Středa 5. srpna 2020, svátek má Kristián
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. srpna 2020 Kristián

Budoucnost patří kobotům, Česko zaostává, říká šéf technologické firmy

  17:30aktualizováno  17:30
V oblasti robotizace a automatizace si Česko vede lépe než například Velká Británie nebo Švédsko. Přesto ale není důvod se příliš radovat. I když jsme historicky velmi průmyslovou zemí, v robotizaci podle generálního ředitele ze společnosti ABB ČR Vítězslava Lukáše premiantem nejsme. Za asijskými giganty, jako Singapur, Jižní Korea nebo Čína stále zaostáváme.

Roboti z ABB se uplatňují v řadě odvětví průmyslu, významnou roli plní tam, kde je ohroženo lidské zdraví, třeba v automobilových lakovnách. | foto: archiv ABB

Společnost ABB ČR je součástí globální technologické společnosti ABB, která působí v oblastech elektrotechniky, robotiky, automatizace a pohonů. Globální společnost ABB, která vznikla před 130 lety, má v současnosti pobočky ve více než 100 zemích světa a zaměstnává přes 110 tisíc lidí. V Česku své služby nabízí od roku 1970 a v současnosti má výzkumná a vývojová centra a výrobní závody v osmi lokalitách, včetně Prahy, Brna a Ostravy.

„Je zajímavé sledovat, jak se za 20 let, kdy se věnuji robotice, názory společnosti na automatizaci a robotizaci posunuly. Rád vidím, že se tato debata stala konstruktivnější, a i širší veřejnost už je schopná vidět možné přínosy pro zefektivnění výroby i usnadnění každodenního života,“ říká Lukáš a připomíná, že letos v listopadu to bude 100 let od vydání přelomové Čapkovy divadelní hry R.U.R., kde se slovo robot objevilo poprvé.

Čapek tehdy varoval před nekontrolovatelným ovládnutím lidských životů moderními technologiemi. Podle Lukáše se ale lidé s touto výzvou vypořádali velmi obstojně a i když byli k robotům dlouhou dobu až příliš rezervovaní, nakonec přece jen dokázali z výhod robotiky vytěžit maximum. 

„Zásadním krokem bylo uvědomit si, že robot není nepřítelem, ale naopak kolegou a partnerem na pracovišti. Blízká budoucnost bude bezpochyby patřit právě takzvaným kobotům (kolaborativním robotům),“ předpovídá Lukáš. Koboti jsou schopni zastat úkoly, které prozatím vykonávají lidé, hlavně ty, které se opakují, a konečně tak bude možné eliminovat množství ergonomicky a zdravotně škodlivých úkonů, jež doposud ve výrobě často vykonává člověk. 

V Česku je zatím robotů málo

I společnost ABB ČR vyvinula svého kobota. „Našeho YuMiho jsme představili před pěti lety. Od té doby udělal obdivuhodné pokroky,“ pochlubil se Lukáš s tím, že dnes YuMi pomáhá například ve zdravotnictví. V mnoha zařízeních vypomáhal během pandemie. Měřil infikovaným pacientům teplotu, dávkoval jim jídlo nebo zvládal provádět testy v laboratořích.

„Je to jeden z příkladů, který dokazuje, že roboty chrání tu nejdůležitější hodnotu – lidský život. A to samé v podstatě roboty dělají i na každé výrobní lince, v každém skladu nebo jakékoliv provozovně,“ upozornil Lukáš.

I když jsou roboty pro člověka užitečné, je jich podle Lukáše v Česku stále málo. Ekonomiky, které jsou více robotizované, jsou přitom produktivnější a tím i více konkurenceschopné, díky čemuž získávají na trhu více zakázek a rostou. 

„Přestože jsme historicky velmi průmyslovou zemí, nejsme premiantem v robotizaci. Lídry jsou státy jako Singapur nebo Jižní Korea, před námi je v poměru robotů na zaměstnance i Čína. Pro ilustraci, u nás máme 135 robotů na 10 tisíc zaměstnanců v průmyslu, v Číně 140. Při srovnání robotizace v automobilovém průmyslu, v němž jsme přitom velmocí, to je 555 robotů v ČR vůči 732 robotům v Číně,“ vysvětluje Lukáš.

Roboty většinou využívají velké společnosti, které často mají zázemí v zahraničí. Korporace už pochopily, že si tak otevírají dveře k efektivnější práci a maximalizaci zisku. Malé a střední podniky na to ale ještě moc nepřistoupily. Dle průzkumu realizovaného AMSP má pouhých 10 procent malých a středních podniků plně automatizovanou výrobní linku. Do automatizace investuje jen něco málo přes 20 procent z nich.

To, že se roboty stávají zajímavé i pro malé a střední firmy, se začíná pomalu ukazovat už nyní. Příkladem může být robotizace činností, které se dříve vyráběly ručně. „Roboty se dnes využívají například při výrobě kytar, při skládání brambor na palety v zemědělství nebo třeba při broušení nožíků,“ poukazuje Lukáš. 

Nejvyšší zastoupení robotizace je v automobilovém průmyslu. Roboty zde svařují, manipulují, skládají, lepí, lakují nebo montují jak automobily, tak jejich komponenty. Obecně lze ale říci, že roboty a další automatizovaná řešení včetně robotizovaných výrobních buněk se objevují tam, kde je třeba nahradit rutinní nebo fyzicky těžkou práci nebo manipulaci s břemeny, jako je ve slévárenství, strojírenství nebo zemědělství.

Cena už není hlavní překážkou

Robotika také mohutně roste v logistice, kde se roboty starají o manipulaci se zbožím, a otevírá se před nimi široký segment služeb. „A právě ve službách lze očekávat taktéž velký nárůst robotizace. Na základě našeho vývoje i poptávky si troufnu odhadnout, že roboty, a především ty kolaborativní, řádně zamíchají kartami v takových oborech, jako jsou pohostinství nebo zdravotnictví či sociální služby. A nepůjde jen o úsporu nákladů, ale jak ukázala pandemie, mohou se stát klíčovými v oblastech, kde je kladen důraz na hygienu a bezpečnost,“ předpovídá Lukáš.

Bude podle něj hodně záviset i na dalším vývoji v oblasti zjednodušování programování robotů a dostupnosti rekvalifikací či vzdělání pro jejich obsluhu. Právě kvalifikovaná obsluha může být v současnosti problém, protože rychlý rozvoj technologií, a nejen robotizace, předbíhá školství. „To určitě vyžaduje změnu, a to jak v systému, tak v přístupu jednotlivců. Mnoho škol si již tuto potřebu uvědomilo a postupně zavádějí obory robotiky a mechatroniky, což je moc důležité. S řadou z nich spolupracujeme,“ říká Lukáš.

Dostupnost nebo cena dnes už není tou zásadní překážkou jako v minulosti. Robotické přístroje jako vysavače, sekačky, drony a podobné jsou již dnes běžnou součástí života. Díky tomu, že se dají repasovat, se prodlužuje i jejich životnost a využití. Význam udržitelnosti  a důraz na ekologii totiž celosvětově vzrůstá. Jenom ABB repasovali za posledních 25 let několik tisíc strojů.

„Repasováním získávají staré roboty nový život, což je výhodné pro všechny zákazníky, kdekoliv na světě. Vybavením jejich robotů nejnovějšími technologiemi se zvýší flexibilita i produktivita výroby. prodloužením životnosti robotů se výrazně zlepšuje také návratnost investic,” dodává Jan Borský, obchodní manažer Globálního centra pro opravy a repase ABB Česká republika.

Autor:
  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Držte si klobouky, padáme. Čtvrtletní propad ekonomiky bude až 18 procent

Česká ekonomika zřejmě ve druhém čtvrtletí prodělala kvůli dopadům šíření koronaviru a restriktivním opatřením největší...

Roušky vyrobily české firmy v rekordním čase. Jenže je zatím nesmí prodat

Řada českých firem nově vyrábí roušky, prodávat je však nemůže. Narážejí na problémy při certifikaci svých výrobků. Ta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...

  • Další z rubriky

Dole ryby, nahoře zelenina. Akvaponické farmaření láká firmy i nadšence

Sen o symbióze zahradničení a chovu ryb v jedné vodě se v Česku zatím nedaří ekonomicky rozchodit. Přesto se noví...

Místo na kolej do hotelu. Oslabené hotely nabídnou bydlení vysokoškolákům

Po krizi, která v první polovině letošního roku ve velkém zasáhla pohostinství, stále mnohé hotely zejí prázdnotou....

Podzimní dovolenou v Česku plánuje třetina lidí. Stát chystá velkou kampaň

Podzimní dovolenou nebo vícedenní výlet v tuzemsku plánuje podle červencového průzkumu státní agentury CzechTourism 35...

Krize stopla nákupy nových aut, ojetiny proto zdraží, říká šéfka AAA Auto

Lidé během koronakrize nenakupovali nová auta. Ta budou chybět na trhu ojetin, říká ředitelka největšího tuzemského...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Nové zuby mám z Turecka. Zákrok byl psychicky náročný, říká pornoherečka

Česká pornoherečka Daisy Lee si zaletěla do Turecka pro nové zuby. Zákrok, který podstoupila na tamější klinice, ji prý...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...