ZANIKLÉ TRATĚ: Jak se kladenská lokálka nedožila jubilea

  • 5
V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní začaly jezdit v roce 1886, poslední dorazil v květnu 1982. Osud trati byl spjat s průmyslem na Kladensku, využívaly ji samozřejmě tamní černouhelné doly, ale i cukrovar ve Zvoleněvsi nebo čedičový lom v Třebichovicích.

Desetikilometrový úsek mezi Zvoleněvsí a Vinařicemi byl okamžitě po ukončení provozu snesen, ale drážní archeolog je schopen i po bezmála 40 letech objevit řadu pozůstatků po trati 11b.

Ukážeme vám místo, kde se dochovaly desítky metrů betonových pražců, které začali vytrhávat až sběrači kovů. Uvidíte dřevěné telefonní sloupy s původním číslováním, dochované nádražní budovy nebo kilometry dodnes viditelných náspů, byť notně zarostlé.

V našem videoseriálu se dozvíte také to, kde můžete najít původní ocelový most, po kterém vlaky jezdily až do posledního dne.

Náš štáb však byl i svědkem historického okamžiku, kdy se po zbytku trati 11b z Kladna Dubí dostal poprvé po 36 letech vlak s cestujícími až do bývalé stanice Vinařice. Tento pětikilometrový úsek byl totiž zachován jako vlečka Správy státních hmotných rezerv. Projíždí se jen ve velmi výjimečných případech.

Zaniklá trať 11b Kladno Dubí - Zvoleněves

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o svoje vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz