ZANIKLÉ TRATĚ: Koněspřežka z Lán byla u pražských hradeb první

Dnes se v seriálu Zaniklé tratě zaměříme na jeden z prapočátků české železnice. Kromě koněspřežky z Budějovic do Lince u nás existovala ještě jedna, vznikla jen pár let po svém slavnějším vzoru. Byla vůbec první, která dosáhla pražských hradeb, vozila dřevo z křivoklátských lesů a později i kladenské uhlí a cestující. Zamíříme na dráhu z Brusky, dnešních Dejvic, do Lán.

V první polovině 19. zažívala Praha, tehdy ještě pořád svázaná hradbami, ale i obce kolem ní, které už jsou dávno součástí metropole, mocný stavební boom. Pražané potřebovali stavební a palivové dřevo. Jenže kde ho vzít? Na západ od Prahy, v křivoklátských lesích knížete Fürstenberga, a dál směrem na Plzeň, bylo dřeva dost. Ale jak ho do Prahy co nejlaciněji dostat?

Shodou náhod pracoval na fürstenberském panství František Josef Gerstner, otec slavné koněspřežné železnice do Lince, a tak není divu, že vznikla myšlenka vybudovat mezi Plzní a Prahou tentýž dopravní systém. Dráha se začala vyměřovat podél Berounky, ale ukázalo se, že stoupání od Nižboru do Lán by bylo příliš velké.

Trasa koněspřežky z Brusky do Lán zachycená na mapě z let 1850 až 1856

Jako schůdnější se po čase ukázalo soustředit se jen na první část trasy, z Lán přes Rynholec na Vejhybku (dnešní stanice Kladno) a přes Hostivice až na Brusku k pražským hradbám. K projektu se přidali i majitelé okolních panství, včetně státního tajemníka Metternicha, který koupil panství Plasy.

V roce 1828 se začalo stavět u obce Kačice a práce postupovaly směrem na Prahu. Už v roce 1831 koněspřežka dosáhla hradeb a byla plně zprovozněna. Kolejnice byly na rozdíl od linecké úzkokolejky litinové postavené na kamenných pražcích, což ovšem přinášelo značné potíže. Pod těžkými vozy se dřevem křehké kolejnice praskaly a musely se nákladně vyměňovat. Navíc ani výnos z přepravy nebyl příliš valný.

Už po několika letech se koněspřežka dostala do potíží, v roce 1834 byla na prodej. Nikdo o ni neměl zájem, a tak ji za zbytkovou cenu odkoupil kníže Fürstenberg. Naštěstí se podařilo ekonomickou situaci stabilizovat a navíc byl zbaven povinnosti protáhnout trať až do Plzně.

Mapa pražských hradeb se zakreslenou stanicí Bruska, před rokem 1866, kdy byla trať prodloužena do Buben. GPS:  50.1281394N, 14.1136722E

Zhruba v tu dobu se začalo na Kladensku těžit uhlí. Fürstenberg sice uvažoval, že dráhu protáhne z Vejhybky do Kralup, svoji šanci ovšem propásl. Koncesi na tuto železnici totiž získalo Kladenské kamenouhelné těžířstvo v čele s Vojtěchem Lannou a bratry Kleinovými. Fürstenberg měl v kapse jiný trumf, Vídeň mu povolila přestavbu koněspřežky z Kladna do Prahy na parostrojní provoz.

Jenže se ukázalo, že kníže na takový podnik nemá peníze. Nakonec se tedy domluvil s konkurencí (Lannou a Kleinovými), aby spolu založili v roce 1852 společnou firmu Buštěhradská dráha. Fürstenberg se v ní stal největším akcionářem. Od roku 1861 se koněspřežka používala i pro dopravu cestujících. Úsek Praha–Kladno byl na parní provoz přestavěn až o dva roky později.

Zářez koněspřežné železnice za stanicí Píně na snímku z počátku 20. století. GPS: 50.1087811N, 13.8882622E

Pár dalších let koněspřežka fungovala mezi Kladnem a Lány, respektive pilou na Brejlu v údolí Klíčavy, postupně byl provoz utlumen i tam. Po roce 1870 zbyl jen koncový úsek z Rynholce a i ten byl nakonec zrušen (v roce 1873) a trať koněspřežky byla definitivně opuštěna.

Pátrání plné objevů

K natáčení těchto Zaniklých tratí jsme přistupovali se zdravou skepsí. Přece jenom, jaké památky na trať můžeme najít po více než 150 letech od jejího zrušení. Ach, jak jsme se mýlili. Po dlouhém hledání průvodce jsme narazili na ing. Jindřicha Hubku z Kladna, který nejenže celou trasu koněspřežky s kolegou prošel, on ji prošel navíc s detektorem. Většího znalce dochovaných částí dráhy jsme snad najít nemohli.

Nálezy, které provedl v letech 2021 až 2023, jsme si sice prohlédnout nemohli, protože je všechny odevzdal do rakovnického Muzea T. G. M., ale všechny jsme si mohli prohlédnout na fotografiích, které při hledání pořídil.

Mapa koněspřežky v lokalitě Bílé vršky za Kladnem. U strážního domku je zřetelně vidět odstavná kolej. GPS: 50.1327200N, 14.0520272E

Co všechno objevil? Třeba torzo kolejnice s okem pro uchycení ke kamennému pražci, litinovou podložku, která na zbytku koněspřežky sloužila ještě v roce 1861, nebo kovové hřeby, které sloužily k upevňování podkladnic. A to nemluvíme o zbytcích kamenných pražců.

My jsme samozřejmě nešli pátrat s detektorem, ale s kamerou, abychom vám mohli přinést svědectví o tom, co se z lánské koněspřežky zachovalo. Ukážeme vám třeba téměř neznatelný zářez za kladenskou čtvrtí Rozdělov, místo kde bývala odstavná kolej nebo dva propustky z roku 1829 u dnešní stanice kamenné Žehrovice.

Za Stochovem se po trati projdeme, směrem na Rynholec se z ní stala polní cesta. A pod ní je další propustek ve výtečném stavu, bude mu zanedlouho 200 let. V Rynholci se podíváme na někdejší staniční budovu, stejně tak jako v Lánech. A na konec projdeme nejzachovalejší část tratě mezi stanicemi Píně a Brejl. Ta je uprostřed lesů, takže ji postupně ničí jen čas.

Drobné stavby byly po zrušení koňské dráhy ponechány svému osudu, podobně jako tento propustek. GPS: 50.1418833N, 14.0308069E

Druhá koněspřežná dráha na evropském kontinentu se sice nedočkala takové proslulosti jako její sestra do Lince, je ale vynikajícím dokladem začátku budování železnice u nás. A možná právě díky tomu, že není tolik zmapovaná, třeba ještě vydá další svoje svědectví.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Spojka Brno dolní nádraží – Brno horní (hlavní) nádraží
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Chrudim město – Heřmanův Městec
  • Dobronín–Polná
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy (Zábřeh na Moravě – Česká Třebová)
  • Lesní železnice Arnoštov–Spálenec
  • Zkušební trať Studénka–Bartošovice
  • Úzkokolejka grafitových závodů v Černé v Pošumaví
  • Strousbergova železnice
  • Dymokurská řepná drážka
  • Pionýrská železnice Ostrava
  • Pionýrská železnice Pionýrské nad Ohří
  • Pionýrská železnice České Budějovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Češi objevili největší termální jeskynní jezero světa. Podívejte se

Největší jeskynní termální jezero na světě objevili Češi. Leží v jižní Albánii v oblasti Vromoner. Tento jezerní dóm je třikrát větší než hlavní sál Národního divadla. Vědci už v roce 2021 narazili...

Už to začalo. Turisté mají zájem o hrad Trosky kvůli Kingdom Come 2

Více návštěvníků očekává kastelánka hradu Trosky v Českém ráji od zařazení této památky do druhého dílu české historické počítačové hry Kingdom Come: Deliverance (KCD2). Zvýšený zájem vnímá...

Kamarádky začaly podnikat na Maledivách, klientelu dodal Instagram

Premium

Před pár lety obě odcestovaly na Maledivy. Z jednorázové dovolené se ovšem vyklubal podnikatelský projekt. Dnes Adéla Bártová a Natálie Mahdalová, spoluzakladatelky projektu Namale, umožňují Čechům...

Dolní Morava přišla o rekord, nejdelší visutý most pro pěší je v Maďarsku

Přes dva roky se mohl resort v Dolní Moravě chlubit světovým rekordem, zdejší visutá lávka Sky Bridge o délce 721 metrů byla nejdelším visutým mostem pro pěší na světě. Minulý týden byl ovšem tento...

Zase o krok dál. Velký přehled novinek lyžařských středisek v Rakousku

Rakousko je pro Čechy stále lyžařských destinací číslo jedna. Co je u našich sousedů v lyžařských střediscích nového? Kdy se ještě letos do Rakouska vypravit a užít si nejen parádní předjarní...

9. února 2025

Na co zírá mašinfíra: S Bardotkami se svezeme kolem Adršpašských skal

Dnešní Mašinfíra nás zaveze až k polským hranicím, projedeme trať, která vede v těsné blízkosti Adršpašských skal. Povezou nás hned dvě netlumené Bardotky společnosti Východočeská dráha. Projedeme si...

9. února 2025

Kamarádky začaly podnikat na Maledivách, klientelu dodal Instagram

Premium

Před pár lety obě odcestovaly na Maledivy. Z jednorázové dovolené se ovšem vyklubal podnikatelský projekt. Dnes Adéla Bártová a Natálie Mahdalová, spoluzakladatelky projektu Namale, umožňují Čechům...

8. února 2025

KVÍZ: Poznáte nádraží v Česku podle historických fotek?

Soutěž

Česko se může pochlubit jednou z nejrozvinutějších železničních sítí na světě. Jen počet nádraží se v Česku blíží ke třem tisícům. V dnešním kvízu se zaměříme právě na železniční budovy, zavítáme...

vydáno 8. února 2025

Prodej byty 1+1, 38 m2 - Kralupy nad Vltavou - Lobeček
Prodej byty 1+1, 38 m2 - Kralupy nad Vltavou - Lobeček

nám. Mládežníků, Kralupy nad Vltavou - Lobeček, okres Mělník
2 890 000 Kč

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...