Čtvrtek 27. ledna 2022, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. ledna 2022 Ingrid

ZANIKLÉ TRATĚ: „Rozkročený“ most Spojovací dráhy byl ikonou Žižkova

Seriál
Jubilejní padesáté Zaniklé tratě tentokrát zůstanou v Praze. Podíváme se na trať, která propojila největší pražská nádraží. Ukážeme si tři zrušené stanice a také úsek Hrabovka, který tvořil pomyslnou bránu na Žižkov. Vydejte se společně s námi na Pražskou spojovací dráhu.

Mapa Pražské spojovací dráhy

První pražská nádraží, která vznikla v polovině 19. století, byla koncová. Státní nádraží (dnešní Masarykovo) končilo v Hybernské ulici, nádraží Západní dráhy zase na Smíchově. Když se ale zboží z Plzně potřebovalo dostat do Olomouce, nezbylo nic jiného, než je naložit na povoz a převézt přes centrum Prahy. Komu by se to ale zamlouvalo, že?

Do věci se navíc vložila armáda, takže úřady raději začaly jednat. Mluvilo se o propojení Smíchova a nádraží Bubny po levém vltavském břehu, tedy přes Malou Stranu. Zamítnuto. Další plán byl převést dráhu přes Vltavu u Výtoně a na Slupi zajet do tunelu, který by podjel Královské Vinohrady. Opět zamítnuto.

Výměna původního mostu na Pražské spojovací dráze za ten současný v roce 1901. Doprava byla tehdy přerušena na pouhé dva dny.

Stavbu dostala na starost společnost Dráha císaře Františka Josefa I., která budovala trať od Českých Budějovic. Ta zcela logicky přišla s plánem vést koleje přes Vltavu a pokračovat Nuselským údolím, za nímž by se obě tratě spojily a tunelem pokračovaly na nové nádraží poblíž Koňské brány (dnešní Hlavní nádraží). Tam by se koleje mohly spojit s Turnovsko-kralupsko-pražskou dráhou (Zaniklé tratě o ní najdete zde).

Ze severního zhlaví nádraží Císaře Františka Josefa I. pak stačilo vybudovat krátkou spojku s ostrým klesáním do Karlína a napojit se na koleje Severní státní dráhy. Schváleno.

Hrabovská spojka nikdy nebyl reprezentativní příjezdovou kolejí na pražské hlavní nádraží, měla ale svoje kouzlo. GPS:50.0868514N, 14.4399872E

Hrabovská spojka byla proslulá svým velkým sklonem. GPS: 50.0869478N, 14.4405772E

První vlaky se po Pražské spojovací dráze rozjely v srpnu 1872. Hrabovská spojka ale zprvu nebyla na Severní státní dráhu napojena přímo. Vlaky musely v Karlíně jet nejprve úvratí k nádraží Státní dráhy, které bylo v té době v Praze nejdůležitější, a teprve druhou úvratí mohly jet směrem na Kolín. Časem ale toto kostrbaté řešení odpadlo.

S rozvojem železniční dopravy začalo být jasné, že pouhé dvě koleje, vedoucí na Hlavní nádraží ze severu, nebudou stačit. Plánů bylo hodně, třeba vést koleje po úbočí Vítkova nad Karlínem po dnešní vysoké opěrné zdi. Teprve na konci 20. století dostalo zelenou takzvané Nové spojení, tedy projekt dvou dvoukolejných tunelů. Hrabovská spojka byla proto v roce 2005 zrušena.

Vlaky na kolejích

Pátráme na jihu

Jižní větev Pražské spojovací dráhy sice funguje dál, i tam ale najdeme inspiraci pro Zaniklé tratě. Hned za Vltavou třeba nádraží Praha-Vyšehrad, s dříve honosnou staniční budovou, která je dnes ostudou metropole. Nádraží veřejnosti dosloužilo v roce 1960 a od té doby chátrá.

Lokomotiva 498.014 v čele rychlíku R 65 do Chebu míjí neprovozované nádraží Praha-Vyšehrad, 14. 2. 1969. GPS: 50.0676819N, 14.4196078E

Budova nádraží Královské Vinohrady na snímku z roku 1947. GPS: 50.0685144N, 14.4364333E

Další zaniklou zastávku musíme hledat u ústí Vinohradského tunelu,  jmenovala se Královské Vinohrady. Jí vlaky projíždějí od roku 1944, staniční budova je paradoxně v mnohem lepším stavu než její kolegyně pod Vyšehradem. Na druhou stranu zase málokdo ví, že tady vlaky vůbec kdy zastavovaly.

Pátráme na severu

To severní část Pražské spojovací dráhy zanikla celá. S kamerou se vydáme po zrušeném tělese, kudy dnes vede cesta pro pěší. Zavzpomínáme také na ikonický „rozkročený“ železniční most na křižovatce Husitské a Trocnovské ulice. Ten byl dlouhá léta symbolem a bránou do dolního Žižkova.

Zkusíme také najít místa, kde stály drážní domky nebo takzvaný Elektroúsek s kusou kolejí. A díky dochovaným amatérským záběrům se podíváme, jak vypadaly poslední dny na Hrabovské spojce.

Pohled z přístupové cesty k Armádnímu muzeu na kolej Hrabovské spojky. GPS: 50.0878461N, 14.4448956E

Historické zábradlí v místech zastávky Praha-Karlín. Na nižší odskočené opěrné zdi vpravo bývala ukotvena lávka přes koleje. GPS: 50.0900361N, 14.4514428E

Odskočíme si ale i na Státní dráhu, nejprve ke Stavědlu 1, kterému  železničáři říkali Hrabovka, odkud se řídil provoz na Hlavní nádraží. Pak popojdeme ještě o kousek dál do Karlína k bývalé stejnojmenné zastávce. 

Že o její existenci vůbec nevíte? Však také pro cestující fungovala jen do roku 1959 a dodnes se dochovala jen jedna její fotografie. O to víc nás překvapilo, kolik památek jsme po zastávce Praha-Karlín našli. Třeba monumentální opuštěné schodiště do Pernerovy ulice nebo původní zábradlí oddělující nástupiště od kolejí. Zkrátka opět je na co se dívat.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Braník – Cementárna Podolí
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk
  • Hevlín – Laa an der Thaya
  • Novosedly – Laa an der Thaya
  • Vítkovická závodní dráha
  • Brno hlavní nádraží - Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava–Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy

Náš mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Prázdná letadla nad Evropou. Proč létají, i když na tom všichni tratí?

Tisíce poloprázdných nebo úplně prázdných letadel přeletěly v uplynulých měsících nad Evropou a svým způsobem zcela...

KVÍZ: Do Lundenburgu! Poznáte nádraží podle názvů z dob Rakouska-Uherska?

Do roku 1918 měla většina železničních stanic a zastávek svoje názvy nejprve v němčině a až poté v češtině. V...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Projeďte si nejstarší linku pražského metra

Seriál Speciální díl našeho seriálu Na co zírá mašinfíra vás tentokrát zavede hluboko pod zem. Díky podpoře pražského...

Lyžařské překvapení v Rakousku: Skiareál Hinterstoder vás opravdu dostane

Že bych tam jela dobrovolně na hory, to mě nikdy nenapadlo. Český lyžařský hit konce minulého století jsem pokaždé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To nejlepší z hor Česka: Novohradské hory jsou tichým liduprázdným krajem

Téměř nekonečné lesy, křišťálově čisté potoky a mnohé stopy po zaniklých lidských sídlech. Novohradské hory na...

Naši zemi by neubránila ani desetkrát větší armáda, říká armádní generál Opata

Premium Přes tři roky šéfuje armádě a nejvíc mu pije krev byrokracie. Když je nejhůř, oblékne maskáče a vyrazí z kanceláře...

Situace se obrací. Dřív byl vstřícný západ, dnes vyrazte s obytňákem na východ

Premium Nemám rád kempy s jejich davovou atmosférou, hlukem a stísněným prostorem a hotely jsou pro mě nenávratně statické,...

Recept na dlouhověkost? Chirurg Pafko vysvětluje, čím si zkracujeme život

Premium Profesor Pavel Pafko o tom, proč si u televize neotevře lahváč, o malém štěstí pro každý den a taky o poučném úrazu na...

  • Další z rubriky

Očima šotouše: posílejte své úlovky z krásných nádraží a vyhrajte knihu

Pro všechny fanoušky fotografování železnice jsme na leden připravili další soutěžní výzvu. Tentokrát by středobodem...

Střed Evropy, který objevil Jára Cimrman. Prozkoumejte Havlíčkův Brod

Málokteré město má v naší historii tak pohnutý osud, tak zajímavou historii a tak významné rodáky. Havlíčkův Brod byl v...

Proč Bohumil Hrabal miloval Kersko. Objevte kouzlo lesů u Nymburka i vy

Každý slavný spisovatel měl své oblíbené místo, kde tvořil a čerpal inspiraci. V případě Bohumila Hrabala to bylo...

KVÍZ: Do Lundenburgu! Poznáte nádraží podle názvů z dob Rakouska-Uherska?

Do roku 1918 měla většina železničních stanic a zastávek svoje názvy nejprve v němčině a až poté v češtině. V...

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...

Angelica: Mám ráda svoje prsa, i když ve 12 letech nebylo lehké se s nimi sžít

Burleska je vlastně teatrální striptýz, svlékání z krásných korzetových kostýmů. „Používáme spoustu peří, kostýmy jsou...