Unikáty muzea: koněspřežka i tramvaj Františka Josefa I.

  11:42aktualizováno  11:42
Praha - Cestující, který se dnes usadí na polstrovanou sedačku supermoderní tramvaje nazývané Porsche, si jen stěží představí, že ještě před 35 lety by seděl na dřevěných lavicích, při nástupu by jej vítal průvodčí a na konečné by musela tramvaj krkolomně couvat, aby se otočila, protože neexistovaly smyčky.

V Muzeu městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích je k vidění i koněspřežná tramvaj | foto: Michal Šula

Zavzpomínat na tuto dobu mohou Pražané v bývalé tramvajové vozovně ve Střešovicích, kde se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy.

Základ sbírky historických vozidel byl položen již v roce 1929, kdy byl vyčleněn pro muzejní účely bývalý vůz pražské koněspřežné tramvaje z roku 1886.

"Je to nejstarší exponát a nově je u nás k vidění i s koňmi,“ láká průvodce Jiří Sedlák.

Drtivou většinu z šestapadesáti vozidel, která jsou stále pojízdná, jen tak v ulicích nepotkáte. Maximálně můžete vidět historickou tramvaj, jež o víkendech a svátcích vyráží na okružní jízdu Prahou.

Ostatní exponáty se dostanou z hal jen při výjimečných akcích. "Jako je třeba oslava výročí, takže jednou za deset let,“ podotkla průvodkyně muzea Karla Tesařová.

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích

Vozem pro císaře jezdily děti

Pod střechou bývalé vozovny stojí mezi desítkami červených vozů i jeden opravdový unikát - zeleně natřený salonní vůz s číslem 200, jehož interiér připomíná spíše obývací pokoj a jenž vyhrál hlavní cenu na pařížské výstavě v roce 1900.
"Byl původně postaven pro císaře Františka Josefa I., ale ten pražskou tramvaj odmítl. Tak ji dostal primátor,“ připomněla Tesařová.

Naposledy s ní prý jel primátor Jan Koukal, ale před ním vozila po Praze i školáky.

Většina vystavených vozů jsou právě tramvaje, ale k vidění jsou zde také různé pracovní vozy, trolejbusy nebo staré autobusy - mezi nimi i kloubový Ikarus, který zmizel z Prahy před několika lety. „Ikarusy si určitě všichni dobře pamatují. Jsou to autobusy, které byly vyrobeny pro nížinaté Maďarsko a v Praze proto měly problémy vyjet větší kopec,“ popisuje Sedlák.

To, že kromě tramvají a autobusů brázdily pražské ulice i trolejbusy, pak připomíná vůz Škoda 8 Tr.

Trolejbusy svoji historickou roli v Praze dohrály v roce 1972.

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích

Hledejte staré koleje

Pro Pražany, kteří již Muzeum městské hromadné dopravy navštívili a přesto by se rádi dověděli o historii pražské dopravy více, mohou vyrazit přímo do ulic.

Na mnoha místech metropole jsou totiž dodnes k vidění pozůstatky starých tratí či jiných původně dopravních staveb. Například na Karlově v ulici Boženy Němcové jsou v dlážděné vozovce stále položeny koleje. Stejně jako ty v ulici Na Florenci u Masarykova nádraží nevedou odnikud nikam. Nepoužívané koleje jsou také u autobusového nádraží Na Knížecí. Ty dříve sloužily jako vlečka pro smíchovskou továrnu Tatra, kde se tramvajové vozy vyráběly.

Kolej, po níž se již dávno nejezdí, najdete také ve Stromovce. Jde o pozůstatek trati do vozovny Královská obora, která již dávno nestojí.

Za upozornění stojí také stará konečná tramvají Laurová v Radlicích. Jako jediná v Praze tato trať totiž nekončí smyčkou, ale trojúhelníkem. Stejná konečná je také na Zvonařce, ale ta se používá jen při výlukách v oblasti Vinohrad.

Opravdoví nadšenci pak mohou vyrazit za tramvajovými pomníky. Jeden je pod Zlíchovským kostelíčkem, další jen pár metrů od něj u smyčky a poslední na předmostí Libeňského mostu.

Muzeum MHD

Adresa: Patočkova 4, Praha 6
Telefon: 296 124 905
Více na: www.dpp.cz
Návštěvní doba: 9 až 17 hodin, v sobotu, neděli o svátcích až do 18. listopadu 2007 (pro skupiny po objednání i mimo návštěvní dobu)
Vstupné: dospělí 25 Kč, děti, studenti, důchodci 10 Kč, děti do 6 let zdarma
Doprava: ze stanice metra A Hradčanská tramvají číslo 1, 8, 25, 15, 18 nebo autobusy číslo 108, 174 - zastávka Vozovna Střešovice

Autoři: ,

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Lyže v Německu, postel v Česku. Zkusili jsme lyžování na Velkém Javoru

Lyžování na Grosser Arber stojí za to i v pozdějších odpoledních hodinách, kdy...

Moderní lanovky, sjezdovky všech obtížností, výborné sněhové podmínky obvykle až do dubna a perfektní zázemí. To jsou...

Další z rubriky

Český výletník: Jak mě Vincek Priessnitz naučil léčit a být trpělivý

Sanatorium Priessnitz je dnes nejvýznamnější stavbou a jakýmsi logem Lázní...

Když zazní jméno Priessnitz, člověk si představí cosi tajemně německého a chladného. Vincenz Priessnitz však založil...

Když odvaha zvítězí nad nudou. Nejlepší gastronomické zážitky pro rok 2019

Večeře v oblacích je již tradiční součástí pražského gastronomického podzimu....

Stále více lidí si do svých novoročních plánů zařazuje nejrůznější gastronomické zážitky. Nabídka je rok od roku...

Na co zírá mašinfíra: Východočeské derby z Pardubic do Hradce Králové

Motorový vůz M131.1228 Pardubického spolku historie železniční dopravy

Dnešní díl seriálu Na co zírá mašinfíra nám ukáže trať, která zanedlouho přestane v dosavadní podobě existovat. Čeká ji...

Najdete na iDNES.cz