Dodavatelé, kteří už v prodejnách Julius Meinl prodávali, zaplatí nejspíše znovu. Ilustrační foto

Dodavatelé, kteří už v prodejnách Julius Meinl prodávali, zaplatí nejspíše znovu. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MF DNES

Ahold vybírá milionové zápisné

  • 110
Nejlepší obchod sezony zřejmě letos udělá Ahold. Na nákup prodejen Julius Meinl mu zčásti přispějí jeho dodavatelé. Za to, že budou moci prodávat v síti obchodů řetězce, vybírají řadu poplatků, mezi nimi i ten za nově otevřenou prodejnu.

"Akvizice nových prodejen je u nás brána jako nové prodejny, stejně jako kdybychom je postavili úplně nové," říká mluvčí Aholdu Kateřina Černá bez bližších informací o poplatcích.

Dvě třetiny investice zpátky
Za necelých šedesát prodejen Ahold zaplatil zhruba miliardu, a kdyby důsledně od všech osmi set dodavatelů vybral poplatek za novou prodejnu, mohl by mít tři čtvrtě investice zpátky.

Za možnost prodávat v nové prodejně se vybírá od pěti do čtyřiceti tisíc korun podle velikosti dodavatele. Jen na těchto poplatcích tak může získat okolo 850 milionů korun zpátky. 

"Za novou prodejnu po nás chtějí dvacet pět tisíc korun. Celkem za všechny nově přemalované Alberty jsme na skoro milionu a půl. Při současných napnutých cenách a minimálních maržích je to pro nás obrovský výdaj," říká jeden z dodavatelů.

Všichni výrobci, od nichž Ahold zboží odebírá, o praktikách řetězce mluví jen anonymně.

"Je to jednoduché, okamžitě by nás vymazali ze seznamu dodavatelů," říká další z producentů.

Řada firem už zaplatila, další čekají, kdy je obchodní zástupci Aholdu osloví.

"Když to nestihnou teď, určitě nás oškubou při ročních jednáních, která za chvíli začnou," vysvětluje další dodavatel.

Výrobci potravin i dalšího zboží sice skřípají zuby, ale nakonec se obchodníkům podřídí, protože pro ně znamenají jistý odbyt.

Pro větší firmy jeden obchodní řetězec představuje i desetinu obratu a o tu nechtějí přijít. V Česku řetězce prodají zhruba šedesát procent zboží.

Zoufalí jsou dodavatelé, kteří už v prodejnách Julius Meinl prodávali. Podle Černé bylo zhruba sedmdesát procent dodavatelů Alberta a Meinlu shodných. Ti teď tedy platí podruhé. Za otevřenou prodejnu už zaplatili společnosti Meinl a teď je stejný poplatek čeká znovu.

Strach z Teska
Čeští výrobci navíc mají obavy z nákupu jedenácti místních hypermarketů Carrefour, který ohlásilo Tesco. Už počítají s tím, že Tesco stejně jako Ahold vybere část peněz na nákup konkurenta od nich.

Většina řetězců v Česku staví stále další obchody, jejichž výstavba v případě velkých hypermarketů přijde na stovky milionů. Ty z části zaplatí dodavatelé v poplatcích za otevření nové prodejny.

Čeští politici se sice snažili na nátlak potravinářů a dalších firem omezit či zcela zrušit výběr poplatků za místo na policích, uvedení v letáku, otevření nové prodejny nebo přestavbu staré, ale v praxi obchodníci vybírají dále. Jen poplatky jinak nazvou. Třeba jako marketingové náklady.