Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvHlučínsko bylo odedávna malým zrnkem mezi mlýnskými kameny velmocí a trať z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu byla jednou z obětí. Původně toto území patřilo k Rakouskému císařství, Marie Terezie ho však v roce 1742 prohrála ve válce s Pruskem. Dopravní spojení proto v 19. století mířilo hlavně na sever.
V roce 1911 se začala budovat odbočná trať z Kravař přes Hlučín, která se měla v Annabergu (dnešních polských Chalupkách) napojovat na Wilhelmsbahn, tedy železnici do Berlína. Jenže začátek první světové války stavbu zastavil v Hlučíně. V roce 1920 připadlo Hlučínsko Československu a budování další tratě do Německa bylo zbytečné.
Úřady ovšem rozhodly, že se dráha dostaví aspoň do Petřkovic. První slavnostní vlak po ní projel v červnu 1925. Pravidelná železniční doprava v celé trase však fungovala jen 20 let. Ustupující německá vojska v dubnu 1945 vyhodila do povětří dva viadukty v Petřkovicích a vlaky tak od podzimu končily v zastávce Petřkovice doly.
Po druhé světové válce se na Ostravsku začal ve velkém budovat těžký průmysl a obyvatelé Hlučínska dojížděli právě tam. Jenže stávající dopravní kapacity nestačily. Ostravský dopravní podnik proto železniční trať od ČSD odkoupil, elektrifikoval a propojil se svojí tramvajovou sítí. Koncem roku 1950 se po takzvané trati Míru rozjely první tramvaje.
Ani elektrický provoz nakonec původní dráhu nezachránil. Mezi Ostravou a Hlučínem jezdily stále původní dvounápravové vozy, budovat koncovou smyčku pro moderní stroje bylo příliš drahé, navíc by se musel nákladně rekonstruovat most přes Odru. Bylo daleko jednodušší trať zrušit a tramvaje nahradit autobusy. Poslední elektrické spoje vyjely z Hlučína 1. prosince 1982.
Po trati z Hlučína do Petřkovic jezdily nejdřív vlaky, potom tramvaje.
Trať zaniklá, ale i nedokončená
Dnešní pátrání je pro nás trochu neobvyklé. Zatím jsme se věnovali výhradně tratím zaniklým, v úseku Petřkovice - Annaberg (Chalupki) se však vydáváme na tenký led tratě nedostavěné.
Začínáme na nádraží v Hlučíně a objevujeme památky převážně na tramvajový provoz. V Hlučíně od roku 1950 sloužil přestupní terminál, o jakém se dodnes mnoha městům jenom sní. Cestující vystoupili z vlaku, aby o deset metrů dál nastoupili do tramvaje.
Po téměř 40 letech od konce provozu jsme našli hrany nástupišť nebo původní sloupy trakčního vedení. Z dob železničních pak i výtopnu, bohužel už odříznutou od kolejí.
Další kilometry trati se bohužel nezachovaly, protože ve stopě dráhy stojí přeložka silnice I/56. V Ludgeřovicích stále stojí aspoň budova nádraží, přestavěná na rodinný dům.
Ze zapomnění se někdejší železniční trať vynořuje až v prostoru zastávky Petřkovice doly. Dosud tam stojí zbytky lávky pro pěší. O kousek dál do roku 1945 stávaly dva mohutné ocelové viadukty. Z nich se zachovaly jen opěry a dva betonové pilíře.
To někdejší nádraží v Petřkovicích stojí dodnes, je vzorně opravené a dokonce vyzdobené železničními artefakty. V jeho okolí jsme objevili spoustu detailů, třeba zbytky patek od drátovodů nebo hraniční kámen se znakem ČSD.
V reportáži se dál dozvíte, co se dochovalo z rozestavěného úseku do pruského Annebrgu. Zjistíme, že stačilo opravdu málo a vlaky se mohly po dráze rozjet. Podíváme se také do Polska ke stanici Chalupki. Ukážeme vám místo, kde se měla trať z Hlučína napojit na dráhu císaře Wilhelma.
Kdyby zůstalo Hlučínsko pruské, je více než pravděpodobné, že by vlaky z Opavy přes Hlučín až do Annabergu opravdu jezdily, a to minimálně do konce 2. světové války. Historie však rozhodla jinak. Na druhou stranu mají železniční archeologové dnes alespoň co objevovat.
Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, Malá a Velká Hrabovka, Praha-Braník - Podolí, Praha-Vršovice - Praha-Krč. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz