Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L69u84c48i37a89n 33P38a70p58a29z95i64a48n 5274177541585

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

+4/0
4.2.2018 23:12

M27a25r16t18i27n 66M93u22s43i84l 4960751313821

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0/0
5.2.2018 12:17

K67a22r57e54l 18S78t91r45ž63a20n58o15v77s74k32ý 1258985735

Lidi nemají potřebu cestovat mezi Frýdlantem, Bogatyní a Žitavou, dodnes mám pocit, že to jsou tři naprosto oddělené světy. Ale třeba se to časem změní a zrovna takový vlak by tomu mohl pomoct. Všechny tři oblasti na sebe bývaly dříve hospodářsky závislé, což se později přerušilo a nedaří se obnovit právě kvůli naprosto nevyhovujícímu spojení. Takže Frýdlantu zbývá Liberec, Žitavě Görlitz a Drážďany a Bogatyni modlení.

+3/0
5.2.2018 13:49

M45a70r16t15i95n 33M61u66s81i43l 4770891523721

Váš závěr je pravdivý, až z něho mrazí. Frýdlantu pomůže jako smilování nová silnice I/13. A pak cokoli co sem přivede turisty (zámek, pivovar, betlém, muzeum). A pak by to mohla být právě část obnovené úzkokolejky.

Ne náhodou jsem zmínil Řepařskou dráhu, které obnovu zčásti financuje dary (dej 1000 a koupíš se pražec se svým jménem). Možná by to pomohlo i tady.

+1/0
6.2.2018 7:02

K82a96r23e96l 36S69t62r46ž78a35n78o52v96s68k61ý 1258475215

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0/0
4.2.2018 19:24

R69o96m11a84n 21S60t17o61n30e55k 1219193129841

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

+3/0
4.2.2018 20:04

M30i15c41h94a76l 18G28r72i14v82a34l36s78k26ý 8803642977305

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0/0
4.2.2018 16:29

P27e40t78r 81M74u80n22z11a45r 1285171419906

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

+12/0
4.2.2018 13:28

K66a25r76e66l 76S62t29r30ž69a12n51o34v95s12k86ý 1348375445

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

+2/0
4.2.2018 14:26

R48o89m23a88n 83J54e50s33c65h23k64e 9178815547965

Za druhé války jezdily přímé vlaky z Frýdlantu až do Žitavy s motoráky.

+1/0
4.2.2018 15:29

K50a42r69e63l 49S24t87r44ž10a96n69o76v40s50k83ý 1198235215

Aha, tak to jsem nevěděl.

0/0
4.2.2018 19:22

P89a71v92e10l 53H35a91u21f 2358395635167

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0/0
4.2.2018 13:09

P15e93t68r 78N98e61c53h64a73n94i34c12k77ý 7883866838720

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0/0
4.2.2018 12:49
Foto

B92r24o39n55i93s70l64a34v 57G42a25b37r57y12š 2612159451

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0/0
4.2.2018 12:29

R89o64m81a70n 71J84e56s68c56h25k76e 9678975747465

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

+1/0
4.2.2018 12:32

P14a36v62e45l 49J76á59n 10B97u24v73a14l21a 6489460469318

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

+2/−21
4.2.2018 9:53

T49o71m52á95š 29H89o32r52á53k 8970345246489

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

+25/0
4.2.2018 12:09

R56o88m43a50n 89J52e74s98c68h95k23e 9158815727565

Nemáte pravdu. První tratě se rušily už a 1.republiky. Dvorce 1933, Veverská Býtýška 1936 a několik dalších.

+8/0
4.2.2018 12:31

P20e52t56r 17N78e39c45h57a12n92i18c17k71ý 7233966328610

Je to vždy na obě strany. Někde je prostě nezájem trať s potenciálem udržovat, někdy jde o naprostý diletnatismus správců a úřadů. Jsou i tratě obnovené a funkční. Vždyť zánik hrozil zubačce do Harrachova! I Někde to ale fakt nejde, jako na Kolešovce. Mnohde adekvátní náhrada v podobě autobusu s minimálně stejnou frekvencí spojů nepřijde. Prostě to je strašně individuální

+9/0
4.2.2018 12:47

R75o82m75a26n 25J77e97s55c93h56k50e 9138565817245

Některé trati byly zrušeny a znovu obnoveny. Například Čejč - Ždánice a Kounice/dnes Moravské Bránice - Oslavany. Zrušeny v letech 1937-38 a po roce 1939 opět jezdily.

0/0
4.2.2018 14:17

J18a59n 94D43o54l76e16ž69e27l 3522842479954

Proč do toho taháte jú es ej?

+6/0
4.2.2018 12:09

M43a66r36e55k 97F90l53e16k88a80č 1926375784198

NIc vám nebrání jakou koliv zaniklou trať z vlastního oživit a provozovat!

+4/0
4.2.2018 12:13

P32a45v88e17l 98R46y35b92á62ř 7632121889160

V pohraničí nejvíc klacků pod nohy házela vláda ala Moskva. Po 48 se nemohly dohodnout ani tzv. socialistické země, aby jim přes hranice nepřebíhal třídní nepřítel. Takže brečíte na špatném hrobě. Vrcholem byla levná nafta, která způsobila levný provoz autobusů, kteří tyto regionální tratě nahrazovaly. Pak přišel listopad a státní moloch ČD chtěl rušit i takové dráhy, jak trať Šumperk Kouty nad Desnou, kterou navíc poničila povodeň v 97. Před zrušením ji zachránil spolek obcí, který ji obnovil. Zájem o trať byl takový, že ČD začaly dělat spolku problémy. Dnes trať zase vlastní ČD a trať je elektrifikovaná. Asi prodělečná pro ČD není a to ji chtěly před dvaceti lety zlikvidovat.

+3/−1
4.2.2018 12:54

R97o75m16a98n 71J91e59s59c59h88k23e 9578575907695

Nejenom u nás se rušily vedlejší tratě. Také v Německu a Velké Británii zrušili desítky tratí. Nerozumím tomu, jak házela klacky v pohraničí vláda ala Moskva ? U nás na Moravě zrušili trať do Dvorců v roce 1933 a do Lednice

po revoluci. Dalších 10 tratí ve vnitrozemí. Židlochovice, Koryčany, Tovačov,

Mutěnice, Ždánice, Býtýška, Morkovice, Oslavany, Jemnice

Před pár lety do Malé Morávky a do Vidnavy.

0/0
4.2.2018 19:03

J12i69ř23í 49E27r97b96e46n 1803634776477

V období po II. světové válce byla přerušena/zrušena velká část přeshraničních tratí, které měly do té doby velký potenciál při přepravě nákladu i osob. Jenom na severu Čech se tak koncovými stanicemi najednou vynuceně staly Hranice u Aše, Kraslice, Vejprty, Moldava, Dolní Poustevna, Heřmanice, Jindřichovice, Kořenov, Otovice...

+1/0
9.2.2018 20:29

J59a17k73u72b 90Š95a11f46a18n22d74a 7925647861581

Tu trať vlastní ČD, nebo na ní jen provozuje dopravu?

0/0
4.2.2018 21:44

M72i84l98a92n 51M87a44j32e60r92č87í49k 1880980774686

Vážený, ČD rozhodně již žádnou železniční trať nevlastní, protože jsou pouze (byť největším v ČR) železničním dopravcem!

Provozovatelem a vlastníkem většiny železnic v ČR je státní organizace SŽDC = Správa železniční a dopravní cesty!

Vámi uvedenou trať Šumperk - Kouty nad Desnou rozhodně stále vlastní uvedené sdružení obcí, jen je (proti ještě nedávné minulosti) rozdíl v tom, že po její elektrifikaci se to sdružení dohodlo na provozování vlaků na ní s ČD, protože to bylo/je nejvýhodnější pro cestující - alespoń některé vlaky mohou jet/pokračovat přímo na/z tratí vlastněných/provozovaných SŽDC, na nichž je provozují právě ČD!

0/0
3.3.2018 18:44

M18i23r22o98s52l24a49v 65V60l88a33s93á56k 4488550613212

No nechápu jak si myslíte, že s tím mají co do činění U.S.A? Ono provozovat takovou tradici není hospodářsky zrovna jednoduché. Zrovna tak už není koňka...

+2/0
4.2.2018 16:06

R48o73m95a63n 83J95e70s72c51h22k96e 9188615577185

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

+5/0
4.2.2018 9:27

Najdete na iDNES.cz