ZANIKLÉ TRATĚ: Německá spojka z Dolní Lipky sloužila jen za války

Seriál
Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na pomezí Orlických hor a Králického Sněžníku k traťové spojce, kterou postavili Němci v roce 1939, aby urychlili spojení mezi Vratislaví a Šumperkem. Půl kilometru kolejí ovšem zůstalo v provozu jen do konce války. Zamíříme na úsek Dolní Lipka – Międzylesie.

Detailní plánek situace mezi Lichkovem, Dolní Lipkou a Mezilesím v roce 1939 po zprovoznění nové spojky

Naším dnešním revírem bude Mladkovské sedlo, dávná spojnice mezi Českem a Pruskem (dnes Polskem). Odnepaměti tudy vedla obchodní stezka, po Prusko-rakouské válce se obě země dohodly na zřízení železničního spojení.

Souboj o koncesi na rakouské straně vyhrála Rakouská severozápadní dráha. Do Lichkova, na dohled od hranic, dovedla koleje z Letohradu 14. ledna 1874. Ve stejný den byla zprovozněna také tři kilometry dlouhá trať, která Lichkov spojovala s Dolní Lipkou na Moravské pohraniční dráze.

Odbočka byla těsně před hranicí, do Lichkova používaly obě tratě společnou kolej. V roce 1936 se ale vzhledem ke zvýšené nákladní dopravě, kterou vyvolalo budování československého opevnění na Králicku, stanice Lichkov rozšířila a tratě do Německa a do Dolní Lipky získaly vlastní kolej.

Současný stav spojky Dolní Lipka - Mezilesí. Část tělesa zničil suchý poldr z roku 2005, část zářezu byla zasypána stavebním odpadem, nicméně stromy vpravo od kolejí ukazují směr, kudy od roku 1939 vedly koleje. GPS: N 50°5.74163', E 16°41.45478'

Ach ty názvy

Jak se jmenují stanice v různých jazycích?

Lichkov (česky)
Lichtenau (německy)

Dolní Lipka (česky)
Nieder Lipka (německy)

Międzylesie (polsky)
Mezilesí (česky)
Mittelwalde (německy

Wrocław (polsky)
Vratislav (česky)
Breslau (německy)

Už po Mnichovské dohodě se situace v pohraničí změnila, ČSD nahradily Říšské dráhy. Ty také hned začaly řešit, jak posílat vlaky z Breslau (dnešní Vratislav) do Šumperku bez úvrati v Lichkově. Projektanti vymysleli vznik trianglu v prostoru bývalé státní hranice.

Stavět se začalo na jaře 1939, zhruba pět set metrů dlouhá spojka byla hotova během několika měsíců. Němci museli vyhloubit poměrně hluboký zářez, postavit jeden ocelový most a také budovy odboček Adler (Orlice) na českém území a Bobischau na německé straně.

Opuštěná budova odbočky Adler (Orlice)

Přímé spojení mezi stanicemi Mittelwalde (dnes Międzylesie – Mezilesí) začaly okamžitě využívat jak nákladní, tak osobní vlaky. Význam spojky se začátkem války ještě vzrostl. Osobnímu vlaku to z Mezilesí do Dolní Lipky trvalou pouhých 13 minut.

Po druhé světové válce přišly další změny, německé území připadlo Polsku a přeshraniční doprava byla do Mezilesí zastavena. Z Lichkova dočasně, z Dolní Lipky definitivně. Konkrétní informace ale neexistují, staniční kroniky Lichkova ani Dolní Lipky se o spojce po válce už nezmiňují. Podle všeho byla kolej zrušena a snesena kolem roku 1947.

Unikátní nález v archivu

Jen pár dní před vydáním tohoto dílu Zaniklých tratí jsme ještě pátrali v polském Národním digitální archivu (Narodowe Archiwum Cyfrowe). Chtěli jsme najít poválečné snímky stanice Mezliesí (Międzylesie). Objevili jsme ovšem něco jiného, naprostý unikát, jediné fotografie spojky z Dolní Lipky do Mezilesí.

Česká lokomotiva 434.2 v čele repatriačního vlaku s polskými horníky z Francie...
Repatriační vlak s polskými horníky z Francie překročil československo-polskou...
Česká lokomotiva 434.2 v čele repatriačního vlaku s polskými horníky z Francie...
Repatriační vlak s polskými horníky z Francie překročil československo-polskou...

Polský fotograf je pořídil někdy mezi lety 1946–1948. Zachytil českou lokomotivu 434.2 v čele repatriačního vlaku z polskými horníky z Francie, jak za Lichkovem překračuje československo – polskou hranici. V Čechách tyto snímky nebyly dosud nikdy zveřejněny. Železniční historikové, kterým jsme fotky ukázali, dodnes nevěřícně kroutí hlavou.

Přišli jsme pozdě

Škoda, že jsme seriál Zaniklé tratě nenatáčeli před dvaceti lety. Tehdy totiž byla spojka mezi Dolní Lipkou a stanicí Międzylesie v relativně původním stavu. Našli bychom opěry ocelového mostu přes Lipkovský potok i budovy odbočky Adler (Orlice). V roce 2005 se přesně v místech někdejší výhybky začal stavět suchý polder, který dobrou čtvrtinu tratě pohřbil.

V reportáži vám ukážeme základy mohutné mechanické předvěsti z roku 1939, která vznikla právě kvůli stavbě odbočky. Našli jsme i základy dvou německých návěstidel a patky drátovodů.

Základ německého mechanického návěstidla před odbočkou Adler (Orlice) od Dolní...
Patka německého drátovodu u odbočky Adler (Orlice)

Zbytky německých mechanických návěstidel u odbočky Adler (Orlice)

Ponoříme se samozřejmě i do zářezu vlastní spojky. Je sice částečně zasypán, i tak jsme toho vypátrali docela dost. Zjistili jsme třeba, že zářez je u státní hranice zřejmě odbagrován.

Prohlédneme si také kamenné pilíře dřevěného mostu, který vedl za války přes obě ramena trianglu a pokusíme se najít, kde dřív stávala budova odbočky Bobischau. Podíváme se i do někdejší stanice Mittelwalde, dnes Mezilesí (Międzylesie). Staniční budova, která v prosinci 1938 vítala Adolfa Hitlera při jeho cestě do Králík, je sice opravená, ale jako většina nádraží v Dolním Slezsku je téměř liduprázdná. Přes Mezilesí zajíždějí do Lichkova přímé vlaky z Vratislavi, přímé spoje do Dolní Lipky se ale obnovit určitě nepodaří.

Poslední část zářezu před státní hranicí připomíná bažinu. GPS: 50.0984125N, 16.6913906E

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš e-mail je zanikletrate@idnes.cz

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Karviná město – Karviná severní nádraží
  • Studénka–Sedlnice
  • Holešovická přístavní dráha
  • Slezská Ostrava – Michálkovice
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
  • Bošice–Svojšice
  • Vlečka Zbrojovky Vsetín
  • Vlečka Letu Kunovice
  • Dobronín–Polná
  • Vlečka letiště Žatec
  • Původní úseky Severní státní dráhy (Zábřeh na Moravě – Česká Třebová)
  • Koněspřežná železnice Bruska–Lány
Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  18.9 9:49

Uvázli na letišti. Nenechali nás odletět, nechápeme to, říká cestovatel

Co se vám také může přihodit na letišti? Například vám nedovolí odletět. Jen tak. Bezdůvodně. Zdá se to absurdní. Přesně takovou situaci však zažil Michal Pácalt se svými kamarády Martinem Dědkem a...

17. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pomozte přírodě na islandský způsob, shoďte mládě papuchalka z útesu

Pomoc přírodě má mnoho podob. Jeden se může uběhat při přenášení malých žab přes silnici, zatímco druhý vysazuje stromy. A na Islandu? Tam je ochranářská praxe docela svérázná. Šokující. Mláďatům...

12. září 2024

Na jaderný útok byl Liberec připraven. Unikátní kryt teď obdivují turisté

Liberecké podzemí je „prošpikované“ doly, štolami, historickými sklepy, vodojemy, protileteckými a atomovými kryty. Ten největší z nich je přístupný veřejnosti a návštěvníci si tu dokonce mohou...

12. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak vlastně fungují? Podívejte se do útrob nejdůležitějších přehrad v Česku

Česko se může pochlubit propracovanou sítí přehrad, které zadržují vodu, vyrábí elektrickou energii a chrání nás před povodněmi. Jak vlastně fungují? Kdo je projektoval a s čím vším jejich tvůrci...

13. září 2024  14:25

Jen kopec, nebo pravěká pyramida? Po hobitích lidech Jáva opět fascinuje

Premium

Od spolupracovníka MF DNES v Asii Kopec na indonéské Jávě láká. Někteří vědci tvrdí, že jde o pyramidu o více než dvacet tisíc let starší než ty egyptské. Jiní se tomu smějí.

18. září 2024

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  18.9 9:49

OBRAZEM: Města duchů. Tady umíraly zlaté sny. I ti, kdo jimi žili

Jejich salóny a bary nikdy neusínaly, jejich ulice byly prostoupené sny o zbohatnutí, přitahovaly další a další přistěhovalce. Sláva zlatokopeckých měst však navěky netrvala. Stala se z nich...

18. září 2024

Pastevci v Himálaji mizí. Pohled do světa, který upadá v zapomnění

Premium

Život obyvatel v nejvyšších horách světa byl vždy spojený s chovem zvířat. Pastevci, jejich ženy i děti sváděli tvrdý boj s přírodou a dodržovali tradice svých předků. Dnešní potomci pastevců jsou...

18. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Radil jsem bratrovi, aby se neupil a neufetoval, říká Jakub Prachař

Premium Mluví jakoby žertem, ale za svými slovy si stojí. Moderátorovi Liboru Boučkovi to Jakub Prachař občas natře před...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Do výstřihu nekoukat! Fotbalové Ústí vzbudilo ve světě rozruch českou Pamelou

Ústecký fotbal zase dobyl svět, byť opět ne na hřišti. Po „kazmovině“ s tlouštíkem propírají média po celé planetě...

Jste blázni, říkali všichni. Parádní dům si postavili na nejhorším pozemku

Manželé bydleli ve zděném domě, který postupně upravovali. Nakonec se ale rozhodli pro změnu. Od města odkoupili jeden...