ZANIKLÉ TRATĚ: Úzkokolejka na Bruntálsku čelila závějím i chudobě

  • 2
Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede na severní Moravu, do chudého kraje, kterému úřady ani nepovolily postavit plnohodnotnou železnici. Prozkoumáme dráhu, která sloužila pouhých 35 let, aby ji zahubila hospodářská krize. Zamíříme na úzkorozchodnou trať 191 z Ondrášova přes Moravský Beroun do Dvorců na Moravě.

Moravský Beroun a Dvorce na Moravě byly odjakživa součástí obchodních stezek. Když se ale v roce 1872 stavěla železnice z Olomouce do Krnova, přes Dvorce nevedla.

Dvorecké to samozřejmě rozčílilo, a tak se začali snažit alespoň o vybudování lokální trati buď do Moravského Berouna, do stanice Ondrášov, nebo na druhou stranu, do Budišova nad Budišovkou.

C. k. úřady sice souhlasily s první variantou, spočítaly si ale, že se normálněrozchodná trať nevyplatí. Začala se tedy stavět úzkokolejka o rozchodu 760 mm.

Do země se poprvé koplo na jaře 1898 a koncem roku už bylo hotovo. Kromě velkého mostu hned za nádražím v Ondrášově, se na trati nemusely budovat velké stavby a ani zemní práce nebyly velkého rozsahu. Trať byla dána do provozu 31. prosince 1898.

Provoz byl ale od počátku velmi slabý, s různými obměnami se ustálil na třech párech smíšených vlaků denně. Nesplnilo se ani očekávání Rakouských státních drah, osobní ani nákladní doprava nebyla výdělečná. V zimě navíc trať často zasypávaly přívaly sněhu, a tak musely být vlaky odřeknuty. 

Zaniklá trať 191 Ondrášov - Dvorce

Když se ve dvacátých letech 20. století začaly zavádět autobusy ve stejném směru jako vlak, odliv cestujících zesílil. Následná hospodářská krize konec dráhy jenom uspíšila. V srpnu 1933 vyjely naposledy nákladní vlaky, 7. září vlaky osobní. O tři roky později byly vytrhány koleje.

Překvapení na zaniklé trati

Když se drážní archeolog vypraví na dráhu zrušenou před více než 85 lety, obvykle nemá přehnaná očekávání. O to více je potěšen, pokud toho najde tolik jako na trati 191.

Především, všechny výpravní budovy, kromě jedné zastávky, stále stojí a jsou ve velmi slušném stavu. Z Moravského Berouna až do Dvorců stále existuje souvislé těleso dráhy, a to i na katastrálních mapách.

Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na...
Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na...

Kamenný obloukový most nad říčkou Bystřicí využívají místní jako zkratku na nádraží. 49.7846122N, 17.4341031E

Pozemky pod tratí stát neprodal soukromníkům, patří městu Moravský Beroun, obci Dvorce, Lesům ČR a Olomouckému arcibiskupství. No a protože dráha zůstala v podstatě celistvá, dochovaly se na ní i drobné stavby.

V reportáži uvidíte, v jakém stavu je největší most na trati se světlostí 10 metrů, objevíte s námi kamennou zeď ukrytou v hlubokém křoví, projdete se po náspech, které odkryla kůrovcová kalamita. Podíváme se také na zbytek výtopny ve Dvorcích a na dobových fotografiích porovnáme, jak vypadala dříve.

Ondrášovka jako fenomén

Úzkokolejka z Ondrášova do Dvorců se i přes svoji krátkou existenci stala obrovským fenoménem. Modeláři ji staví ve všech různých měřítkách. Na dohled od zrušené tratě, v osadě Čabová, jsme navštívili zahradní železnici v měřítku 1:4, která si bere Ondrášovku za svůj vzor, a to včetně parní lokomotivy U37.002.

Nádraží v Moravském Berouně. Sbírka: Karel Šlechta 49.7947172N, 17.4496019E

Na výstavě na pražském smíchovském nádraží jsme natočili zase modulovou železnici se zastávkou Rejchartice a koncovou stanicí Dvorce na Moravě i s výtopnou.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Kadaňský Rohozec - Doupov, Čejč Ždánice a Nezamyslice - Morkovice a Přibyslav - Žďár nad Sázavou. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.