Letecká přeprava zboží poroste dokonce ještě rychleji.
Výrobci letadel se proto již dnes připravují na tvrdý boj o to, kdo si ze slibného koláče tržeb uzme větší díl. Jeden ze dvou hlavních světových výrobců letadel, evropské konsorcium Airbus, rozjel projekt, jehož cílem je vytvoření největšího osobního letadla na světě.
S jeho pomocí chce překonat dosavadního lídra na trhu velkých letounů, jumbo od amerického konkurenta Boeingu.
Nové superjumbo
O vývoji letounu s maximální kapacitou až 840 míst (555 lidí bude kapacita běžná) bylo rozhodnuto v roce 1996. Dalších zhruba pět let trval jeho vývoj na rýsovacích prknech inženýrů Airbusu.
Vzhledem k velikosti letadla - je dlouhé 73 metrů, rozpětí křídel je ještě větší 79,8 metru - musela firma postavit nové tovární haly, kde se bude kompletovat.
Hala jako katerdrála
Hala v centrále Airbusu ve francouzském Toulouse je podle manažera produktového marketingu firmy Airbus Dana Carnellyho vysoká padesát metrů a má rozměry 250 na 500 metrů, takže se do ní vejde asi 25 fotbalových hřišť. Stála 350 milionů eur.
V Toulouse se budou letadla pouze kompletovat a testovat. Podobně jako tomu je i v případě jiných typů letadel z rodiny Airbusu, jednotlivé části se vyrábějí v různých zemích Evropy. V Hamburku se dělají části trupu, ve španělském Puerto Real směrová kormidla, motory a křídla dodává Británie.
Součástky z Číny
Jednotlivé součástky jsou v některých případech tak velké, že si Airbus musel nechat v Číně postavit 155 metrů dlouhou námořní loď, jež bude pomáhat s jejich přepravou. Podobně musely být navrženy i speciální říční lodě a automobily s přívěsy, jež tyto části dovezou až na místo určení. V současné době jsou již tři stroje A380 skoro hotové a použijí se na testování.
Čtvrtý stroj, jenž se začal také vyrábět, je určen prvnímu zákazníkovi, kterým budou singapurské aerolinky. První dodávka je naplánována již na první pololetí roku 2006.
Celkové náklady na vývoj nového superjumba se odhadují na zhruba 12 miliard eur, což je asi o 1,5 miliardy eur více, než kolik se původně plánovalo.
Superjumo i vrtulníky
Je to opravdu hodně, až moc," přiznal tento týden v Mnichově před novináři i výkonný šéf jednoho ze spoluvlastníků Airbusu, společnosti EADS Rainer Hertrich.
EADS vznikla v roce 2000 spojením francouzské firmy Aerospatiale Matra, španělské CASA (Construcciones Aeronáuticas S.A.) a německé společnosti DaimlerChrysler Aerospace AG.
V Airbusu vlastní osmdesátiprocentní podíl a mezi její další aktivity patří i výroba vrtulníků Eurocpoter, vojenských letounů Eurofighter, raket a kosmických družic a satelitů. Zbývajících dvacet procent akcií Airbusu vlastní britská společnost BAE Systems.
Čtyři za měsíc
Airbus předpokládá, že zvýšený zájem o létání vyvolá v následujících rocích i růst poptávky po velkých letadlech, jež by létala mezi velkými světovými letišti. Během dvaceti let proto počítá s tím, že dokáže prodat velkým světovým aeroliniím skoro 1500 letounů A380. Do roku 2008 by proto měly opouštět brány továrny v Toulouse až čtyři obří superjumba za měsíc.
Víc pasažérů, vyšší dolet
K výhodám letounu A380 oproti konkurenci, tedy Boeingu 747, patří zejména vyšší kapacita (o 35 procent více pasažérů a o 29 procent vyšší náklad), lepší ekonomika letu a také vyšší dolet.
Airbus A380 zatím vzletěl jen na počítačové simulaci. S prvním skutečným zkušebním letem se počítá na jaře roku 2005. |