Vítkovická hasičská stanice stála u začátku drobné dráhy do Zábřehu-Pískových dolů. V pozadí zděná čekárna. GPS: 49.8167592N, 18.2731922E
Místo začátku drobné dráhy ve Vítkovicích, zde byl kilometr 0. GPS: 49.8168808N, 18.2733706E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Projekt drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh z prosince 1912
Autor: sbírka Richarda Cily
Pro osobní dopravu na drobné dráze si Vítkovické železárny pořídily v roce 1913 z Královopolské strojírny dvounápravový parní motorový vůz systému Komarek-Janko č. II. Snímek byl pořízen na přesuvně u výrobce před expedicí zákazníkovi.
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Dnešní Mírové náměstí s čekárnou drobné dráhy po roce 1934. GPS: 49.8148969N, 18.2669050E
Srážka motorového vozu č. 3 s nákladním automobilem na Kuppelwieserově náměstí (dnes Mírové náměstí) ve Vítkovicích (30. ledna 1940). Zajímavostí je, že motorový vůz ještě nese předválečné označení trati Vítkovice – Zábřeh písmenem Z, místo za okupace používaného A.GPS: 49.8149650N, 18.2666233E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Dnešní Mírové náměstí ve Vítkovicích. Za kolejemi stávala zděná čekárna drobné dráhy. GPS: 49.8149806N, 18.2669708E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Spojovací kolej z drobné dráhy Vítkovice – Zábřeh nad Odrou na síť Vítkovické závodní dráhy u Úřednické kolonie ve Vítkovicích před rokem 1934. GPS: 49.8109514N, 18.2565758E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Místo křížení drobné dráhy se spojovací kolejí číslo 2. Za ní byla jediná propojovací kolej mezi drobnou dráhou a Vítkovickou závodní dráhou. Po roce 1934 byla zatrolejovaná. GPS: 49.8109097N, 18.2570736E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Stavba nových dílen a výtopny závodní dráhy byla zahájena v roce 1921. Provoz ve výtopně byl zahájen v roce 1922 a v dílnách po ukončení průmyslové výstavy v roce 1924. GPS: 49.8189683N, 18.2611092E
Autor: Sbírka Jiřího Boháčka
V nové výtopně byly původně čtyři koleje určeny pro lokomotivy normálního rozchodu a čtyři pro lokomotivy s rozchodem 790 mm. První úpravy objektu proběhly v souvislosti se zavedením tramvajového provozu v roce 1934. Následně v roce 1940 byla výtopna ještě rozšířena o další dvě koleje. GPS: 49.8189683N, 18.2611092E
Autor: Sbírka Jiřího Boháčka
Výtopna Vítkovické závodní dráhy z roku 1922 funguje dodnes pro stroje rozchodů 1 435 a 790 mm. GPS: 49.8189200N, 18.2610500E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Výřez z dobové pohlednice, který zobrazuje parní motorový vůz Komarek-Janko č. II na hlavní vítkovické třídě, kolem roku 1914
Autor: sbírka Richarda Cily
Souprava drobné dráhy jedoucí do Vítkovic složená z parní lokomotivy závodní dráhy a vlečného vozu vyrobeného ve Studénce v roce 1922. Zábřeh, Verdunská třída před rokem 1934.
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Motorový vůz DPMO č. 83 (původní č. 1) vyčkává dne 19. 8. 1962 v zastávce Zábřeh pošta na svůj odjezd do Pískových dolů. Linka č. 8, tzv. pendl, měla délku pouhých 1,511 km a jízdní doba činila sedm minut.
Autor: Hans Lehnhart, sbírka Jiřího Boháčka
Dnešní Ruská ulice v místě výhybny Zábřeh škola. GPS: 49.8074631N, 18.2503828E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Travnatý pás v zábřežské Dolní ulici leží v místě původních kolejí. GPS: 49.8068039N, 18.2452289E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dolní ulice v Zábřehu v době parního provozu. GPS: 49.8071586N, 18.2436400E
Autor: sbírka Petra Přendíka
V místě dnešního podjezdu pod Plzeňskou ulicí bývala výhybna. GPS: 49.8069703N, 18.2443061E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Dolní ulice v Zábřehu v době parního provozu. GPS: 49.8076744N, 18.2416658E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Místo trávy bývaly kdysi koleje. Zábřeh, Dolní ulice. GPS: 49.8076211N, 18.2419297E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
V závěru provozu trati do Pískových dolů zachytil fotograf motorový vůz č. 55 mezi zastávkami Zábřeh škola a Zábřeh MNV. Dle čelní linkové orientace jede tento spoj až do zastávky Vysoké pece, kde linka č. 8 zajížděla několika spoji v dopravní špičce. GPS: 49.8076731N, 18.2416803E
Autor: Rudolf Pavelek, sbírka Jiřího Boháčka
V roce 1934 se na křižovatce Kapitolní a Dolní ulice srazil motorový vůz číslo 2 s osobním vozem značky Tatra. GPS: 49.8076728N, 18.2416589E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Dolní ulicí projíždí motorový vůz 86 na lince číslo 8. GPS: 49.8077872N, 18.2413103E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Stejné místo v roce 2023. GPS: 49.8077353N, 18.2415167E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vedení trati drobné dráhy na ulici Dolní v Zábřehu kolem tzv. Sýkorovy vily sloužící v té době jako městský chudobinec. Snímek byl pořízen mezi léty 1934 a 1939. GPS: 49.8083550N, 18.2380647E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Oblouk u školy GPS: 49.8085869N, 18.2385072E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Ulice U Hrůbků s tramvajovou tratí těsně před zastávkou Pískové doly. GPS: 49.8080675N, 18.2319494E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Pískové doly a zábřežská cihelna na dobové pohlednici.
Autor: sbírka Petra Přendíka
Plán vlečky do cihelny. GPS: 49.8074236N, 18.2341219E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Vlečka do cihelny před rokem 1934. GPS: 49.8074058N, 18.2344289E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Začátek vlečky do cihelny. GPS: 49.8074236N, 18.2341219E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Odbočná výhybka dlouho nepoužívané vlečky do cihelny v Zábřehu nad Odrou v posledním období provozu tramvajové tratě do Pískových dolů. GPS: 49.8074133N, 18.2343364E
Autor: Rudolf Pavelek, sbírka Jiřího Boháčka
Největší nehoda za dobu existence Elektrických drah VŽ se stala v brzkých ranních hodinách 22. dubna 1942 v blízkosti konečné v Zábřehu, kdy došlo z důvodu nedodržení křižování ke srážce motorového vozu č. 3 se soupravou tvořenou vozy č. 6 a 101. GPS: 49.8076936N, 18.2326358E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Stejná událost, jen focená z druhé strany kolejí. GPS: 49.8076661N, 18.2327433E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Výřez z dobové pohlednice, který zobrazuje parní lokomotivu VZD ve stanici Zábřeh Písková jáma. GPS: 49.8090853N, 18.2307853E
Autor: sbírka Richarda Cily
Konečná linky č. 8 Pískové doly krátce před zastavením provozu v roce 1964. Přímou kolej výhybny využívaly zejména nákladní vlaky, neboť provoz s vlečnými vozy zde po zdvoukolejnění tratě v Ruské třídě ustal. GPS: 49.8092481N, 18.2305681E
Autor: Rudolf Pavelek, sbírka Jiřího Boháčka
Památník v koncové stanici Zábřeh-Pískové doly. GPS: 49.8091442N, 18.2306217E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zbytek sloupu trakčního vedení v koncové stanici Zábřeh-Pískové doly. GPS: 49.8091442N, 18.2306217E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
V těchto místech přecházela vlečka do Pískových dolů říčku Zábřežku. Po mostě už není ani památky. GPS: 49.8101725N, 18.2291089E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Areál Pískových dolů s kolejemi normálního rozchodu na začátku 20. století. GPS: 49.8085694N, 18.2266572E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Pohled na zábřežskou pískovnu s železničními vozy, lokomotivou Vítkovické závodní dráhy a nakládací rampou. GPS: 49.8083878N, 18.2262603E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Plán koncového úseku v oblasti Pískových dolů
Autor: sbírka Richarda Cily
Rekultivovaný prostor Pískových dolů, vpravo dole původní budova přečerpávací stanice. GPS: 49.8091408N, 18.2261853E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zavážení Pískových dolů stavební sutí a odpadem, 1981. GPS: 49.8085694N, 18.2266572E
Autor: sbírka Petra Přendíka
Areál původních Pískových dolů. GPS: 49.8094178N, 18.2261422E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Plán drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh s prodloužením do Nové Vsi, který se nikdy nepodařilo realizovat
Autor: sbírka Richarda Cily
Do Nové Vsi nebo do Svinova by to měla dráha opravdu jen kousek. GPS: 49.8209547N, 18.2171300E
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zahajovací jízdní řád drobné dráhy Vítkovice – Zábřeh platný od 3. července 1913.
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Jízdní řád drobné a místní dráhy platný od 3. července 1944, tak jak byl uveřejněný v úředním jízdním řádu Protektorátu Čechy a Morava.
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Jízdní řád drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh nad Odrou z ledna 1918
Autor: sbírka Richarda Cily
Jízdní řád drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh nad Odrou z roku 1920
Autor: sbírka Richarda Cily
Jízdní řád všech tří drah Vítkovických železáren národní podnik s osobní dopravou platný od 14. května 1950.
Autor: sbírka Jiřího Boháčka
Jízdní řád drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh nad Odrou a vlečné dráhy Vítkovice - Svinov z roku 1923
Autor: sbírka Richarda Cily
Mapa drobné dráhy Vítkovice - Zábřeh-Pískové doly s názvy zastávek z konce první světové války.
Autor: Praha na starých mapách
Parní motorový vůz Komarek-Janko č. II drobné dráhy Vítkovice – Zábřeh z roku 1913 v počáteční stanici Vítkovice, Denisova třída na přelomu 20. a 30. let 20. století. GPS: 49.8167475N, 18.2731506E
Autor: sbírka Jiřího Boháčka