ZANIKLÉ TRATĚ: Stará Tišnovka se nádherně klikatila podél Sázavy

Seriál
Čtvrtou sezonu seriálu Zaniklé tratě začneme na dráze, po které kdysi jezdily i rychlíky mezi Brnem a Prahou. Cesta trvala řadu hodin, a tak v roku 1953 musela stará trať ustoupit přímější přeložce. Podíváme se na část staré Tišnovky mezi Německým, tedy Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví a Žďárem nad Sázavou.

Mapa původní tratě mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou

Do Německého Brodu dorazila železnice poměrně brzy, v roce 1870 z Kolína a Jihlavy, o  rok později z Rosic nad Labem. Tamní podnikatelé a radní však chtěli ještě víc a také spojit svoje město s Brnem.

Po vydání takzvaného lokálkového zákona v roce 1880 tento plán začal vypadat slibně. Velké společnosti však v trati viděly konkurenci, a tak v roce 1883 vzniklo lokální konsorcium pro stavbu Místní dráhy Německý Brod - Přibyslav, rok na to už Německý Brod - Žďár na Moravě.

Koncesi Vídeň udělila v listopadu 1897 a už 22. prosince 1898 se po dráze rozjely první vlaky. Dráha se klikatila podél řeky Sázavy a mnohokrát ji překonávala. V roce 1900 nejrychlejší vlak 33 kilometrů dlouhou trasu urazil za hodinu a půl.

Severozápadní dráha - Nádraží v Německém Brodě v roce 1871, krátce po dokončení

Když se v roce 1907 otevřela prodloužená trať přes Tišnov do Brna, trvala cesta z Německého Brodu déle než pět hodin. Proto se od roku 1925 začalo mluvit o výstavbě přeložky, která by cestování zrychlila.

Zaniklé tratě

K činům se úřady dostaly až po „Mnichovské zradě“ v roce 1938. Část hlavní trati přes Českou Třebovou se dostala do rukou Němců, a tak po staré Tišnovce začaly jezdit i rychlíky Praha - Brno - Bratislava. Zároveň se začala rychle hledat náhrada klikaté dráhy.

Přeložka se budovala až na jaře 1939, už o tři roky později byla stavba zastavena. Pokračovalo se po osvobození, v prosinci 1953 byla nová trať přes Žďár nad Sázavou a Křižanov zprovozněna.

Zapomenutý muzeální apendix

Koncové úseky mezi Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví a Sázavou a Žďárem nad Sázavou byly sneseny. Deset kilometrů mezi Přibyslaví a stanicí Sázava - Velká Losenice zůstalo na svém místě. Až do devadesátých let 20. století ho využívalo železniční vojsko jako svůj zkušební polygon.

Po zrušení železničního vojska trať získala soukromá firma vyrábějící v Sázavě dvoucestná vozidla. Dráhu půjčovala železničním spolkům pro provoz historických vozidel. Trať, teď už vlečka, také dostala číslo 903.

Motorový vůz M 131 1228 zastavil v roce 1997 v místě bývalé stanice Ronov nad Sázavou GPS: 49.5680783N, 15.7698292E foto: Oldřich Čížek

Jenže začátkem nového tisíciletí soukromá společnost už nechtěla vlečku v celé délce provozovat. Starostové okolích obcí sice jednali o odkupu, aby udrželi muzeální provoz, tento plán se nakonec nepodařil. V dubnu 2006 projel mezi Přibyslaví a Sázavou poslední parní vlak, o rok později se začaly vytrhávat koleje. Dnes je na místě dráhy cyklostezka.

Co člověk opustí, příroda si vezme zpět

S kamerou jsme prošli nejzajímavější úseky bývalé dráhy, od odbočky z tratě do Rosic až k bývalému nádraží ve Žďáru nad Sázavou. Po bezmála 70 letech musíme říci, že se pozůstatků po staré Tišnovce dochovalo poměrně dost.

Třeba staniční budovy. Stále stojí nádraží v Pohledu, Přibyslavi, Sázavě nebo Žďáru. Stojí také některé mosty přes Sázavu, hlavně na úseku, který byl ještě donedávna provozní.

V reportáži uvidíte i dvě mohutné opěrné zdi, jednu za zastávkou Stříbrné hory, druhou těsně za stanicí Sázava - Velká Losenice. A ukážeme vám jeden záhadný patník, jehož původ neznají ani železniční experti. Našli jsme ho u staré trati hned vedle hraničního kamene místní dráhy. Ale netušíme, zda s drahou vůbec souvisel. Pomůžete nám?

Hraniční kámen Místní dráhy Německý Brod - Žďár nad Sázavou a patníkem nejasného účelu. Ani železniční odborníci jej nedokázali určit.

Pomoci nám můžete i jinak. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice, Ostrava-Svinov – Klimkovice,  Černovice – Líšeň, nebo Otovice - Tłumaczów. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Audience u brunejského sultána: 1 788 pokojů, 250 koupelen, vše zdobené zlatem

Premium

Pohádkový palác panovníka ropného státečku na ostrově Borneo jitří fantazii stejně jako vládcův okázalý životní styl. Ale jak se v jeho zemi vede obyčejným lidem? To zjišťoval reportér magazínu...

Zapomeňte na předsudky. Češi s hodně malými dětmi objíždějí svět bez plánu

Štěpánka Veselá s manželem a syny ve věku tři a jeden rok jezdí po světě bez konkrétního plánu. Se dvěma krosnami projeli celou Jižní Ameriku a v budoucnu by rádi obletěli celý svět. Co je při...

19. května 2025

Když je cesta cíl. Novodobé poutě, které nemají náboženský charakter

Dřív je obráželi bosí poutníci v režných kutnách, dnes na nich potkáte cestovatele s perfektním vybavením pro pěší turistiku. Rozdíly jsou i v navigaci, ubytování a tom, že novodobí poutníci už...

18. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.5 11:22

Kousek od domova, přesto jako v jiném světě – to je Salcbursko

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Zažijte Salcbursko. Alpská příroda, kultura i klid na dosah

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Alpy, klid a čerstvý vzduch. Objevte Salcbursko jinak

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Léto v Salcbursku: Ráj pro dobrodruhy, milovníky relaxace a dětských radovánek

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

To nejlepší z lidského umu. Proč stavíme přehrady a jaké to má následky

Stoupají nad hladinu, jsou to katedrály řek, vrcholy lidského inženýrství. Přehrady krotí divoké toky, chrání před povodněmi i suchem, ale také v nich mizí města a příroda. Redaktor magazínu Víkend...

16. května 2025

Stvořila věčný voskový život. Marie Tussaud málem skončila pod gilotinou

Bylo jí 16 let, když vytvořila prvního voskového hrdinu, Voltaira. Dnes jsou muzea Madame Tussaud, jež zemřela před 175 lety, magnetem po celém světě. Se zajímavým příběhem této výjimečné ženy vás...

15. května 2025

Budí děs i zvědavost. Výstava mapuje historii dolu Sauersack u Přebuzi

Stísněnou a tajemnou atmosférou dýchá okolí bývalého cínového dolu Sauersack. Důlní dílo leží jen kousek od městečka Přebuz v Krušných horách. Za druhé světové války zde bývala i úpravna rudy a...

15. května 2025  10:23,  aktualizováno  11:19

Očima šotouše. Milovníci železnice posílali fotky z NDR, Afriky i Aljašky

Opět se nám potvrdilo, že láska k železnici opravdu nezná hranice. Naši čtenáři a milovníci vlaků a kolejí tentokrát posílali do fotografické výzvy Očima šotouše i záběry z daleké ciziny i dávných...

15. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.