Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

ZANIKLÉ TRATĚ: Nedokončenou dráhu z Hlučína nezachránily ani tramvaje

Seriál
V tomto díle se vydáme na Hlučínsko. Prozkoumáme dráhu, která doplatila na vznik Československa, na konec druhé světové války a potom, co vlaky vystřídaly tramvaje, i na špatný stav kolejí. Zamíříme na zpola nedokončenou trať mezi Hlučínem, Petřkovicemi a pruským Annabergem.

Hlučínsko bylo odedávna malým zrnkem mezi mlýnskými kameny velmocí a trať z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu byla jednou z obětí. Původně toto území patřilo k Rakouskému císařství, Marie Terezie ho však v roce 1742 prohrála ve válce s Pruskem. Dopravní spojení proto v 19. století mířilo hlavně na sever.

Mapa zaniklé a nedokončená trati Hlučín - Petřkovice - Annaberg

V roce 1911 se začala budovat odbočná trať z Kravař přes Hlučín, která se měla v Annabergu (dnešních polských Chalupkách) napojovat na Wilhelmsbahn, tedy železnici do Berlína. Jenže začátek první světové války stavbu zastavil v Hlučíně. V roce 1920 připadlo Hlučínsko Československu a budování další tratě do Německa bylo zbytečné.

Úřady ovšem rozhodly, že se dráha dostaví aspoň do Petřkovic. První slavnostní vlak po ní projel v červnu 1925. Pravidelná železniční doprava v celé trase však fungovala jen 20 let. Ustupující německá vojska v dubnu 1945 vyhodila do povětří dva viadukty v Petřkovicích a vlaky tak od podzimu končily v zastávce Petřkovice doly. 

Stanice Hlučín na dobové pohlednici
GPS: 49.9011225N, 18.1937922E

Po druhé světové válce se na Ostravsku začal ve velkém budovat těžký průmysl a obyvatelé Hlučínska dojížděli právě tam. Jenže stávající dopravní kapacity nestačily. Ostravský dopravní podnik proto železniční trať od ČSD odkoupil, elektrifikoval a propojil se svojí tramvajovou sítí. Koncem roku 1950 se po takzvané trati Míru rozjely první tramvaje.

Ani elektrický provoz nakonec původní dráhu nezachránil. Mezi Ostravou a Hlučínem jezdily stále původní dvounápravové vozy, budovat koncovou smyčku pro moderní stroje bylo příliš drahé, navíc by se musel nákladně rekonstruovat most přes Odru. Bylo daleko jednodušší trať zrušit a tramvaje nahradit autobusy. Poslední elektrické spoje vyjely z Hlučína 1. prosince 1982. 

Příjezd prvního vlaku do Petřkovic, 15. 6. 1925 GPS: 49.8768111N, 18.2697311E
Třívozová tramvajová souprava linky 1 opustila zastávku Ludgeřovice a míří do...

Po trati z Hlučína do Petřkovic jezdily nejdřív vlaky, potom tramvaje.

Trať zaniklá, ale i nedokončená

Dnešní pátrání je pro nás trochu neobvyklé. Zatím jsme se věnovali výhradně tratím zaniklým, v úseku Petřkovice - Annaberg (Chalupki) se však vydáváme na tenký led tratě nedostavěné.

Zaniklé tratě

Začínáme na nádraží v Hlučíně a objevujeme památky převážně na tramvajový provoz. V Hlučíně od roku 1950 sloužil přestupní terminál, o jakém se dodnes mnoha městům jenom sní. Cestující vystoupili z vlaku, aby o deset metrů dál nastoupili do tramvaje.

Po téměř 40 letech od konce provozu jsme našli hrany nástupišť nebo původní sloupy trakčního vedení. Z dob železničních pak i výtopnu, bohužel už odříznutou od kolejí.

Další kilometry trati se bohužel nezachovaly, protože ve stopě dráhy stojí přeložka silnice I/56. V Ludgeřovicích stále stojí aspoň budova nádraží, přestavěná na rodinný dům. 

Ze zapomnění se někdejší železniční trať vynořuje až v prostoru zastávky Petřkovice doly. Dosud tam stojí zbytky lávky pro pěší. O kousek dál do roku 1945 stávaly dva mohutné ocelové viadukty. Z nich se zachovaly jen opěry a dva betonové pilíře.

Druhý pilíř druhého petřkovického viaduktu. Také tento most v dubnu 1945 odstřelila ustupující německá vojska. GPS: 49.8742847N, 18.2623925E

To někdejší nádraží v Petřkovicích stojí dodnes, je vzorně opravené a dokonce vyzdobené železničními artefakty. V jeho okolí jsme objevili spoustu detailů, třeba zbytky patek od drátovodů nebo hraniční kámen se znakem ČSD.

V reportáži se dál dozvíte, co se dochovalo z rozestavěného úseku do pruského Annebrgu. Zjistíme, že stačilo opravdu málo a vlaky se mohly po dráze rozjet. Podíváme se také do Polska ke stanici Chalupki. Ukážeme vám místo, kde se měla trať z Hlučína napojit na dráhu císaře Wilhelma. 

Kdyby zůstalo Hlučínsko pruské, je více než pravděpodobné, že by vlaky z Opavy přes Hlučín až do Annabergu opravdu jezdily, a to minimálně do konce 2. světové války. Historie však rozhodla jinak. Na druhou stranu mají železniční archeologové dnes alespoň co objevovat.

Betonový mostek těsně před česko-polskou hranicí dnes slouží koňům. GPS: 49.9124881N, 18.3151622E

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, Malá a Velká Hrabovka, Praha-Braník - Podolí, Praha-Vršovice - Praha-Krč. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Kde hledat nejlepší dovolenou v Itálii. Pět oblastí, které nesmíte vynechat

Premium Mimořádně rozmanitá co do krajinného rázu, kulturně nesmírně bohatá, lidsky vřelá a gastronomicky nadmíru vděčná....

Batůžkářům vstup zakázán. Bhútán výrazně mění pravidla pro turistiku

Bhútánské království je zemí s ojedinělým přístupem k turistice. Země si bedlivě střeží svoji atmosféru, ochraňuje ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Připravte se na Chorvatsko. Na tato zvířata si dávejte během dovolené pozor

Šance na setkání s nějakým nebezpečným živočichem není v Chorvatsku o moc větší než v Česku. Přesto je dobré aspoň...

Tyrkysové jezero Faaker See je parádním letním klenotem Rakouska

Dvacet osm stupňů teplá, průzračně čistá voda, spousta slunce, sportovních aktivit a k tomu nádherný výhled na pohoří...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ZANIKLÉ TRATĚ: Šumavskou trať přes Nové Údolí rozdělila studená válka

Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede na Šumavu. Podíváme se na poslední přeshraniční dráhu, která u nás vznikla za...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Očima šotouše: pošlete fotku dieselové lokomotivy a vyhrajte vouchery

I v měsíci červnu pokračuje naše oblíbená výzva pro všechny milovníky železniční fotografie. Posílejte nám své...

Výlety na japonský způsob. Kde pořídíte nejhezčí selfie v Česku

Přijet, vyfotit, pochlubit se. Donedávna jsme se smáli japonskému stylu „cvak cvak turistiky“ s fotoaparátem, dnes to...

Na co zírá mašinfíra: Cestou po severozápadní dráze objevujeme Polabí

Seriál S dnešním Mašinfírou prozkoumáme část historické Rakouské severozápadní dráhy. Vlakem společnosti Valenta Rail...

Očima šotouše: Nejhezčí snímky dieselové lokomotivy získají vouchery

Červnová výzva pro všechny milovníky železniční fotografie se nesla ve znamení dieselových lokomotiv. A tentokrát se...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...