Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

ZANIKLÉ TRATĚ: Přes Hevlín jezdily rychlíky do Vídně

Padesáté první Zaniklé tratě se vypraví na jižní Moravu. Podíváme se na dvě přeshraniční dráhy, které se křížily ve městě Laa an der Thaya. Jedna doplatila na rozpad Rakouska-Uherska, druhá na vznik železné opony. Zamíříme na tratě z Hevlína do Laa a z Laa do Novosedel.

Mapa zaniklých úseků, Hevlín - Laa an der Thaya a Novosedly - Laa an der Thaya Stadt

Trať, která spojovala Rakousko a Moravu přes obce Laa an der Thaya (česky Láva na Dyjí), Hevlín a Hrušovany, vznikla po velké právní bitvě dvou železničních společností. Severní dráha císaře Ferdinanda měla totiž privilegium ke stavbě tratí na sever od Vídně, Rakouské společnosti státní dráhy (StEG) se to ale logicky nelíbilo.

StEG nakonec vyhrála, a tak se mohly 24. listopadu 1870 po nové trati mezi Vídní a Brnem rozjet první vlaky. Podle jízdního řádu z roku 1871 po dráze jezdil jeden pár rychlíků, dva páry osobních vlaků a jeden pár vlaků smíšených. 

Zastávce v Hevlíně dlouho nepřáli místní formani, železnice by je připravila o práci. Nakonec ale museli ustoupit. Na stanici byl Hevlín povýšen v roce 1910, kdy byla také postavena současná výstavní přijímací budova.

Původní vjezdové návěstidlo do stanice Hevlín od Hrušovan
GPS: 48.7574617N, 16.3876294E

Z technického hlediska byl úsek mezi Lávou a Hevlínem velmi zajímavý. Kvůli každoročním povodním muselo být široké údolí Dyje překlenuto hned osmi mosty. Dva vedly přes původní a nové koryto Dyje, zbylé byly inundační.

Mosty ale doplatily na konec druhé světové války, kdy je ustupující německá armáda vyhodila do vzduchu. Spojení s Rakouskem se sice podařilo v červnu 1946 provizorně obnovit, o pravidelnou dopravu ale nebyl zájem. Nejprve z rakouské strany a po roce 1948 ani z československé, kdy násep dráhy přetnula železná opona.

Ocelový most přes nové koryto Dyjeza Hevlínem. Most odstřelila německá armáda...
Zarostlé opěry mostu přes nové koryto Dyje v červnu 1998 GPS: 48.7466997N,...

Monumentální most přes Dyji za první republiky a stejné místo v roce 1998

Po roce 1989 se sice mluvilo o výstavbě nových mostů a propojení Československa/Česka s Rakouskem, ale nakonec se vlaky z Hrušovan do Lávy nikdy nerozjely. Česká strana dokonce v roce 2010 zrušila osobní dopravu do Hevlína. Trať ale naštěstí koupila obec, změnila její status na místní dráhu a v roce 2021 už na ni vyrazily první sezonní turistické vlaky.

Vlaky na kolejích

Trať z Novosedel

Druhou trať, která mířila do Lávy nad Dyjí, nechala v roce 1873 postavit společnost Břeclavsko-mikulovsko-hrušovanská dráha jako odbočku z vlastní tratě Hrušovany–Břeclav. Trať z Novosedel vedla až do Zellendorfu, kde se napojovala na koleje Rakouské severozápadní dráhy.

S hlavní dráhou Brno–Vídeň se ale v Lávě jen mimoúrovňově křížila, spojka mezi nimi vznikla až v roce 1920. Úsek ze Zellendorfu do stanice Láva nad Dyjí město byla poměrně frekventovaná, ale úsek do Novosedel trpěl nedostatkem cestujících i nákladu. Po vzniku Československa už její udržování nemělo velký smysl. Vždyť ve dvacátých letech zajížděl do Novosedel z Rakouska jen jeden pár osobních vlaků. 

Nádraží Novosedly-Drnholec na dobové pohlednici z počátku 20. století
Nádražní budova stanice Novosedly GPS: 48.8257672N, 16.4937819E

Stanice Neusiedl-Dürnholz / Novosedly-Drnholec / Novosedly v průběhu posledních sta let

Trať byla na československém území zrušena v říjnu 1930 a koleje u státní hranice vytrhány. Rakouské osobní vlaky zajížděly až do roku 1945 do zastávky Wildendürnbach nedaleko velkostatku Starý Přerov (Alt Prerau), která byla ani ne kilometr od hranic.

Jenže pak se opakoval osud hevlínské trati. Německá armáda vyhodila v květnu 1945 do vzduchu mosty přes hevlínskou dráhu a státní silnici a s provozem byl konec. O rok později se sice podařilo postavit takzvanou ruskou spojku, která trať zaúsťovala do lávského hlavního nádraží, do Wildendürnbachu od té doby jezdily už jen vlaky nákladní. Trať byla definitivně zrušena v roce 1988.

Pátrání na dvou frontách

Samozřejmě jsme se vydali po stopách obou tratí. Začali jsme v Hevlíně. Staniční budova se dochovala v poměrně slušném stavu, časem by v ní měla vzniknout i muzejní expozice.

Na vídeňském zhlaví nás zaujaly funkční mechanické závory a jeden z mála dochovaných kilometrovníků, tento s hodnotou 85,7. Za ním stojí na první pohled obyčejný strážní domek. Jenže podle plánku přestavby z roku 1881 a pohlednice z roku 1907 to vypadá, že by mohlo jít o původní budovu zastávky Hevlín.

Plán přestavby strážního domku v kilometru 85,7 na budovu zastávky Hevlín....
Strážní domek na vídeňském zhlaví stanice Hevlín. Podle všeho to mohla být i...

Je tento domek opravdu původní budovou zastávky Hevlín? Plánek ve staniční kronice říká, že ano.

Pod náspem s kusou kolejí jsme objevili krásný propustek s kamennými  stěnami a cihlovou klenbou. Ale po sto metrech koleje i násep končí a za bývalou signální cestou nastává akátovo-trnková džungle.

Pronikli jsme až k opěře prvního inundačního mostu a za ním také k patce vjezdového návěstidla, které bohužel někdo v nedávné době uřezal. Od něj je to už jen pár desítek metrů k Dyji, ke zbytkům ikonického mostu, v jehož opěrné zdi se ukrývají dva řopíky z roku 1937.

Dostali jsme se samozřejmě až na nádraží v Lávě. Co všechno jsme objevili a co ne, se dozvíte v reportáži. Představíme vám také výsledky pátrání po trati z Novosedel. A rozhodně tam toho nezbylo málo. Ukážeme vám odbočku z novosedelské stanice a třeba i několik snesených mostků.

Opěrné zdi mostku přes Baštýnský potok GPS: 48.8090658N, 16.4853775E

Obě přeshraniční tratě na jižní Moravě doplatily na neklidné dvacáté století. U dráhy z Novosedel je rekonstrukce dost nepravděpodobná, ale u hevlínské je stále vůle provoz obnovit. Takže kdo ví, třeba se jednou z Hevlína do Lávy a možná i do Vídně svezeme opět vlakem.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Braník – Cementárna Podolí
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk
  • Vítkovická závodní dráha
  • Brno hlavní nádraží  Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava – Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Hranice v Čechách – Adorf
  • Nové údolí – Haidmühle
  • Bernartice u Javorníka – Otmuchów
  • Vidnava–Nysa
  • Náchod–Kudowa-Zdrój
  • Chuchelná–Racibórz

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

KVÍZ: Do Lundenburgu! Poznáte nádraží podle názvů z dob Rakouska-Uherska?

Do roku 1918 měla většina železničních stanic a zastávek svoje názvy nejprve v němčině a až poté v češtině. V...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

Seriál Speciální díl našeho seriálu Na co zírá mašinfíra vás tentokrát zavede hluboko pod zem. Díky podpoře pražského...

Lyžařské překvapení v Rakousku: Skiareál Hinterstoder vás opravdu dostane

Že bych tam jela dobrovolně na hory, to mě nikdy nenapadlo. Český lyžařský hit konce minulého století jsem pokaždé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi vyrazili v dodávce na zamrzlý sever, drsný kraj splnil očekávání

Vždy jsme toužili jet na sever, do zemí ponořených do šera, kde pod nohama křupe sníh a na noční obloze tančí královna...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Svezeme vás Hurvínkem z Kroměříže až pod Chřiby

Po čase se opět vydáváme do Hanáckých Atén, tedy do Kroměříže. Historickým Hurvínkem spolku Kroměřížská dráha vyrazíme...

Jáchymovské peklo. Naučná stezka v krásné přírodě připomíná krutou historii

Premium Výlet hezkou krušnohorskou přírodou člověka zároveň zavede do minulosti, na kterou nemůžeme být příliš hrdí. Naučná...

Očima šotouše: posílejte své úlovky z krásných nádraží a vyhrajte knihu

Pro všechny fanoušky fotografování železnice jsme na leden připravili další soutěžní výzvu. Tentokrát by středobodem...

Muzea vonící párou: Výtopna Jaroměř roste do krásy

Seriál Další díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede do východních Čech, do největšího spolkového železničního muzea u nás....

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Tereza Ramba prozradila pohlaví i jméno druhého miminka

Herečka Tereza Ramba (32) a tanečník Matyáš Ramba (32) se před pár dny stali rodiči. Novinku se jim podařilo utajit a...