Tramvajová doprava slaví 100 let

  0:31aktualizováno  0:31
Ostrava - Už rovných sto let funguje v ulicích Ostravy elektrická tramvajová doprava. V rámci květnových oslav tohoto výročí vedení místního dopravního podniku připravilo výstavu mapující historický vývoj elektrických tramvají. Tramvajová doprava má podle ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Vaštíka budoucnost. "Její výhodou je především ekologický provoz," řekl. Význam jí přikládá i skutečnost, že v přehuštěném automobilovém provozu nabízí mnohem rychlejší alternativu přepravy.
"Tuto výstavu proto nechápeme jako uzavření jedné kapitoly rozvoje. Jde pouze o ohlédnutí za historií," řekl ředitel.

Rozvoj tramvajové dopravy začal na Ostravsku v roce 1847, kdy železnice tuto oblast napojila na zbývající část republiky. První nádraží vyrostlo v Přívoze, což vyvolalo potřebu jeho napojení na okolní obce.

V prvních letech dopravu zajišťovaly kočáry. Od roku 1884 cestující vozily takzvané omnibusy, což byly koňmi tažené dostavníky pro patnáct lidí. První parní tramvaj se v ulicích města objevila o deset let později.

Cesta z Přívozu do Vítkovic trvala téměř pětačtyřicet minut. Nyní cestujících stráví v elektrických tramvajích, zavedených před sto lety, dobu o více než polovinu kratší.

Dopravní podnik Ostrava spravuje více než šedesát kilometrů kolejí, po kterých jezdí podle internetových stránek společnosti patnáct linek. Na trasách je téměř sto zastávek.
Autor:

Nejčtenější

V Africe vyfotili vzácného černého levharta. Prvního po 110 letech

Britský fotograf Will Burrard-Lucas zachytil v keňském parku Laikipia...

Britskému fotografovi Willu Burrardovi - Lucasovi se v Africe povedl náramný kousek. Podařilo se mu vyfotit vzácného...

Byl to asi nejhorší James Bond, přesto naučil turisty lyžovat v Mürrenu

Díky za všechno, Mr. Bond.

Možná by se měl tento slavný snímek jmenovat spíše Ve službách švýcarskému turismu, než Jejímu Veličenstvu, neboť agent...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Varhánky i v poledne? Víme, kde v Kitzbühelu hledat nejlepší trasy

Alpské kouzlo sjezdovek v rakouském Kitzbühelu

Kitzbühel, to není jen Hahnenkamm, na kterém se jezdí slavný sjezd, ale také pestrý výběr z 230 kilometrů sjezdovek....

Další z rubriky

Český výletník: Jak mě Vincek Priessnitz naučil léčit a být trpělivý

Sanatorium Priessnitz je dnes nejvýznamnější stavbou a jakýmsi logem Lázní...

Když zazní jméno Priessnitz, člověk si představí cosi tajemně německého a chladného. Vincenz Priessnitz však založil...

Zaniklé tratě v Česku. Dráhu do nitra Železných hor převálcovala vlečka

Parní lokomotiva 400.113 za Tasovickou odbočkou na trati do Vápenného Podolu v...

Další díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do sevřených údolí Železných hor. Podíváme se na dráhu, která byla postavena...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Neobvyklá cesta Českým rájem k Ještědu

Motorový vůz 843.011 čeká ve stanici Stará Paka na odjezd v čele osobního vlaku...

Takto jste cestu skrz Český ráj asi ještě nikdy neviděli. Čeká nás trať 030 podél řeky Jizery ze Staré Paky přes...

Najdete na iDNES.cz