Adidas žaluje Kaufland - prodával padělky

  • 88
Když před měsícem Petr Kožuch, který má ve společnosti Adidas na starosti ochranu značky, prohlížel letáky obchodního řetězce Kaufland, narazil v něm na boty, které se nápadně podobaly jeho výrobkům. Jen cena byla několikanásobně nižší. Místo tří tisíc jen 376 korun.

Zástupce Adidasu zavolal na Českou obchodní inspekci, která během jednoho dne udělala zátah na obchodní řetězec, při kterém zabavila 211 párů těchto bot a poslala je na odborné posouzení.

„Výsledky přišly před Velikonocemi a je na posouzení právníků jednotlivých inspektorátů, k jakým závěrům dojdou. Není to jednoznačné,“ uvedla mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

O výsledcích ví i Petr Kožuch, který je sdílnější. „Posudek znalce zní, že obuv je zaměnitelná,“ říká. Pro výrobce značkového zboží je průnik možných padělků a napodobenin do řetězců špatnou zprávou.

Sám Petr Kožuch proto pár bot koupil, aby je donesl právníkům. „Jediný rozdíl je v pruhu navíc, který však jde stejným směrem a má stejnou šířku. Přitom máme už několik evropských rozsudků, kde i boty se čtyřmi pruhy byly uznány za padělky našeho zboží,“ popisuje.

Před několika dny majitel ochranné známky Adidas Salomon podal žalobu pro porušování práv k ochranným známkám proti řetězci i jeho dodavateli. Podle advokátky Kamily Seberové z právní kanceláře Balcar Polanský Norton Rose je dodavatelem společnost Texland. Podle obchodního rejstříku jsou zakladatelé z Číny. Zástupci obou společností, jak Kaufland tak Texland, odmítli v úterý kauzu komentovat.

Šéf Sdružení pro značkové výrobky Jan Levora říká, že v Česku jsou problémy s padělky i s napodobeninami. „Ty se však špatně dokazují a mnohé společnosti spory ani nezveřejňují, aby si nepoškodily značku,“ uvádí s tím, že padělky jsou spíše záležitostí tržišť. „Zpráva o tom, že pronikají i do obchodních řetězců, je dost nepříjemná,“ dodává.

Podle Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů je Kaufland zatím mimořádný případ, tržiště stále v padělcích jasně převažují.

Země módy Francie brojí proti padělatelům luxusního zboží

Francie – země módy a luxusu, z níž pocházejí takové značky jako Hermes, Chanel nebo Louis Vuitton – se postavila do čela světového boje proti padělatelům. V 16. století se ve Francii falzifikátorům usekávala ruka. Dnes musí tamním soudům stačit mírnější prostředky. Ten, kdo vyrábí falešné zboží, může být odsouzen k pokutě až 300 tisíc eur a až třem rokům vězení.

Nedávno zveřejněné statistiky hovoří o tom, že ve Francii se počet zadržených padělků v roce 2004 zvýšil oproti předchozímu roku o 76 procent, na 3,5 milionu výrobků.

"Padělá se všechno od viagry až po automobilové součástky," potvrdila zpravodajství BBCNews generální sekretářka Národního úřadu pro padělky Marion Guthová. "Padělané luxusní zboží činí z tohoto množství zhruba desetinu," dodává Guthová s tím, že deset procent z 3,5 milionu výrobků není rozhodně málo.

Oděvní firma Lacoste proto utratí na boj s padělateli každoročně okolo tří milionů eur. Společnost Louis Vuitton se zabývá hlavně výrobky z kůže, které jsou velmi žádané a zřejmě jedny z nejnapodobovanějších na světě. Vuitton proto ročně dává na boj s padělateli 15 milionů eur.

Padělané luxusní zboží není jen problémem Francie. "V italském Janově si můžete objednat 400 tisíc výrobků jedné nejmenované módní značky a ty jsou k dodání do dvou dnů," řekl Marc-Antoine Jamet, generální sekretář francouzského Sdružení výrobců, které bojuje proti padělatelům.

"Padělatelství se stalo ve světě obrovským byznysem, kdy nepravé výrobky tvoří podle odhadů pět až sedm procent celkového světového obchodu," dodal Jamet. Podle statistik Sdružení výrobců tím firmy ve světě utrpí každoročně škody okolo 200 až 300 miliard eur, jen ve Francii okolo šesti miliard eur. Dopady má padělání i na nezaměstnanost, svět to stojí až 200 tisíc pracovních míst ročně.

Mezi regiony, kde se výrobky slavných firem nejvíce padělají, patří jihovýchodní Asie, zejména Čína, a také oblast Středozemí – Maroko, Tunisko, Turecko. Z evropských států pak Itálie, Španělsko a Portugalsko. Ale v posledních letech přibyly i nové oblasti, kde se padělání rozmáhá – země střední a východní Evropy, Spojené státy, a dokonce i Belgie a Británie.

Ani Česko není vůči dovozu padělků výrobků imunní. Podle ředitele Českého sdružení pro značkové výrobky Jana Levory loni zabavila Česká obchodní inspekce padělané zboží v rekordní hodnotě 944 milionů korun. Nejčastěji šlo o padělky oděvů a video- a audionosičů, a to zejména na tržištích a na hranicích.

"Padělky se stále ještě objevují. Jde hlavně o textil, obuv, kosmetiku či nápoje. Napodobeniny, které parazitují na značce, však lze někdy nalézt už i v obchodních řetězcích. Dokazování je však v tomto případě obtížnější. Navíc se výrobci značkových výrobků vyhýbají sporům kvůli negativnímu dopadu na vlastní značku a problémy ani neventilují," uvedl Levora.