ZANIKLÉ TRATĚ: Freiberská dráha vyvážela přes Moldavu uhlí do Saska

Seriál
Šedesátý první díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do Krušných hor. Budeme pátrat po horské železnici, která od roku 1885 spojovala Čechy a Sasko. Po druhé světové válce tu provoz ustal a koleje byly na německém území postupně vytrhány. Prozkoumáme trať z Moldavy do Holzhau.

Mapa zaniklé části Freiberské dráhy mezi Holzhau a Moldavou

Stavbu dráhy přes Moldavu v Krušných horách vyvolala ve druhé polovině devatenáctého století potřeba dovážet do Saska české hnědé uhlí. Že je možné vést železnici náročným horským terénem, dokázala už Buštěhradská dráha svými tratěmi přes Vejprty a později i Reitzenhein (o ní byl 9. díl Zaniklých tratí). Když se nově vzniklá Pražsko-duchcovská dráha dozvěděla, že se o stavbu nové tratě snaží i v Německu, pustila se do plánování.

Kvůli finančním těžkostem stavba z české strany postupovala pomalu. V roce 1877 dojely vlaky z Mostu do Hrobu, teprve o sedm let později dosáhla krušnohorského hřebene v Moldavě (projet se po současné trati 135 můžete zde). Oficiální provoz byl na přeshraniční dráze zahájen 18. května.

Společná výtopna saských a rakouských resp. československých drah ve stanici Moldava. Ze strany od kolejí vypadá celkem zachovale, zdání ale klame. GPS: 50.7160892N, 13.6955964E

Přechodovou stanicí se stala rakouská (česká) Moldava. Vznikla tam velká nádražní budova, společná výtopna pro české a saské lokomotivy, několik skladišť a drážní vodárna. Cestující museli na hranicích přestupovat, osobní vlaky do sousedních zemí zajížděly jen výjimečně.

Nákladní doprava dosáhla vrcholu před první světovou válkou. Stanice Moldava odbavila denně až deset párů nákladních vlaků o pětačtyřiceti vagonech, každý s hmotností deset tun. Po vzniku Československa tato frekvence opadla na polovinu.

Druhou světovou válku dráha přečkala pod správou Říšských drah, poprvé byly zavedeny přímé vlaky Freiberg–Most. Konec války přinesl také konec mezistátní dopravy. Wehrmacht vyhodil 7. května do povětří dva mosty a provoz do Krušných hor ustal.

Přechodová stanice Moldava na snímku z roku 1912. Skladiště v popředí patřilo...
Freiberské zhlaví stanice Moldava GPS: 50°43'9.267"N, 13°41'18.926"E

Freiberské zhlaví stanice Moldava roce 1912 a 2022

Zatímco vlaky z české strany se na Moldavu rozjely v roce 1946, z německé strany je od té doby trať nesjízdná. Těsně za hranicemi zmizely po roce 1945 koleje. Pověsti mluví o válečných reparacích Sovětskému svazu, žádné dokumenty ale neexistují. V každém případě Němci nakonec vytrhali celý úsek mezi Moldavou a stanicí Hermsdorf-Rehefeld.

Ani zbytek dráhy nebyl v bezpečí, a to i přesto, že si trať z Freibergu oblíbili výletníci. Ještě v roce 1963 východoněmecké dráhy vybudovaly zastávku Teichhaus, už o devět let později ale zrušily úsek z Hermsdorf-Rehefeldu do Holzhau.

Tento stav vydržel dosud. O obnově tratě se mluví od roku 1989. Obyvatelé i politici z obou stran hranice jsou pro, ale k realizaci zatím nedošlo, byť se na ní zvolna pracuje.

Stanice Moldava v Krušných horách GPS: 50.7176311N, 13.6913103E

Unikátní fotky jen ve videu

S kamerou jsme se vydali po stopách zaniklé tratě. Začneme na Moldavě, kde si prohlédneme jak budovu výtopny, tak zbytky čtrnáctimetrové točny. Pořádně se podíváme i na hraniční most, pod kterým vlaky z Čech do Německa musely projet.

Z pozůstatků po historické železnici objevujeme několik kilometrovníků, zbytky drátovodu a na německé straně také pražce s letopočtem 1938. Podíváme se také do míst, kde z tratě odbočovala vlečka do uhelných skladů.

Těleso dráhy slouží na německém území jako lesní cesta, v zimě na ní je lyžařská stopa. Před stanicí Hermsdorf-Rehefeld, kam jezdila saská královská rodina, objevujeme krásný kamenný most.

Kamenný mostek mezi Moldavou a stanicí Hermsdorf-Rehefeld GPS: 50°43'53.834"N, 13°40'5.724"E

V reportáži jsme použili unikátní snímky, které ve fotogalerii u článku nenajdete. Uvidíte tam běžný provoz ve stanici Hermsdorf-Rehefeld a také poslední vlak, který z ní v roce 1972 odjel.

Dál se dozvíte, co se stalo s ocelovým mostem před zastávkou Teichhaus, a ukážeme vám i autentické záběry z jeho zničení. Dozvíte se též, proč je dobré se při objevování zaniklých tratí dívat pod nohy.

Při pátrání po zbytcích Freiberské dráhy dávejte pozor kam šlapete.

Cestou do Holzau objevíme několik mostků a propustků. Těleso dráhy už od Moldavy lemují kolejnice zapíchnuté do země, které určovaly niveletu trati. Ostatně známe je už z dráhy z Nového Údolí do Waldkirchenu (Zaniklé tratě, díl 57).

Samozřejmě dojdeme až do Holzhau, kde potkáme německý motorák, který by mohl v případě obnovy tratě jezdit až na Moldavu, možná do Mostu. Přestože některé úseky Freiberské dráhy jsou bez provozu skoro osmdesát let, nevypadá to, že by obnova trati byla neřešitelná. Pokud tedy místní z obou stran hranice dotlačí všechny zodpovědné k tomu, aby po letech začali konat.

Pokračování Freiberské dráhy z Holzhau na Moldavu. Za obloukem trať končí. GPS: 50.7344997N, 13.5942197E

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.12

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Dětem vstup zakázán. O hotely pro dospělé je zájem, stále však čelí kritice

Hotely, které zakazují vstup dětem, mají mnoho příznivců i odpůrců. Ať už čas dovolených trávíte raději s rodinou, nebo si od svých ratolestí rádi odpočinete, statistiky ukazují, že poptávka po...

10. prosince 2024

Která letiště jsou nejzajímavější na světě? Netradiční žebříček očima pilota

Proč je Praha hrbatá, Frankfurt bezchybný a L.A. kovbojské letiště? I to se dočtete v nové knížce Slavomíra Pískatého, prvního českého kapitána Jumbo Jetu B-747. S legendárním strojem létal 20 let po...

12. prosince 2024

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.12

Která letiště jsou nejzajímavější na světě? Netradiční žebříček očima pilota

Proč je Praha hrbatá, Frankfurt bezchybný a L.A. kovbojské letiště? I to se dočtete v nové knížce Slavomíra Pískatého, prvního českého kapitána Jumbo Jetu B-747. S legendárním strojem létal 20 let po...

12. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Stop zločincům! Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních

Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních, které hojně využívají především poskytovatelé krátkodobých pronájmů. Ministerstvo vnitra ve vyhlášce uvedlo, že poskytovatelé ubytování...

11. prosince 2024

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...