Neděle 2. dubna 2023, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 2. dubna 2023 Erika

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

Seriál
Šedesátý pátý díl seriálu Zaniklé tratě zůstane tentokrát v Praze. Podíváme se na 12 kilometrů dlouhou trať z roku 1882, která byla zárodkem legendárního Posázavského pacifiku. Vlaky po ní sice stále jezdí, ale většinou po novodobých přeložkách. Zaměříme se na původní stopu tratě Nusle – Krč – Modřany.

Mapa původní stopy tratě Nusle – Modřany

Historie Modřanky se začala psát s blížícím se koncem 19. století. Pro nově postavený cukrovar v Modřanech u Prahy bylo potřeba postavit železniční trať, po které by se do podniku dovážely suroviny a z něj zase hotové výrobky.

Koncesi získala společnost České obchodní dráhy a v březnu 1882 se vlaky poprvé rozjely. O tři roky později se trať dostává do majetku Rakouské společnosti místních drah, výměnou za dráhu Smidary – Vysoké Veselí (více o zaniklé trati zde). O devět let později provoz přebírají rakouské státní dráhy a v roce 1918 pak ČSD.

Dráha prošla řadou proměn, její současná stopa se s tou původní potkává jen málokde. První velkou změnou byla likvidace 94 metrů Bohdaleckého tunelu v letech 1927–1929. Zanikla jak původní zastávka Michle, tak její nástupkyně z roku 1930.

Na první pohled vypadá tato budova jako nádražní, ale je to jen vodárna místní dráhy Nusle–Modřany na rozhraní Nuslí a Vršovic. V současné době prochází přestavbou na obytný dům. GPS: 50.0643694N, 14.4460489E

Největší přestavba čekala trať v okolí Kačerova. Koleje tam kdysi vedly v místě a v úrovni dnešní stanice metra, nedaleko bylo nákladiště cukrové řepy a vlečka, která sloužila v době výstavby vilové čtvrti na Spořilově.

V roce 1934 na trati vznikla zastávka Spořilov s hláskou. Až dodnes téměř nikdo nevěděl, jak vlastně vypadala, v odborné literatuře se neobjevila žádná její fotka. Naše mnohaměsíční pátrání ovšem bylo úspěšné.

Naprosto unikátní a zřejmě jediný snímek původní zastávky Spořilov (1934–1941). Zastávka sloužila i jako hláska. Před dřevěnou boudou stojí nástupištní zvonkový přístroj, takzvaný číňan, v pozadí je vidět atypické křížové návěstidlo, které mělo na jednom stožáru dvě ramena. GPS: 50.0426986N, 14.4653925E

Už před válkou se uvažovalo o zdvoukolejnění trati do Vršovic a výstavbě spojky s plzeňskou dráhou. Práce se dokonce rozběhly, u Kačerova byla vybudována a zprovozněna přeložka, ale v roce 1942 byly práce zastaveny a projekt byl dokončen v pozměněné podobě až na přelomu padesátých a šedesátých let. Tehdy byly koleje přeloženy do hlubokého zářezu a postavena nová stanice Krč a staré těleso opuštěno.

Situace tratě v okolí Kačerova a dolní Krče po druhé světové válce zakreslená do letecké mapy z roku 1953

Další velké změny přišly začátkem devadesátých let o pár kilometrů dál. Kvůli výstavbě tramvajové trati z Braníku do Modřan byla trať přeložena až k Vltavě, zanikla původní zastávka Modřany zastávka a řada vleček.

Lokálka v metropoli

Modřanská trať neprocházela žádným hustě zastavěným územím, a to bylo její i naše štěstí. Na to, že jsme se pohybovali po hlavním městě, a že se některé její úseky překládaly téměř před sto lety, jsme toho objevili více než dost.

Kamenný most v Krčském lese je největší památkou na původní stopu tratě Nusle – Modřany. GPS: 50.0365806N, 14.4620672E

Víte třeba, že se na rozhraní Nuslí a Vršovic dochovala původní vodárna Modřanky? Ukážeme vám ji. Nově z ní má být bytový dům.

Podíváme se také do Michle, odkud zmizel jak Bohdalecký tunel, tak obě tamní zastávky. Ukážeme si místo, kde do roku 1960 stávala zastávka Spořilov, ta v pořadí druhá, na přeložce z roku 1941.

Plácek za posledními domy na Kačerově u přeložky z roku 1941 využívali...
Parní vlak na přeložce z roku 1941 v oblasti Kačerova. Dnes je v těchto místech...

Důkaz, že vlaky jezdily v místě dnešní stanice metra Kačerov

Další mimořádný moment nás čeká v Krčském lese, kde se dochoval kamenný obloukový most. Od našeho průvodce, železničního publicisty Martina Kubíka, jsme získali unikátní filmový záběr, který u tohoto mostu v roce 1957 natočil jeho otec.

V reportáži také uvidíte, co zbylo z mostu přes dnešní Vídeňskou ulici. Ukážeme vám i místo, kde stávalo původní nádraží Krč. Samozřejmě se zamíříme také na úsek mezi Braníkem a Modřany. Dnes tam sice ve stopě železniční tratě jezdí tramvaje, ale nebojte, nějaké zbytky jsme také našli.

Motorový vůz řady 852 v čele osobního vlaku opouští zastávku Praha-Modřany...
V místě dnešní čtyřproudové komunikace stávala zastávka Praha-Modřany zastávka....

Zastávka Praha-Modřany zastávka v roce 1991 a stejné místo o více než 30 let později

Celý 65. díl Zaniklých tratí provázejí krásné fotografie a další filmové záběry, které mapují provoz na původní trati. Ostatně, podívejte se sami.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

    • Opava západ – Chuchelná – Racibórz
    • Praha-Malešice – Nákladové nádraží Žižkov
    • Krnov – Głubczyce
    • Slavíčský tunel
    • Náchod – Kudowa-Zdrój
    • Bohumín – Karviná
    • Čáslav–Močovice
    • Brno-Královo Pole – Česká
    • Svídnická údolní dráha
    • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy
    • Bošice – Svojšice
    • Vlečka Zbrojovky Vsetín
    • Tunel Litoměřice
    • Česká –Tišnov
    • Hostivice – Středokluky
    • Mariánské Hory – Brušperk

Náš mail je zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Maďaři postavili za peníze z EU stezku v korunách stromů, které pokáceli

Starosta obce Nyírmártonfalva na východě Maďarska nechal za peníze z Evropské unie – v přepočtu bezmála čtyři miliony...

Sezona na horách byla mizerná. Lidé si vozili i vlastní svačiny, zní z Jeseníků

Některé lyžařské areály v Jeseníkách jsou ještě stále v provozu a vyhlížejí přicházející ochlazení. Jarní prázdniny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Hlavně buďte v klidu. Jak přežít masáž krajtami na Filipínách

Na Filipínách si můžete vyzkoušet opravdu netradiční zážitek. K hluboké relaxaci a masáži svalů začali v jedné...

Pět lyžařských středisek v Rakousku, kde si skvěle prodloužíte sezonu

Premium Ještě je čas. Ještě pořád nemusíte dávat lyže a snowboardy do skříní a garáží. Nabízíme vám několik tipů na skvělá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sevilla, Jerevan nebo opět Soul. Kam se dá nově letět z Prahy napřímo

Seznam přímých letů se z pražského letiště Václava Havla se v neděli rozšíří o jedenáct destinací. Kdy a kam letět a co...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Očima šotouše: Nejkrásnější fotka železničního přejezdu má dojemný příběh

Únorové kolo naší fotografické výzvy pro milovníky železnice mělo tentokrát jednoduché zadání – tématem byly železniční...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky. Tady je jejich soupis

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme...

Očima šotouše: Pošlete fotky vlaku Českých drah a vyhrajte vouchery

Milujete železnici a rádi fotíte vlaky, nádraží, lokomotivy? Pak je naše fotografická soutěž Očima šotouše určená právě...

ZANIKLÉ TRATĚ: Trať z Chuchelné byla pašerákům osudná, při nehodě uhořeli

Seriál Dnešní díl seriálu Zaniklé tratě nás opět zavede na Hlučínsko. Podíváme se na zoubek dráze, která spojovala...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Už jsem nechtěla mlčet. Jana Fabiánová o matce Nadě Urbánkové i Cimickém

Premium Měly komplikovaný vztah, ale pevné pouto mezi nimi se nikdy nepřerušilo. Začátkem února maminka Naďa Urbánková zemřela,...