Teplou Vltavu letos kvůli suchu splulo výrazně méně lodí než loni

aktualizováno 
Úsek Teplé Vltavy, která vede šumavským národním parkem, letos splulo 2 139 lodí. Je to přibližně o tisíc plavidel méně než loni. Pokles způsobilo větší sucho, kvůli kterému byl vydán zákaz splouvání řeky ve 47 dnech. Podle mluvčího šumavského národního parku Jana Dvořáka loni ze stejného důvodu nesměli vodáci na řeku jen jeden den.

Splutí Teplé Vltavy letos výrazně zkomplikovalo vedro. Ilustrační foto | foto: Slavomír KubešMF DNES

Zákaz splouvání platí ve chvíli, kdy výška hladiny u Soumarského Mostu klesne pod 50 centimetrů. „Rovných 100 dnů se letos splouvalo v režimu hladiny 50 až 61 centimetrů, kdy lodě musí doprovázet průvodce,“ uvedl Dvořák. Bez průvodce smí vodáci na Teplou Vltavu ve chvíli, kdy je výška vody nad 61 centimetrů. Takový stav letos nastal v 16 dnech.

Počet lodí, které spluly Teplou Vltavu

2017 - 2 139 lodí
2016 - 3 211 lodí
2015 - 1 481 lodí
2014 - 2 632 lodí

Splouvání začíná 1. května a končí 31. října. „Největší zájem byl letos tradičně v červenci, kdy Teplou Vltavu splulo 872 lodí,“ uvedl Dvořák. Vodáci si mohou dopředu rezervovat místo v registračním systému. Podle Dvořáka to však není podmínkou. A také letos platilo, že se turisté na řeku dostali bez předchozí rezervace.

„Volné termíny jsou vždy, v případě že se nejedná o exponované státní svátky. V nejméně oblíbených měsících, září a říjnu, jsou tři čtvrtiny a více volných termínů,“ řekl mluvčí.

Šumavský národní park letos zdražil poplatek za splouvání. V minulosti činil 300 korun za loď, tentokrát to bylo o 200 korun více. Důvodem zvýšení ceny byl fakt, že šumavský národní park každoročně doplácel na provoz splouvání přibližně 200 000 korun. Dvořák uvedl, že přesnou bilanci za letošní rok ještě nezná. „Podle zkušeností z loňska a průběžných odhadů by tento rok neměl být poprvé ztrátový,“ uvedl.

V minulosti Teplou Vltavu splouvali vodáci bez jakéhokoliv omezení. Regulaci zavedl až návštěvní řád šumavského národního parku kvůli tomu, že nadměrný provoz lodí může mimo jiné ovlivnit populaci perlorodky, která se údajně v tomto úseku řeky vyskytuje.

Autor:

Nejčtenější

Hitlerovo Orlí hnízdo i nejčistší jezero v Evropě najdete v Berchtesgadenu

Zrcadlící hladina jezera Obersee

Orlí hnízdo - proslulou Hitlerova pevnost Kehlsteinhaus, termální prameny a solné doly. Jedno z nejhlubších a...

Skleník v chrámu Notre-Dame. Odvážný architektonický návrh budí vášně

Katedrála Notre-Dame by mohla mít zahradu pod skleněnou střechou

Architekt Vincent Callebaut má odvážnou vizi rekonstrukce Notre-Dame. Z poničené střechy gotické katedrály chce udělat...

Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Ilustrační snímek

Místo pro vysněnou dovolenou je vybrané, termín dohodnutý, letenky koupené. Zbývá jediné: sbalit si kufr. Co do něj,...

V úterý se modlila, ať už je pátek. Teď je na Zélandu spokojená v dodávce

Vendula zaznamenává zážitky z cest.

Vendula Žáková je sympatická blondýnka, která se rozhodla pověsit svou rozjetou kariéru na hřebík a žít s přítelem...

Sto kilometrů pěšky osamoceným Slovenskem vás donutí rozjímat

Přechod z Dukelského průsmyku do nejvýchodnějšího bodu Slovenska. Budete tu...

Přechod mezi Dukelským průsmykem a horou Kremenec, nejvýchodnějším bodem Slovenska, je dlouhý téměř přesně sto...

Další z rubriky

Konec vodáků v Česku? Sucho mění zavedené zvyky na řekách

Stopem po vodácké dálnici

Několikaleté sucho ve střední Evropě, zdá se, ani letos nepolevuje a dopady srážkového deficitu mají následky na mnoho...

SLEPÁ MAPA: Zeměpis v nadmořských výškách. Jak dobře znáte hory Česka?

České středohoří

Moře v Česku nemáme, ale hor je tu naštěstí víc než dost. Tolik, že je možná ani všechny neznáte. Nebo ano? V dalším...

Na co zírá mašinfíra: Z Plzně kolem chmelnic a lomů rychlíkem do Mostu

Motorová jednotka řady 628/928 společnosti GW Train Regio před odjezdem...

Dnes se projedeme prvním soukromým rychlíkem u nás. Na 150 kilometrů dlouhé cestě uvidíme snad všechny rozmanitosti...

Najdete na iDNES.cz