Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L34u16c79i33a89n 91P98a15p16a50z85i15a30n 5554237871365

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

+4/0
4.2.2018 23:12

M10a13r29t98i74n 76M61u36s37i57l 4110711533831

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0/0
5.2.2018 12:17

K14a17r43e40l 55S84t19r22ž85a82n51o67v91s55k27ý 1918885935

Lidi nemají potřebu cestovat mezi Frýdlantem, Bogatyní a Žitavou, dodnes mám pocit, že to jsou tři naprosto oddělené světy. Ale třeba se to časem změní a zrovna takový vlak by tomu mohl pomoct. Všechny tři oblasti na sebe bývaly dříve hospodářsky závislé, což se později přerušilo a nedaří se obnovit právě kvůli naprosto nevyhovujícímu spojení. Takže Frýdlantu zbývá Liberec, Žitavě Görlitz a Drážďany a Bogatyni modlení.

+3/0
5.2.2018 13:49

M88a79r68t26i52n 84M56u53s53i94l 4420901363611

Váš závěr je pravdivý, až z něho mrazí. Frýdlantu pomůže jako smilování nová silnice I/13. A pak cokoli co sem přivede turisty (zámek, pivovar, betlém, muzeum). A pak by to mohla být právě část obnovené úzkokolejky.

Ne náhodou jsem zmínil Řepařskou dráhu, které obnovu zčásti financuje dary (dej 1000 a koupíš se pražec se svým jménem). Možná by to pomohlo i tady.

+1/0
6.2.2018 7:02

K31a46r78e71l 88S98t37r77ž24a23n29o77v41s81k31ý 1448435485

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0/0
4.2.2018 19:24

R63o21m90a84n 67S60t32o85n86e12k 1889753319581

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

+3/0
4.2.2018 20:04

M31i30c31h23a83l 37G91r60i25v74a66l48s48k21ý 8123352197195

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0/0
4.2.2018 16:29

P56e78t78r 45M75u62n84z55a84r 1125961479126

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

+12/0
4.2.2018 13:28

K91a64r97e56l 19S67t46r16ž51a86n47o46v34s46k29ý 1488295595

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

+2/0
4.2.2018 14:26

R77o91m42a95n 52J23e54s66c45h67k98e 9358945227225

Za druhé války jezdily přímé vlaky z Frýdlantu až do Žitavy s motoráky.

+1/0
4.2.2018 15:29

K81a12r50e90l 11S43t88r12ž67a69n40o42v20s39k43ý 1458355345

Aha, tak to jsem nevěděl.

0/0
4.2.2018 19:22

P33a14v15e15l 49H50a52u89f 2738105465797

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0/0
4.2.2018 13:09

P55e73t35r 63N32e95c38h47a84n70i74c33k71ý 7653196128250

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0/0
4.2.2018 12:49

B33r98o41n74i11s89l16a17v 41G60a96b11r37y43š 2512329211

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0/0
4.2.2018 12:29

R94o15m77a87n 43J14e97s49c62h58k80e 9438495397485

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

+1/0
4.2.2018 12:32

P36a65v73e68l 71J77á65n 67B28u31v70a97l37a 6199510299528

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

+2/−21
4.2.2018 9:53

T22o76m59á41š 23H81o28r11á90k 8210525196729

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

+25/0
4.2.2018 12:09

R66o11m22a70n 44J62e73s78c53h55k37e 9868555267445

Nemáte pravdu. První tratě se rušily už a 1.republiky. Dvorce 1933, Veverská Býtýška 1936 a několik dalších.

+8/0
4.2.2018 12:31

P76e87t96r 43N15e67c66h89a97n34i54c46k72ý 7763606358560

Je to vždy na obě strany. Někde je prostě nezájem trať s potenciálem udržovat, někdy jde o naprostý diletnatismus správců a úřadů. Jsou i tratě obnovené a funkční. Vždyť zánik hrozil zubačce do Harrachova! I Někde to ale fakt nejde, jako na Kolešovce. Mnohde adekvátní náhrada v podobě autobusu s minimálně stejnou frekvencí spojů nepřijde. Prostě to je strašně individuální

+9/0
4.2.2018 12:47

R93o60m29a58n 37J91e55s77c49h97k65e 9488715847965

Některé trati byly zrušeny a znovu obnoveny. Například Čejč - Ždánice a Kounice/dnes Moravské Bránice - Oslavany. Zrušeny v letech 1937-38 a po roce 1939 opět jezdily.

0/0
4.2.2018 14:17

J46a50n 22D93o77l46e50ž16e76l 3132872259964

Proč do toho taháte jú es ej?

+6/0
4.2.2018 12:09

M95a28r28e97k 43F35l35e67k17a84č 1426295924178

NIc vám nebrání jakou koliv zaniklou trať z vlastního oživit a provozovat!

+4/0
4.2.2018 12:13

P12a27v27e22l 36R17y95b60á82ř 7822871169860

V pohraničí nejvíc klacků pod nohy házela vláda ala Moskva. Po 48 se nemohly dohodnout ani tzv. socialistické země, aby jim přes hranice nepřebíhal třídní nepřítel. Takže brečíte na špatném hrobě. Vrcholem byla levná nafta, která způsobila levný provoz autobusů, kteří tyto regionální tratě nahrazovaly. Pak přišel listopad a státní moloch ČD chtěl rušit i takové dráhy, jak trať Šumperk Kouty nad Desnou, kterou navíc poničila povodeň v 97. Před zrušením ji zachránil spolek obcí, který ji obnovil. Zájem o trať byl takový, že ČD začaly dělat spolku problémy. Dnes trať zase vlastní ČD a trať je elektrifikovaná. Asi prodělečná pro ČD není a to ji chtěly před dvaceti lety zlikvidovat.

+3/−1
4.2.2018 12:54

R83o26m70a21n 93J65e80s31c79h67k15e 9468585387395

Nejenom u nás se rušily vedlejší tratě. Také v Německu a Velké Británii zrušili desítky tratí. Nerozumím tomu, jak házela klacky v pohraničí vláda ala Moskva ? U nás na Moravě zrušili trať do Dvorců v roce 1933 a do Lednice

po revoluci. Dalších 10 tratí ve vnitrozemí. Židlochovice, Koryčany, Tovačov,

Mutěnice, Ždánice, Býtýška, Morkovice, Oslavany, Jemnice

Před pár lety do Malé Morávky a do Vidnavy.

0/0
4.2.2018 19:03

J65i79ř73í 83E39r48b88e59n 1893604186117

V období po II. světové válce byla přerušena/zrušena velká část přeshraničních tratí, které měly do té doby velký potenciál při přepravě nákladu i osob. Jenom na severu Čech se tak koncovými stanicemi najednou vynuceně staly Hranice u Aše, Kraslice, Vejprty, Moldava, Dolní Poustevna, Heřmanice, Jindřichovice, Kořenov, Otovice...

+1/0
9.2.2018 20:29

J39a23k45u39b 91Š55a51f19a96n95d89a 7755477711361

Tu trať vlastní ČD, nebo na ní jen provozuje dopravu?

0/0
4.2.2018 21:44

M43i22l80a62n 97M77a39j80e18r98č57í67k 1970340364196

Vážený, ČD rozhodně již žádnou železniční trať nevlastní, protože jsou pouze (byť největším v ČR) železničním dopravcem!

Provozovatelem a vlastníkem většiny železnic v ČR je státní organizace SŽDC = Správa železniční a dopravní cesty!

Vámi uvedenou trať Šumperk - Kouty nad Desnou rozhodně stále vlastní uvedené sdružení obcí, jen je (proti ještě nedávné minulosti) rozdíl v tom, že po její elektrifikaci se to sdružení dohodlo na provozování vlaků na ní s ČD, protože to bylo/je nejvýhodnější pro cestující - alespoń některé vlaky mohou jet/pokračovat přímo na/z tratí vlastněných/provozovaných SŽDC, na nichž je provozují právě ČD!

0/0
3.3.2018 18:44

M13i92r35o67s84l49a74v 59V93l49a41s42á74k 4138350213132

No nechápu jak si myslíte, že s tím mají co do činění U.S.A? Ono provozovat takovou tradici není hospodářsky zrovna jednoduché. Zrovna tak už není koňka...

+2/0
4.2.2018 16:06

R14o76m78a36n 62J39e70s58c14h45k81e 9348565277825

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

+5/0
4.2.2018 9:27

Najdete na iDNES.cz