Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Po stopách unikátní železnice v Praze

V prvním dílu seriálu Zaniklé tratě zamíříme asi na nejznámější dráhu s pohnutým osudem. Jednokolejná spojnice pražských Vysočan a Těšnovského nádraží byla součástí Rakouské severozápadní dráhy. Provoz byl zahájen 4. října 1873. Poslední vlak pak odjel z Těšnova 1. července 1972.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64i46r87o92s23l66a42v 75P42a18č11e70s 8320267326692

Pěkná reportáž o této, bohužel už zaniklé části Severozápadní dráhy. Na jízdu po této trati přes její průmyslovou Vysočanskou a Libeňskou část se nedá zapomenout. Už nikdy neuvidíme to, co jsme měli možnost vnímat cestou když jsme míjeli naplno v provozu například části Kolbenky...

+2/0
12.11.2017 13:01

M70a98r41e56k 72T32ů63m56a 4862208716472

Zbořit tak nádhernou stavbu je fakt šílenost...:-(

+7/0
7.11.2017 14:07

V61í39t 60M98r56h21a35l 1875269383850

Tragický osud těšnovského nádraží je jasným důkazem zatemněnosti tehdejších soudruhů.

+7/0
7.11.2017 10:20

M89a25r49t15i75n 81V97e91s96e61l64ý 1490278357796

Jo, toho mostu přes Rokytku jsem si v terénu všimnul, je blízko minipivovaru Kolčavka. Těšnovského nádraží je asi největší škoda, ale škoda je taky zastávky Praha - Královské Vinohrady nebo stanice Praha - Vyšehrad.

+4/0
7.11.2017 9:56

M91a41r81t41i15n 12W93a94l23l13n56e12r 6235210904440

Díky moc. Parádní fotky, člověk, když vidí tu Palmovku a jak v ulici Na Žertvách jezdil vlak...

Ve své podstatě je nejvíce neuvěřitelné, že na tom přejezdu v Zenklově to jezdilo ještě za doby, kdy byl člověk už na světě...před 35 lety...

Někdy mám takové "snílkovské" období o cestování časem, kdy by člověk byl ve "vzduchové bublině" aby nemohl zasahovat do dení v té době, ale zažil by třeba Prahu první republiky nebo třeba šedesátá, sedmdesátá léta...

+13/0
6.11.2017 20:38

M52a42r23t50i40n 33R27u87z73i88c27k73a 1842968896437

Jo, ja si to take pamatuju, dokonce byla na Palmovce tramvajova smycka a krizeni pres trat bylo jednokolejne,... most pres rokytku pamatuju, chodili jsme tam po kolejich, za usedlosti balabenka, dnes uz zborena, na jejim miste je benzinka a silnicni most, byla odbocka do byvaleho lihovaru...

Jeste zajimavejsi jsou stopy po trolejbusech, ve Freyove ulici jsou jeste sloupy, nekde i s napinacimi lany a pod mostem trate jsou jeste srouby po izolacnich deskach, drive i patrne stopy po tykadlech vyskrabnute do omitky...

Co uz nepamatuju, ale muselo byt zajimave, bylo urovnove krizeni trolejbusu a elektrifikovane trati na Krejcarku...

+2/0
12.11.2017 0:59

J72a75n 29Č92e15k84a32l 7829945304354

No a zároveň s rušením trati se ve stejné trase plánovalo metro... Velmi ekonomické...

0/−1
6.11.2017 10:56

Z11d28e79n83ě80k 16K27o21v16á13ř 9848489679245

8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
7.11.2017 8:05

M93a66r26t83i30n 19R25u22z23i38c47k90a 1972388666197

Prakticky jo, Metro B kopiruje trat az do Pocernic (Cerny Most)... Denisovo nadr. = Florenc, Karlin = Krizikova, Liben dolni nadr. = Palmovka, Nadr. Vysocany = Vysocanska, Rajska zahrada - planovana zastavka vlaku u metra, ... jedine co neni je Invalidovna, Ceskomoravska, Kolbenova a Cerny Most, kde je trat sice blizko, ale neplanuje se zde zeleznicni zastavka...

+1/0
12.11.2017 1:03

J40a55n 20Č96e25r69n93ý 8150460674671

A proč vlastně zrušili tu koňku na Vinohrady? Takové plýtvání!

+1/0
13.11.2017 9:19

D85a82v40i87d 37K61n78a21p28e16k 8977744206205

Podle frekvence spojů si myslím, že nebyla škoda trať na Těšnov zrušit. Ale zbourat tak architektonicky nádherné nádraží Těšnov byla od příslušných úřadů prostě zhovadilost prvního řádu.

+10/0
6.11.2017 9:18

F87r14a51n46t89i18š87e54k 96O72s38t38r69ý 4975331727203

K čemu by se to používalo?

0/−8
6.11.2017 12:39

D47a61v51i39d 39K81n49a19p39e28k 8277484136415

Např. muzeum, galerie, úřady. Je prostě škoda zbourat tak nádhernou budovu.

+8/0
6.11.2017 12:43

M80a98r86t36i64n 52R67u56z59i78c40k85a 1672598986907

a to magistrale prekazelo pouze jedno jeji kridlo, zbytek mohl zustat... respektive se mohlo vyuzit jako muzeum napr. nahradou za zboreny objekt mestkeho muzea...

+3/0
12.11.2017 1:05

P80e86t55r 94B59a22č68a80v58č32í11k 3363598881709

Jako kluk jsem z tohoto nádraží jezdil pravidelně do Milovic. Krásná budova s originální výzdobou, která si nezadala ani s ostatními nádražími. Ba je i předčila. Lidé už v té době protestovali ale zabednění soustruzi se prostě ROZHODLI. Dnes mohla sloužit jako muzeum, galerie,obchodní centrum......

+6/0
6.11.2017 12:52

Z15d92e40n56ě38k 82B70a68b29i52c90k12ý 6726973525248

Co čekat od režimu, který nechal srovnat se zemí nádherné staré město Most apod. :-(

+1/0
11.11.2017 19:10

P89a20v48l47a 39K92u18č81e68r40o15v77á 5427501413

jsem zmatená - poslední vlak tu měl jet 1972, tak co ty fotky z 80-tých let?

0/0
5.11.2017 17:33

J95a69n 17L35u91k37á12š 70B17e19d27r35n52í68č19e94k 1829157173219

To bude ukončením pravidelné dopravy.

+2/0
5.11.2017 17:42

J26a21n 51C40h22a84r58v87á96t 9771929363786

Roku 1972 byl ukončen provoz na trati Praha-Vysočany – Praha-Libeň dolní nádraží – Praha-Těšnov, roku 1984 i na nákladní trati z Vysočan na Rohanský ostrov. zdroj: Wikipedie

+3/0
6.11.2017 22:05

J21a93n 42R64a72j59č86á86n49i 9408389212660

Uvedený trakční sloup nikdy nebyl stožárem vjezdového návěstidla. To by mě zajímalo, kde jste vzali tuto informaci??

0/0
5.11.2017 16:27

S64i22l58v44e31s71t34r 38K24a84d28e75ř22á17b77e23k 8720393255900

"Trakční sloup" - to jako někdo tahal vlaky sloupem, jo?

0/−4
5.11.2017 16:35
Foto

R55u41d73o76l40f 20R55o30s34a 6760791239284

A na co tam byl sloup trakcniho vedeni kdyz trat nebyla elektrifikovana?

0/0
5.11.2017 19:37

J54a29n 45Č39e61k55a31l 7129495954194

Protože to byla součást stanice Vysočany, a ta elektrifikována byla...

+3/0
6.11.2017 10:55

P23a87t59r52i18k 73E75g10e22r 1305205337480

Moc pěkné video :-) a je fajný, že Jakub Vrána jej natočil. Jeho otce M. Vránu znám velice dobře když jsem jezdil do jižních Čech na tábor.

Koukám, že od dvou komerčních televizí jsou ruce dány pryč a dělá se pro serióznější iDNES.cz pro kolegu je to moc dobrá zpráva zajímá se o MHD.

0/0
5.11.2017 16:24

D80e14n21i26s 13H14u47m14l 4152575665866

Škoda Denisova nádraží ;-(

+9/0
5.11.2017 11:02

J42o82s20e83f 93T88r16ö44g63l 8629522596126

Před 11 lety jsem ten úsek od Vysočan procházel, překvapilo mě, kolik je toho ještě zachováno na to, že jsme v Praze, kde každý metr čtvereční plochy má x zájemců z řad developerů.

+7/0
5.11.2017 10:57

R22i60c10h79a10r97d 43K95r96á58l 4578437150973

Zajímavý a pro fanoušky železnice příjemný počin. Má pouze dvě vady - že díky své době trvání některá místa vynechává docela nebo je zmiňuje jen letmo obrazově (strážní domek u bývalé Rustonky plus několik dalších "pomníčků" na trase Těšnov-Vysočany) a pak se také nezabývá osudy Těšnovského nebo též Denisova nádraží. Fotografií je dost v knize Nádraží a železniční tratě, existují i dobové záběry. Jeden z mých kolegů dokonce připravoval krátký film o délce cca 20 minut se záběry míst, které už dnes díky developerskému šílenství vypadají podstatně jinak (zejména okolí Praha-Libeň dolní nádraží). Ale věřím, že podobných "bláznů", kteří mapují historii měnícího se města je mnohem víc.

0/0
5.11.2017 10:53

F45r57a14n18t40i91š64e75k 89M64ü26l27l40e14r 2873832279608

https://youtu.be/owc1lTOZSLY

0/0
5.11.2017 10:39

J23a90n 53L46u34k14á58š 33B90e45d34r62n49í87č90e70k 1869597543219

A zapomíná se na protipovodňovou funkci mezi Deniskou a dolní Libni.

0/0
5.11.2017 10:30

A67l47e45š 70A44d63a82m 7660380178229

Jo, tramvaje jezdily i přes karlův most.

Nejlepší jsou ty blázni, či chtějí likvidovat pěší zóny a rvát tam tramvaje-viz plán zavést opět tram na příkopy. Výborné, jak tvrdí, že tram se k pěším zonam skvělé hodí. Taková blbost...

+1/−14
5.11.2017 10:20

M40a95r82t91i17n 90R20u79z14i80c68k73a 1402648126757

Kdyz se podivam do mest v zahranici, je to celkem bezna vec...

+1/0
12.11.2017 1:12

J39a49n 43Č11e34r72n49ý 8920750544821

Ano, k pěším zónám se tramvaje skvěle hodí, myslím si to taky.

+1/0
13.11.2017 9:43

J11a70r31o90s93l82a32v 93K65a66d95l82e78c 5751789492391

R^Zpětně člověk musí uznat, že postavit tak velké nádraží v tom místě (Těšnov) byla chyba a to zbourání mělo smysl.

+5/−24
5.11.2017 9:19

J98a72n 15L15u42k86á52š 27B94e16d87r67n56í89č26e61k 1189187193829

Denisovo nádraží klidně mohlo sloužit jako galerie. A II.SJM býti trasována mali linko výše.

+1/0
5.11.2017 10:25

R89i73c89h17a69r45d 18K42r65á64l 4358557320193

Jednalo se o možnosti v něm udělat železniční muzeum. Ostatně podobně to dopadne nejspíš i s dalšími železničními památkami - nechají se nenápadně dojít do stavu, kdy zbourání bude jediným řešením. O tom by se také dal udělat nejeden pořad.

+3/0
5.11.2017 10:55

T92o12m48a76s 68K82o77h73o98u76t 7449361197762

Např "nádraží" Praha - Vyšehrad. Za to nemohou komouši, ale my, dnešní lidé...

+4/0
6.11.2017 18:57

R79o31b69e66r68t 66P49r34a82ž97á44k 4968786205600

Nesmysl. Vyšehrad chátral už od 70. let.

+3/0
9.11.2017 17:03

J40a80n 42L44u47k95á23š 22B41e49d36r14n25í74č23e72k 1439357403629

Ty tramvaje pravidelně křížily tuto trať až po ukončení osobní pravidelné přepravy.

Předtím tam bylo pouze jednokolejné propojení. Žádná linka tudy nevedla do 1973/4

+7/0
5.11.2017 7:49
Foto

J44a93k67u85b 64B68e68z29n50o41s70k13a 9677233676

Docela mi ve fotogalerii chybí fotografie míst i z dnešní doby..Porovnat místa tehdy a teď by bylo jistě zajímavé

+24/0
5.11.2017 2:29

R94o11b90e71r80t 65F18e38j26e41r 1611349595680

Před lety jsem si vypůjčil knihu Zmizelá Praha a prošlápnul jsem si všechna ta místa osobně. Byl to prima výlet..

+7/0
5.11.2017 8:11

P34e11t70r 47P57r26u45s 7227555799772

Taky by nezaskodila mapa se zakreslenou byvalou trati.

+5/0
5.11.2017 8:25

J37o93s71e98f 78K32r46a12l 3167273704517

každý se na to může podívat sám, toto ti dá rychlý pohled na kdysi a dnes http://www.dveprahy.cz/

+9/0
5.11.2017 9:13

Z63d59e95n35ě64k 51K53o12v43á19ř 9598259399985

Díky za skvělou adresu. R^ Neznal jsem ji.

+3/0
5.11.2017 10:28

J65a19n 96Z32e82m55a21n 1926535714466

Zde je mapa Prahy z roku 1965 http://www.oldradio.cz/Praha1965.pdf

0/0
6.11.2017 11:41

A39n47t19o25n32í52n 50Č63e59c17h 7876607896799

To by novináři museli vyjet ven, což umí maximálně v okolí své kanceláře na Andělů...

+1/0
5.11.2017 22:34

Najdete na iDNES.cz