ZANIKLÉ TRATĚ: Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

  • 5
V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými oblouky, která prošla rekonstrukcí jen pár let před svým koncem. Do starého železa se jí vůbec nechtělo, a tak se rušila nadvakrát. Představíme bývalou trať 8n z Jablonného v Podještědí přes Cvikov do Svoru.

Dráha se vlastně i stavěla nadvakrát. Cvikovští radní totiž v 60. letech 19. století odmítli ve městě stanici tratě z České Lípy do Rumburka. Nakonec zjistili, že udělali chybu a snažili se ji napravit.

První vlak do Cvikova přijel až v roce 1886, kdy byla dostavěna odbočka z hlavní trati ze Svoru. V roce 1905 byla trať prodloužena až do Jablonného v Podještědí. V náročném terénu tak vznikla 17 kilometrů dlouhá lokálka s velkými oblouky a značným stoupáním.

Trať však dostala ránu v podobě stavby přeložek silnic první třídy. Koleje překážely asfaltu. V roce 1973 byl proto zrušen úsek ze Svoru do Cvikova, o devět let později ze Cvikova do Jablonného.

Koleje byly sice dávno vytrhány, přesto se pozůstatků po trati dochovalo více než dost. Ukážeme vám opěrné zdi ocelového mostu, ve spleti zeleně objevíme několik krásně zachovalých kamenných mostků a ukážeme vám i místo, kde v asfaltu zůstaly zalité koleje.

Exkluzivně jsme vyzpovídali strojvedoucího, který po cvikovské trati jezdil na parních lokomotivách s manipulačními vlaky a který kromě toho také Cvikovku fotografoval. Právě od něj jsme získali vzácné černobílé snímky zaniklé trati 8n.

Zaniklá trať 8n Jablonné v Podještědí - Svor

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz