Pondělí 26. září 2022, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. září 2022 Andrea

ZANIKLÉ TRATĚ: Koně a dřevěné koleje. Matka železnic začínala v Čechách

Seriál
V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.

Trasa koněspřežky na českém území zakreslená do mapy II. vojenského mapování

Kupecké karavany se solí putovaly z Rakouska do Čech už ve středověku. A do té doby se řešilo, jak dostat toto vysoce ceněné zboží do cíle rychleji, levněji a ve větším množství.

Světlo na konci tunelu se objevilo teprve počátkem 19. století. Zakladatel českého vysokého učení technického František Josef Gerstner nejprve odmítl plán vodní cesty, která by byla nesmyslně nákladná, a v roce 1808 navrhl postavit železnou dráhu.

Záměr se podařil prosadit až o několik let později, realizace se ujal Gerstnerův syn František Antonín. Ten také získal v roce 1824 koncesi pro stavbu a provozování železnice mezi Českými Budějovicemi a Lincem, kterou ovšem záhy přepustil C.K. první privilegované železniční společnosti.

Podobná stavba byla u nás velkou neznámou, takže Gerstner vlastně určoval všechny technologie. To se mu stalo osudným, protože budování tratě přes Kerschbaum se výrazně prodražilo. Vedení společnosti Gerstnera v roce 1828  neváhalo vyměnit rakouským inženýrem Mathiasem Schönererem, který plány pozměnil a stavbu zlevnil. Na českém území už bylo v té době téměř hotovo.

První „vlaky“ na trať mezi Budějovicemi a Lincem vyrazily 1. srpna 1832. Jízda trvala 14 hodin, každých 20 kilometrů stály přepřahací stanice, kde se měnili koně. Vozy jezdily po dřevěných kolejnicích, které byly pobité železným pásem.

Koncem 60. let 19. století bylo rozhodnuto o přestavbě celé železnice na parostrojní provoz. Na Českém území inženýři z větší části využili původní stopu koněspřežky. Kvůli větší váze parní lokomotiv však museli původní náspy buď dosypat, nebo postavit úplně znovu, některé úseky s příliš prudkými oblouky byly nahrazeny přímějšími.

Pátrání po 150 letech

Trať mezi Českými Budějovicemi a Lincem ve své původní podobě neexistuje téměř 150 let. Samozřejmě nás zajímalo, jestli se z koněspřežky vůbec něco dochovalo. A byli jsme velmi mile překvapeni.

Zaniklé tratě

Začali jsme v nejsevernějším bodě dráhy, na dvoře hostince U zelené ratolesti v Českých Budějovicích, pokračovali kolem budovy Solního skladu až do areálu někdejšího budějovického koněspřežného nádraží.

Všude nás provázely budovy, které slávu koňky pamatují. Ve strážním domku je například v sezoně otevřená expozice Jihočeského muzea.

Původních strážních domků se ale podél trati dochovalo více. Jeden jsme objevili za Kamenným Újezdem, další pak u Bukovce a jeden téměř utajený u nádraží v Kaplici. O něm prý nevědí ani památkáři. Natočili jsme také dochovanou přepřahací stanici v Holkově.

Až příště pojedete po silnici 1. třídy číslo 3 z Českých Budějovic směrem k hranici, dobře se z auta rozhlížejte. Pokud uvidíte něco, co vypadá jako starý železniční násep, vězte, že to může být pozůstatek koněspřežky.

Koněspřežka mezi Českými Budějovicemi a Linzem vyobrazená v publikaci Geschichte der Eisenbahnen, 1898, str. 103, svazek I/1

Propátrali jsme i poslední kilometry tratě na našem území, natáčeli jsme v místech, kam mohli do roku 1989 jenom pohraničníci, což paradoxně mnohé památky na koněspřežku zachránilo. Uvidíte zbytky několika mostů, včetně toho nejvyššího, trosky posledního českého strážního domku a také několik skalních zářezů. Zkrátka i po 150 letech je stále co objevovat.

Líbí se vám Zaniklé tratě? Chtěli byste nám se seriálem pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav – Sázava, Černovice – Líšeň, Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice nebo Ostrava-Svinov – Klimkovice. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

Neuvěřitelný příběh ostrova Nauru. Bohatství přivedlo místní na mizinu

Od objevení Příjemného ostrova a vzniku jednoho z nejbohatších států světa až k úplné bídě a totálnímu zničení všeho...

Démoni, UFO, pokusy nacistů. Polský Křivý les je záhada z druhé ruky

Pokroucené kmeny borovic tu vypadají, jako by je všechny najednou deformovala nějaká neznámá síla. Snad exploze nějaké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Žermanickou nádrž chrání hráz před hrází

Seriál Dnes se podíváme na vodní dílo na řece Lučině, které zásobuje průmyslovou vodou ostravskou Novou huť a Biocel Paskov....

Divoké hory bez lidí i turistických značek. Lowcost Arménie vás překvapí

Cesty do neznáma na jiný kontinent nemusí být notně drahou záležitostí. Pokud je člověk ochotný vzdát se na pár dnů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lodí na Titovy ostrovy v Chorvatsku. Jugoslávský prezident Brijuni miloval

Čeští turisté se dělí na ty, co chorvatský Jadran milují, a na ty, kteří ho nemohou vystát. A že by se někdo přesunul z...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Očima šotouše: Posílejte fotky úzkokolejek a získejte vouchery na cestu

I v září pokračuje naše fotografická výzva pro všechny milovníky železnice. Tentokrát se zaměříme na téma úzkokolejných...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky. Tady je jejich soupis

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme...

Nejen Emil Holub. Slavní čeští cestovatelé objevovali Tibet nebo Amazonii

Premium Už půl tisíciletí víme, že Země je kulatá. Před 500 lety skončila pionýrská plavba portugalského mořeplavce Fernãa...

Česko, země zřícenin. Dřív inspirovaly duše umělců, dnes lákají turisty

Premium Francie je proslulá elegantními zámky, Skotsko zase majestátními hrady. A Česko? To je země romantických zřícenin. Máme...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...