ZANIKLÉ TRATĚ: Ajska vozila vápenec z Koněprus do Králova Dvora

Jubilejní devadesáté Zaniklé tratě nás zavedou do srdce Českého krasu. Budeme pátrat po zbytcích úzkokolejky o rozchodu 760 mm, která přes šedesát let svážela vápenec z lomů v okolí Koněprus do údolí Berounky. Vyrazíme po stopách Ajsky, malodráhy Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy, zkráceně KBK.

Když se v roce 1861 prohnala Berounem Západní dráha z Plzně do Prahy, ucítili tamní podnikatelé svoji šanci, především pak majitelé vápenek. Nový druh dopravy jim totiž zajistil odbyt i ve vzdálenějších místech. V Berouně tak podél trati začaly růst vápenky jako houby po dešti.

Problém nastal s dopravou materiálu, tedy vápence. Lomy byly totiž vysoko nad řekou, v okolí obce Koněprusy a Tetín. Nejprve se samozřejmě využívaly koňské povozy, jenže poptávka po vápenci značně převyšovala nabídku. Začalo se proto uvažovat o stavbě malodráhy. Provoz na ní byl nakonec zahájen v roce 1898.

Plán malodráhy KBK se všemi historickými odbočkami zakreslená do mapy III. vojenského mapování

Základní trať úzkokolejky o rozchodu 760 mm měřila okolo jedenácti kilometrů. Z vlastního berounského nádraží prudce stoupala k obci Tetín a pak ještě výš až nad Koněprusy, kde tunelem vjížděla do Jižního lomu. Trasa se v průběhu let vyvíjela podle toho, jak se v kterém lomu začalo těžit a také v jaké hloubce.

Vznikla proto například odbočka do nákladiště nad Císařský lom, kam vápenec nejprve vozila svážná dráha, a když se dobývací prostor zahloubil, vznikl dvoukolejný tunel lomové drážky. Odbočka vedla třeba i do Bílého lomu nebo lomu Damil nad Tetínem.

Po druhé světové válce začalo být jasné, že malodráha nebude potřebám znárodněného průmyslu stačit. Koncem padesátých let se začal budovat velkolom Čertovy schody, kam byla dovedena normálně rozchodná vlečka údolím Suchomastského potoka. Nová trať byla dokončena v roce 1961, o rok později byl ukončen provoz na původní úzkokolejce. Parní lokomotivy byly prodány jako vytápěcí kotle, koleje vytrhány, nákladní vozy sešrotovány.

Dráha do srdce Českého krasu

S kamerou jsme se vypravili po stopách této dávno zaniklé tratě. Udivilo nás, kolik stop se v nádherné krajině Českého krasu po Ajsce zachovalo. Aha, dlužíme vám odpověď na otázku, proč se jí vlastně říkalo Ajska. Je to jednoduché, berounští si tak počeštili a zkrátili německý název pro železnici, tedy Eisenbahn.

Naše pátrání začneme u bývalého lomu Žabka, kde jsme objevili krásně zachovalý zářez, ve kterém byla ještě zřetelná místa po pražcích. Na jeho krajích se dokonce skvěly původní hraniční kameny s písmeny BK (Beroun–Koněprusy).

Původní hraniční kámen s písmeny BK, tedy Beroun–Koněprusy, pochází z doby před prodloužením malodráhy do Králova Dvora.

Díky vstřícnosti vedení velkolomu Čertovy schody jsme zavítali i do přísně střeženého areálu. Prohlédli jsme si někdejší Jižní lom, kam vedla malodráha od svého počátku. Našli jsme zbytky nakládací rampy nákladiště Zlatý kůň. Podívali jsme se i do Císařského lomu, kde začínala svážná dráha i dvoukolejný tunel k nákladišti za hřebenem.

V reportáži vám dále ukážeme také bývalé nádraží Koněprusy, původní vodárnu, kde se napájely parní lokomotivy, nebo poslední koleje, které leží v zemi navzdory ukončení provozu. Podíváme se také na vzorně obnovený tunel do Modrého lomu nad Tetínem. Mimochodem, právě v tomto tunelu je od začátku dubna zpřístupněna Expozice těžby vápence v Českém krasu. Vstupenky dostanete v Muzeu a infocentru v Tetíně.

Tunel do Modrého lomu byl vyražen za druhé světové války. Od dubna 2025 v něm bude přístupná Expozice těžby vápence v Českém krasu. Vstupenky je možné zakoupit v Muzeu a infocentru obce Tetín. GPS: 49.9455206N, 14.0947008E

Samozřejmě jsme natáčeli i v samotném Berouně. V reportáži uvidíte, kudy malodráha vedla do údolí, kde stálo úzkokolejné nádraží a co z něj zbylo, či spíše nezbylo.

Na závěr si připomeneme ještě jednu dráhu, úzkokolejku o rozchodu 600 mm, která vedla z královodvorských železáren na haldu Jarov, a kterou si mnozí s Ajskou pletou. Možná proto, že sloužila výrazně déle, až do poloviny 80. let 20. století.

Existovat malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy dnes, bylo by to dozajista turistické terno. Představte si výletní vyhlídkovou soupravu, která z Berouna nebo Tetína vozí návštěvníky do koněpruských jeskyní. Škoda, že se to nepodaří zrealizovat.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Chrudim město – Heřmanův Městec
  • Dobronín – Polná
  • Dymokurská řepná drážka
  • Strousbergova železnice
  • Lesní železnice Arnoštov – Spálenec
  • Zkušební trať Studénka – Bartošovice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Původní úseky Severní státní dráhy (Zábřeh na Moravě – Česká Třebová)
  • Úzkokolejka grafitových závodů v Černé v Pošumaví
  • Uhelná dráha Nýřany – Plzeň-Valcha
  • Pionýrská železnice Ostrava
  • Pionýrská železnice Pionýrské nad Ohří
  • Pionýrská železnice České Budějovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Města na ostří nože. Zoufalé příběhy sousedů, kteří se v Česku moc nemusí

Kdo dá více republice – Hradec, nebo Pardubice? Podobně se štengrují sousedící města a vesnice po celé republice. Z různých příčin. Pojďme si udělat malou exkurzi, jak se taková rivalita zrodila a...

Unikátní pohled na Vltavu. Oprava menšího Lipna odhalila původní koryto

Elektrárnu na vodní nádrží Lipno II nad Vyšším Brodem na Českokrumlovsku čeká velká modernizace. Vodohospodáři měnili česle, a tak snížili hladinu vody o pět metrů. Pozorovatelům se tak naskytl...

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

„Jhak se méte?“ Prahu mají i v Texasu. Dnes však připomíná spíš město duchů

Premium

Televizní i rozhlasové stanice hlásí rekordní vedra a my se z klimatizovaného auta už pomalu bojíme vystoupit. Rádio zrovna hraje Škoda lásky, když v tom se na obzoru objeví cedule se slovem Praha....

Národní parky Nizozemska chrání unikátní přírodu, kterou jen tak neuvidíte

Duny, přesypy, pláně plné písku. Nebýt toho, že je tu a tam zpestří nějaké vřesoviště, vypadalo by to jako na poušti. Národní parky Nizozemska jsou svou krajinnou skladbou poněkud monotematické. To...

21. dubna 2025

Za pět hodin na surfu. Fuerteventura zabaví turistu i milovníka pustiny

Premium

Pobřeží omývané vlnami Atlantiku a po většinu roku vyhřívané slunečními paprsky, ale také nekonečné plochy magické měsíční krajiny ve vnitrozemí – Fuerteventura umí nastavit hned několik tváří.

20. dubna 2025

KVÍZ: Kandahár, Taškent i Praha. Jaký je původ názvů měst?

Soutěž

Jak vznikaly názvy měst? Někdy se svým označením snažila vlichotit panovníkům tím, že jejich jména přijala za vlastní. Další po sobě neskromně pojmenovali zakladatelé, jiné upozorňují na zajímavé...

vydáno 20. dubna 2025

Kolébka mořeplavců a sídlo slávy s duší renesance. V Janově se zabaví hlavně děti

Premium

Od naší spolupracovnice Je sedm hodin večer, jsme v Itálii na dálnici A7 a zbývá nám osmdesát kilometrů do Janova. Ano, do TOHO Janova, při jehož vyslovení člověku hned naskakují velkolepé renesanční (a filmové) myšlenky...

19. dubna 2025

Města na ostří nože. Zoufalé příběhy sousedů, kteří se v Česku moc nemusí

Kdo dá více republice – Hradec, nebo Pardubice? Podobně se štengrují sousedící města a vesnice po celé republice. Z různých příčin. Pojďme si udělat malou exkurzi, jak se taková rivalita zrodila a...

19. dubna 2025

„Jhak se méte?“ Prahu mají i v Texasu. Dnes však připomíná spíš město duchů

Premium

Televizní i rozhlasové stanice hlásí rekordní vedra a my se z klimatizovaného auta už pomalu bojíme vystoupit. Rádio zrovna hraje Škoda lásky, když v tom se na obzoru objeví cedule se slovem Praha....

18. dubna 2025

Kam vyrazit s dětmi na Velikonoce 2025. Tipy na akce po celé republice

Velikonoce jsou za dveřmi a s nimi přichází volné dny, vůně perníčků a spousta příležitostí k výletům. Přinášíme přehled nejzajímavějších velikonočních akcí po celé republice – od tradičních trhů a...

18. dubna 2025

Největší sbírka historických zbraní v Evropě má statisíce exponátů

Co je to Landeszeughaus? Zbrojnice. Pokud to vysvětlení pojmeme obšírněji, je to přibližně 190 000 dobrých důvodů, proč si zajet do Štýrského Hradce. Tolik historických zbraní tamní arzenál chová ve...

18. dubna 2025

Kam zajít po hokeji na pivo? Tipy na restaurace v Českých Budějovicích

Chystáte se do Českých Budějovic na mistrovství světa v ledním hokeji žen? Podívejte se na kavárny a restaurace, kde mají dobrou kávu, výborné jídlo, a hlavně jedinečnou atmosféru.

17. dubna 2025  16:19

Kraslice, řemesla a dobré jídlo. To vše letos nabízejí velikonoční trhy

Chcete-li zažít atmosféru tradičních Velikonoc ve větším městě, navštivte některý z velikonočních trhů v okolí. Kromě kraslic a jarních dekorací na vás čeká občerstvení i doprovodný program.

17. dubna 2025  8:44

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

Sedlecká pouť v Kutné Hoře. Tradice, která překonává staletí i počasí

Kutná Hora už tradičně spojuje Velikonoce se svou velkolepou poutí, která je právem považována za jednu z nejoblíbenějších v celé České republice. Také letošní svátky plánují statisíce návštěvníků...

17. dubna 2025