ZANIKLÉ TRATĚ: Heligóny havraňské lokálky neměly proti rypadlům šanci

Seriál
Dnešní Zaniklé tratě nás po čase zavedou do severních Čech. Podíváme se na takzvanou černobílou lokálku, která vozila cukr i uhlí. Byla jedinou místní drahou, na které od začátku jezdily těžké nákladní lokomotivy. Zamíříme na trať 13a mezi Počerady, Havraní a Vrskmaní.

Mapa trati 13a mezi Počerady a Vrskmaní

Dráha vznikla jako projekt podnikatelů Marcuse Steina z Chomutova a Adolfa Löwa z Kadaně. Jako jedna z mála v českých zemích, možná jediná, nežádala o státní garance a byla postavena výhradně ze soukromého kapitálu.

Prioritou byla nákladní doprava: jednak doprava cukru z havraňského cukrovaru, jednak transport hnědého uhlí z dolů okolo trati. Osobní doprava byla vlastně celou dobu jen trpěna.

Přesto, že dráha neprochází nijak zvlášť náročným terénem, trvala stavba celých šest let: od udělení koncese v roce 1881 až po příjezd prvního vlaku z Vrskmaně do Počerad v říjnu 1887.

Už od počátku byly na dráze nasazovány těžké lokomotivy rakouské řady 73, v Československu pak přečíslované na řadu 414.0. Ano, známé Heligóny nebo Zeměplazy. Bylo to nutné, třeba z dolu Hrabák často vozily až 40 vagonů plně naložených uhlím.

Do povrchového dolu Hrabák vedla z Havraně tříkilometrová vlečka. GPS:...
Cukrovar v Havrani GPS: 50.4501708N, 13.6029903E

Dva největší uživatelé dráhy, důl Hrabák a cukrovar Havraň

Klidný provoz se změnil v padesátých letech 20. století. Povrchové velkolomy chtěly těžit i v místech, kudy vedla trať. V roce 1961 byla mezi Počerady a Havraní zastavena doprava a mezi Havraní a Vrskmaní začaly jezdit jenom manipulační nákladní vlaky.

Tento stav vydržel přes 20 let, v roce 1984 ale byla trať zrušena definitivně. Koleje byly sneseny téměř okamžitě, do náspů se zakousla rypadla.

Detektivní pátrání v terénu

První, co nás překvapilo, bylo, že část původní tratě se přece jenom dochovala, a to jako objízdná kolej elektrárny Počerady. Dokonce jsme na tomto původním úseku potkali jedno kolejové vozidlo.

Zaniklé tratě

Na další částech osmnáctikilometrové tratě jsme však zbytky dráhy hledali skoro detektivním způsobem. Ze zastávky Polerady je skládka a zastávka Koporeč se v terénu nedá najít vůbec. Uspěli jsme až v Havrani a potom dál, na trase směrem na Strupčice.

V reportáži vám ukážeme největší umělou stavbu na trati, která je už pár let velmi slušně opravená. Podíváme se na místa jednotlivých nádraží a zřejmě vůbec poprvé na veřejnosti představíme unikátní snímky stanice Strupčice pořízené jen pár týdnů před vytrháním kolejí.

Stanice Havraň v roce 1906 (archiv obce Strupčice)
GPS: 50.4492047N, 13.6036211E

Hned několikrát se budete moci na vlastní oči podívat, jak mohly vypadat parní smíšené vlaky, které po trati 13a v minulosti jezdily. Zkrátka 31. díl Zaniklých tratí stojí rozhodně za to.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Svobodné Heřmanice – Horní Benešov, Černovice - Líšeň, Cheb – Slapany nebo Přibyslav - Sázava. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...