ZANIKLÉ TRATĚ: Zarostlá lokálka do Polné je dodnes plná paradoxů

Ve 92. dílu seriálu Zaniklé tratě se vypravíme na Vysočinu. Opět se podíváme na lokálku, která zatím není definitivně zrušená, nicméně v dlouhodobé výluce je už od roku 2010. Na polovině tratě se letos začalo opět jezdit, koncový úsek ovšem zřejmě čeká konzervace. Zamíříme na dráhu Dobronín–Polná.

Když byla v roce 1871 dokončena Rakouská severozápadní dráha, tedy jedna z hlavních spojnic Vídně Prahy a Drážďan, v úseku Jihlava – Německý Brod vznikla i stanice Polná, později Polná-Štoky, dnes má název Dobronín. Jenže stanice byla vzdálená šest kilometrů od města, takže tamnímu hospodářství vůbec nepomáhala.

V roce 1894 byl do čela Polné zvolen Mladočech Rudolf Sadil. Navzdory nevoli zastupitelstva začal okamžitě prosazovat, aby železnice vedla až do města. A podařilo se mu to.

Mapa trati Dobronín - Polná. Modře je vyznačena provozovaná část lokálka

Sadil získal koncesi 13. května 1903 s tím, že dráha musí být postavena do dvou let. I to se podařilo, první slavnostní vlak dojel do Polné už 17. listopadu 1904. Tímto okamžikem nastal rozmach města. Odpadlo překládání zboží v Dobroníně a dovézt třeba vagon uhlí bylo teď výrazně levnější.

Dopravě na lokálce dominovala nákladní doprava, vozily se především brambory a škrob. Před a za druhé světové války se trať stala strategickou. Československá armáda nejprve v Polné vybudovala zásobníky pohonných hmot, Němci zase ve městě vyráběli gyroskopy do ponorek.

Unikátní snímek lokomotivy M112.003 ve stanici Polná, srpen 1943. GPS: 49.4867067N, 15.7040847E

Po roce 1948 to začala mít trať nahnuté. Automobilová doprava, a to i ta nákladní, začala dráze výrazně konkurovat. O zrušení lokálky se mluvilo prakticky každou pětiletku. Nákladní dopravu se podařilo uhájit, osobní ne. Poslední den pravidelného osobního provozu se stal 22. květen 1982.

V devadesátých letech 20. století začala nákladní doprava pomalu skomírat. Na trať se aspoň na jeden den v roce vrátila osobní doprava v podobě mimořádných vlaků na Mrkvancovou pouť v Polné. Nicméně kvůli údajně špatnému stavu trati vyjel poslední vlak do Polné v září 2009.

Na jaře 2025 se podařilo obnovit nákladní dopravu alespoň do nákladiště v kilometru 3,5, zbytek trati je ovšem dál nesjízdný. Před lety se objevily informace, že je polenská lokálka vážným adeptem na konzervaci. Z Dobronína zastávky do Polné by mohla vzniknout cyklostezka, zatím to jsou ovšem jen úvahy.

Trať plná paradoxů

Polenská lokálka je i patnáct let po ukončení provozu plná zajímavostí a protikladů. Trať je od kilometru 3,5 až do konce celá ve výluce, přesto je kolejiště v Polné vysekané a alespoň hlavní výhybky namazené.

Paradox číslo dvě. Jen pár let před ukončením provozu byla trať převedena na dálkové řízení z Jihlavy. Dodnes tak funguje zabezpečovací zařízení, například neustále bliká bílé světlo na přejezdu před Polnou, na kterém patnáct let žádný vlak nejel.

Přejezd přes silnici II/352 za Polnou je stále funkční. GPS: 49.4814514N, 15.6956572E

Další kuriozitu jsme objevili jen pár set metrů za přejezdem ve směru do Dobronína. Na trati stávala dlouhá léta návěst „elektrické vytápění vlaku“. Jenže na polenské lokálce neměly lokomotivy s možností elektrického vytápění povolený vjezd.

Další zajímavosti polenské lokálky se dozvíte z reportáže. Ukážeme vám oba mostní objekty na trati, objevíme zřejmě poslední hraniční kámen a najdeme i původní kilometrovník z roku 1904. Necháme se překvapit mysliveckým posedem přímo na zarostlých kolejích a určíme, kde byl v Dobroníně kilometr 0.

Poslední den pravidelného osobního provozu mezi Dobronínem a Polnou zajistil motorový vůz M131.1029, 22. květen 1982. GPS: 49.4801164N, 15.6791536E

Budoucnost druhé poloviny polenské lokálky je i nadále nejistá. Ale je více než pravděpodobné, že se vlaky na tamní Mrkvancovou pouť už nikdy nepodívají. Uvidíme, zda nakonec zvítězí další zarůstání nebo radikální řez v podobě cyklostezky.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Dymokurská řepná drážka
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Strousbergova železnice
  • Lesní železnice Arnoštov – Spálenec
  • Nákladní vlečky BLEG v Ostravě
  • Zkušební trať Studénka – Bartošovice
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Původní úseky Severní státní dráhy (Zábřeh na Moravě – Česká Třebová)
  • Úzkokolejka grafitových závodů v Černé v Pošumaví
  • Uhelná dráha Nýřany – Plzeň-Valcha
  • Pionýrská železnice Ostrava
  • Pionýrská železnice Pionýrské nad Ohří
  • Pionýrská železnice České Budějovice

Nejčtenější

Jak jsme jezdili do Jugoslávie. Cesta k moři, které už dneska mladí neuvěří

Přeji dnešním mladým lidem, že mohou jet prakticky kdykoli a kamkoli. Naše generace to měla mnohem a mnohem složitější. Když někomu mladému vyprávím o našich cestách do Jugoslávie, tak jen nevěřícně...

Koupání, pohoda, krásná příroda. Prozkoumejte nejkrásnější jezera Evropy

Jezer, která mají rozlohu aspoň jeden hektar, se v Evropě nachází přes půl milionu. A těch menších je ještě víc. Vybrat z nich od severu na jih a od východu na západ ta nejhezčí? To snad ani nejde....

OBRAZEM: Dovolená za socíku. Jak vypadalo léto na plážích v ČSSR

Zapomeňte na akvaparky, termální bazény, wellness, vodní atrakce a vymazlená bistra. Letní radovánky v Československé socialistické republice značně ovlivnily tragické služby a nedostatek peněz. Ale...

OBRAZEM: Dovolená jako žádná jiná. Balaton lákal turisty i v 19. století

Balaton je největší jezero ve střední Evropě a také je jedním z největších přírodních klenotů Maďarska. Místní mu říkají Magyar tenger – Maďarské moře. Množství turistů u jezera začalo poprvé výrazně...

Nejstarší les, největší hrad i dokonalé město. Kam v létě v Polsku na výlet

Léto u našich polských sousedů nemusí být nuda. Zatímco města nabízejí přes léto bohatý kulturní program, národní parky, jezera i mořská pobřeží lákají na ničím nerušený odpočinek, mírné teploty a...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

12. června 2025  10:41

Cyklobusy v Plzeňském kraji už vyjely. Podívejte se, kam vás zavezou

Kde se potkávají nejoblíbenější cyklostezky s trasami cyklobusů Plzeňského kraje? Z kola nejlépe poznáte Plzeň a její okolí.

12. června 2025

Interrail, Balkan Pass i další. Vlakem po Evropě to jde levně a snadno

Nebaví vás trávit dovolenou na jednom místě? Pak vás určitě bude zajímat, jak se dá po Evropě cestovat bez auta. Oproti autu levné cestování umožní několikadenní jízdenky na vlak. Koupit si je můžete...

12. června 2025

Nejstarší les, největší hrad i dokonalé město. Kam v létě v Polsku na výlet

Léto u našich polských sousedů nemusí být nuda. Zatímco města nabízejí přes léto bohatý kulturní program, národní parky, jezera i mořská pobřeží lákají na ničím nerušený odpočinek, mírné teploty a...

12. června 2025

Na Sněžce bují nelegální pikniky, trávníky před turisty tak opět chrání sítě

Bez ochranných sítí si vrchol krkonošské Sněžky v létě už nejde představit. Ochranáři je ve středu natáhli nejen tam, ale také v Obřím sedle. Návštěvníky mají odradit před vstupem a pikniky na...

11. června 2025  14:31

Dovolená za socíku. Jak a kam se jezdilo k moři za totality

Sbalit batoh, plavky, sandály, sluneční brýle a vyrazit podle libosti třeba do Egypta, na asijské pláže či ještě dál? Před rokem 1989 to byl pro nás prakticky nesplnitelný sen. Přesto jsme už tehdy...

11. června 2025  9:24

Levně na Maltu či Kypr? Polská letiště jsou s RegioJetem nově na dosah ruky

Advertorial

Díky novým spojům RegioJet, které od června jezdí mezi Ostravou a dvěma blízkými polskými letišti, se pro Čechy staly tamní letecké akce mimořádně dostupnými. Autobusy totiž míří přímo na letiště v...

11. června 2025

Koupání, pohoda, krásná příroda. Prozkoumejte nejkrásnější jezera Evropy

Jezer, která mají rozlohu aspoň jeden hektar, se v Evropě nachází přes půl milionu. A těch menších je ještě víc. Vybrat z nich od severu na jih a od východu na západ ta nejhezčí? To snad ani nejde....

11. června 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  10.6 21:17

Jak je to Česko krásné. Výlet do největšího pískovcového kaňonu Evropy

Kaňony tvoří impozantní scenerie, jak se zařezávají do krajiny. Pohled bývá omamný ze dna i z okrajů. A největší evropský pískovcový kaňon máme v Česku na Labi. Redaktor magazínu Víkend DNES vás...

10. června 2025

OBRAZEM: Dovolená jako žádná jiná. Balaton lákal turisty i v 19. století

Balaton je největší jezero ve střední Evropě a také je jedním z největších přírodních klenotů Maďarska. Místní mu říkají Magyar tenger – Maďarské moře. Množství turistů u jezera začalo poprvé výrazně...

10. června 2025  9:30

Šlápněte do pedálů a vyrazte na Šumavu. Tipy na top trasy

Jaké jsou nejlepší cyklotrasy na Šumavě? Na to se dá těžko odpovědět, protože cyklistických cest pro všechny úrovně je na Šumavě skutečně hodně.

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.