ZANIKLÉ TRATĚ: Dráhu z Litvínova do Jirkova zpustošila rypadla

  • 8
Dnešní díl Zaniklých tratí nás zavede do míst, kde dráha musela ustoupit velkorypadlům. Otevíráme kapitolu, ve které se časem objeví severočeské železnice, které nepřežily hon naší civilizace za hnědým uhlím. Jako první se vypravíme na trať 12k mezi Litvínovem a Jirkovem.

Duchcovsko - podmokelská dráha, jejíž součástí byl i úsek z Litvínova do Jirkova, vznikla jako konkurence Ústecko - teplické dráhy, která byla určena především pro dopravu uhlí z hnědouhelné pánve do přístavu v Podmoklech, dnes v Děčíně. Nová trasa vedla náročným terénem a neprotínala žádná významná sídla. Dráha proto začala být prodělečná a už v roce 1892 byla zestátněna.

Rozmach tratě mezi Litvínovem a Jirkovem nastal po druhé světové válce, v době, kdy se původně zemědělský kraj začal rychle měnit v průmyslovou aglomeraci. Ranní dělnické vlaky byly plné oběma směry. Po vybudování Dřínovského jezera v roce 1955 se začaly spoje plnit i rekreanty.

Koncem šedesátých let však bylo rozhodnuto o vybudování velkolomu ČSA, který měl pohltit šest zastávek a stanic - Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Dřínov zastávka, Kundratice, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. S letním grafikonem 1972 už vlaky mezi Litvínovem a Jirkovem nevyjely.

Co zbylo z tratě 12k

Zaniklou trať můžeme rozdělit na dva úseky. Mezi Litvínovem a Černicemi, kde je pozůstatků poměrně dost, a mezi Černicemi a Jirkovem, kde místo dráhy zbyla jenom hluboká jizva v krajině.

V prvním úseku uvidíte stovky pražců poházené na drážním tělese, základy zastávky Janov, velký klenutý kamenný most hned za ní, ale i zbytky viaduktu v Horním Jiřetíně. Podařilo se nám na natáčení pozvat pamětníky zrušeného provozu, dva bývalé výpravčí. Dozvíme se, jak probíhala železniční doprava na někdejším dole Rudý Sever (dříve Kníže nebes), nebo jak to dřív vypadalo na dodnes dochovaném nádraží v Horním Jiřetíně.

Zaniklá trať 12k Litvínov - Jirkov

Do druhého úseku je vstup přísně zakázán, důl ČSA je stále v provozu. S pomocí GPS souřadnic bývalých stanic se nám alespoň podařilo zrekonstruovat vedení bývalé dráhy. A ukážeme vám také unikátní fotografie z Jirkova, pořízené 12 let po ukončení provozu.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Aktuálně sháníme snímky těchto tratí:  Lhotka - Střednice a Kadaňský Rohozec - Doupov. Napište nám a podělte se o vzpomínky, rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.