Zaniklé tratě: Úzkokolejka na Bruntálsku čelila závějím i chudobě

Seriál aktualizováno 
Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit plnohodnotnou železnici. Prozkoumáme dráhu, která sloužila pouhých 35 let, aby ji zahubila hospodářská krize. Zamíříme na úzkorozchodnou trať 191 z Ondrášova přes Moravský Beroun do Dvorců na Moravě.
Zaniklé tratě

Moravský Beroun a Dvorce na Moravě byly odjakživa součástí obchodních stezek. Když se ale v roce 1872 stavěla železnice z Olomouce do Krnova, přes Dvorce nevedla.

Dvorecké to samozřejmě rozčílilo, a tak se začali snažit alespoň o vybudování lokální trati buď do Moravského Berouna, do stanice Ondrášov, nebo na druhou stranu, do Budišova nad Budišovkou.

C. k. úřady sice souhlasily s první variantou, spočítaly si ale, že se normálněrozchodná trať nevyplatí. Začala se tedy stavět úzkokolejka o rozchodu 760 mm.

Do země se poprvé koplo na jaře 1898 a koncem roku už bylo hotovo. Kromě velkého mostu hned za nádražím v Ondrášově, se na trati nemusely budovat velké stavby a ani zemní práce nebyly velkého rozsahu. Trať byla dána do provozu 31. prosince 1898.

Provoz byl ale od počátku velmi slabý, s různými obměnami se ustálil na třech párech smíšených vlaků denně. Nesplnilo se ani očekávání Rakouských státních drah, osobní ani nákladní doprava nebyla výdělečná. V zimě navíc trať často zasypávaly přívaly sněhu, a tak musely být vlaky odřeknuty. 

Zaniklá trať 191 Ondrášov - Dvorce

Když se ve dvacátých letech 20. století začaly zavádět autobusy ve stejném směru jako vlak, odliv cestujících zesílil. Následná hospodářská krize konec dráhy jenom uspíšila. V srpnu 1933 vyjely naposledy nákladní vlaky, 7. září vlaky osobní. O tři roky později byly vytrhány koleje.

Překvapení na zaniklé trati

Když se drážní archeolog vypraví na dráhu zrušenou před více než 85 lety, obvykle nemá přehnaná očekávání. O to více je potěšen, pokud toho najde tolik jako na trati 191.

Především, všechny výpravní budovy, kromě jedné zastávky, stále stojí a jsou ve velmi slušném stavu. Z Moravského Berouna až do Dvorců stále existuje souvislé těleso dráhy, a to i na katastrálních mapách.

Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na...
Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na...

Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na nádraží. 49.7846122N, 17.4341031E

Pozemky pod tratí stát neprodal soukromníkům, patří městu Moravský Beroun, obci Dvorce, Lesům ČR a Olomouckému arcibiskupství. No a protože dráha zůstala v podstatě celistvá, dochovaly se na ní i drobné stavby.

V reportáži uvidíte, v jakém stavu je největší most na trati se světlostí 10 metrů, objevíte s námi kamennou zeď ukrytou v hlubokém křoví, projdete se po náspech, které odkryla kůrovcová kalamita. Podíváme se také na zbytek výtopny ve Dvorcích a na dobových fotografiích porovnáme, jak vypadala dříve.

Ondrášovka jako fenomén

Úzkokolejka z Ondrášova do Dvorců se i přes svoji krátkou existenci stala obrovským fenoménem. Modeláři ji staví ve všech různých měřítkách. Na dohled od zrušené tratě, v osadě Čabová, jsme navštívili zahradní železnici v měřítku 1:4, která si bere Ondrášovku za svůj vzor, a to včetně parní lokomotivy U37.002.

Nádraží v Moravském Berouně. Sbírka: Karel Šlechta 49.7947172N, 17.4496019E

Nádraží v Moravském Berouně. Sbírka: Karel Šlechta 49.7947172N, 17.4496019E

Na výstavě na pražském smíchovském nádraží jsme natočili zase modulovou železnici se zastávkou Rejchartice a koncovou stanicí Dvorce na Moravě i s výtopnou.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Kadaňský Rohozec - Doupov, Čejč Ždánice a Nezamyslice - Morkovice a Přibyslav - Žďár nad Sázavou. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.  

Autor:

Nejčtenější

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

KVÍZ: Poznáte města, která po pádu komunismu změnila název?

CHCEME ZLÍN. Lidé dávali jasně najevo svůj názor, jak chtějí, aby se jejich...

Po rozpadu východního bloku a Sovětského svazu probíhaly ve střední a východní Evropě obrovské změny. V některých...

Petržalka: Prošli jsme se největší králíkárnou v Bratislavě

Petržalka bývá považována za nevkusnou panelákovou čtvrť, v posledních letech...

O této čtvrti se říká, že je největším sídlištěm střední Evropy. Žije zde zhruba 130 tisíc obyvatel a je patrně...

Nádherná česká krajina ze sedla kola. Projeďte si tři výlety Sedlčanskem

Vodní tvrz Borotín patří k nejromantičtějším v Čechách.

Hledáte cyklistickou lokalitu, kde si pořádně protáhnete nohy a zároveň bude mít každý z vašich výletů atraktivní a...

Ryzí turistika. Jeden den v zajetí velkofatranského pralesa je jako očistec

Borišov z vrchu Šoproň

Strávit celý den náročným pochodem v nespoutaném horském pralese se vám u nás doma již nepoštěstí. Na Slovensku to však...

Další z rubriky

Na co zírá mašinfíra: Ve stínu Jeseníků z Malé Morávky do Bruntálu

Hektor 721.555-1 překonal stoupání z Malé Morávky a míří k Bruntálu.

Se seriálem Na co zírá mašinfíra zavítáme na severní Moravu. Tentokrát projedeme trať, která vede do nitra Jeseníků k...

Turistické peklo na Radhošti. Utrpěli jsme výlet po přírodním Václaváku

Davy na Pustevnách

Přechod západní části Moravskoslezských Beskyd přes Radhošť nabídne krásné scenérie i dost odlehlých zákoutí, v okolí...

Vodákům v Česku sebevědomí nechybí. Často ale neumí základy, tvrdí expert

Stopem po vodácké dálnici. Ilustrační snímek

Vodáctví má v Česku dlouholetou tradici a tuzemské řeky hlavně během prázdnin praskají ve švech. Některým vodákům,...

Na co zírá mašinfíra: Trať z roku 1895 vás doveze až do Hanáckých Atén

Na padesát jízd historických vlaků přijelo v uplynulých letech po opuštěné...

Mašinfíra iDNES.tv se v tomto díle po dlouhé době vydá na Moravu. Motorovým vozem M286.1032, zvaným Krokodýl, projede...

Najdete na iDNES.cz