"Tahle továrna je jako katedrála," řekl Forgeard před rozměrnou halou, která měří na délku 490 metrů a na šířku 250. V nejvyšším bodě se pak tyčí do výše 46 metrů.
Do továrny se budou ke konečné montáži svážet díly ze všech koutů Evropy: po moři, po souši i po vodě.
Cena stroje, který by měl vzlétnout počátkem roku 2005, by se měla pohybovat kolem 235 milionů eur (asi 7,2 miliardy korun).
Podle Forgearda by o A380 měly projevit zájem hlavně aerolinky provozující dálkové lety. Americké televizní stanici CNBC řekl, že Airbus už jedná s jedním americkým dopravcem.
"Jsem přesvědčen, že A380 budou provozovat také alespoň jedny japonské aerolinky. Když s ním totiž budou do Tokia létat Air France nebo Lufthansa, bude to znamenat značný tlak i na místní dopravce," dodal Forgeard.
Airbus zatím registruje objednávky na 129 letounů s kapacitou přes 550 cestujících. Model, který představil v továrně při slavnostním otevření, je ale odsouzen ke zničení při sérii zátěžových testů.
Superjumbo má být navíc podle agentury AFP vysoce efektivní a úsporné. K přepravě jednoho pasažéra na sto kilometrů spotřebuje jen tři litry paliva.
"Bude to nejúspornější letadlo na světě, spotřebuje méně než malé auto," tvrdí Forgeard.
Airbus vlastní z 80 procent společnost EADS, ze dvaceti pak britská BAE Systems.
Model nového obřího letounu Airbus A380. |
Francouzský premiér Jean-Pierre Raffarin při úvodním projevu během otevření nové továrny na montáž letadel Airbus A380. (7. května 2004) |
Francouzský premiér Jean-Pierre Raffarin (vlevo) naslouchá předsedovi představenstva Airbusu Noelu Forgeardovi během otevření nové továrny na montáž letadel A380. (7. května 2004) |