Krytí škod způsobených letadly třetím stranám při válce nebo teroristickém útoku se stalo po loňském 11. září téměř nepojistitelné. Pojišťovny hromadně vypovídaly části smluv s aerolinkami, které se týkaly těchto rizik.
Aby letadla mohla vůbec znovu do vzduchu, zavázaly se ke krytí možných škod vlády jednotlivých států. Aerolinie v Evropě a Spojených státech nato přišly s
návrhem vytvořit pojišťovací fondy.
Evropská komise se nechala slyšet, že vládám dovolí pokračovat v krytí rizik do konce června, aby tak poskytla více času na dokončení pojišťovacího programu. Původně měly vlády jistit aerolinie do konce května.
Do programu se zapojila vedle aerolinií i letiště a výrobci letadel. Fond bude na krytí možných škod disponovat miliardou dolarů.
Vznik fondu musí ještě schválit ještě Evropská komise. Členské státy unie by pak měly fond zajišťovat ještě tři roky po založení. Jeho činnost bude trvat do doby, než Mezinárodní asociace civilní letecké dopravy nevytvoří podobnou instituci ve světovém měřítku.