firmám, nejspíše za asistenční služby spojené s likvidací.

„Utratil částku přesahující sto milionů korun, aniž toto zákonným způsobem zdokumentoval, v likvidaci hmatatelně postoupil či do likvidační podstaty vymohl podstatné částky,“ uvádí trestní oznámení.

Častorál by i v případě, že by řízení převzal konkurzní správce, měl na HPH velký vliv. Likvidátor v insolvenčním návrhu sám sebe označil za největšího věřitele HPH a požadoval vyplacení zhruba šesti milionů korun.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Výdaje na varroázu rostou, loni dosáhly 30 milionů. Včely ale umírají dál

Včela medonosná (28. února 2019)

Boj proti kleštíkovi včelímu, který je schopen přes zimu zlikvidovat celé včelstvo, čím dál víc vysává dotace pro...

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Našli jsme 8,6 miliardy na zvýšení rodičovského příspěvku, řekl Babiš

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Dospěli jsme k dohodě o zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020, oznámil...

Najdete na iDNES.cz