Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

Tajemství přehrad: klenbová hráz na řece Vrchlici je český unikát

Dnešní Tajemství přehrad nás zavede do středních Čech, jen pár kilometrů od Kutné Hory. Podíváme se na vodní dílo, které je jediné svého druhu u nás, protože má unikátní klenbovou hráz. Zamíříme na říčku Vrchlici, kde stojí přehrada stejného jména.

Poddolovaná Kutná Hora měla s vodou problémy od nepaměti. Kvůli těžbě stříbra ve městě vysychaly studny, doly ale potřebovaly vody dostatek. Jenže kde ji vzít?

V roce 1493 se proto kutnohorští konšelé domluvili s Janem Smíškem z Vrchovišť na využití jeho pramenů u nedalekých Bylan. Osmikilometrovým dřevěným potrubím dovedli vodu až do kašny na dnešním Rejskově náměstí.

Řez hrází vodního díla Vrchlice

Toto řešení sice bylo funkční až do konce devatenáctého století, vody ale bylo v Kutné Hoře stále málo. Začalo se mluvit o stavbě přehrady. Na počátku dvacátého století se plánovala výstavba nejprve zemní sypané, potom i zděné hráze v údolí Vrchlice (Páchu) přímo pod chrámem svaté Barbory. Zůstalo ale jen u záměru.

Teprve po druhé světové válce se věci daly do pohybu. Odborníci pro stavbu nádrže na pitnou vodu vytipovali lokalitu u Dračí skály, několik kilometrů nad Kutnou Horou. V roce 1963 představil inženýr Vojtěch Broža svoji představu hráze. A hned vyvolal pozdvižení – neměla se totiž stavět klasická betonová tížná hráz, ale betonová klenbová. Inspiraci čerpal ve Švýcarsku na přehradě Rossens.

Vzdušní líc hráze vodního díla Vrchlice

Stavbu klenbové hráze vedla žena

Představte si gotickou klenbu nedalekého chrámu svaté Barbory, která nese hmotnost celé stavby, položte ji na zem a na její vrchol, který směřuje proti proudu, tlačte silou vody. Největší část zatížení se tak přenese do boků údolí.

Klenbový typ přehrady přinášel řadu výhod, především v úspoře materiálu. Hráze se totiž vyznačují štíhlým průřezem. Oproti tížným přehradám je na ty klenbové zapotřebí o padesát až sedmdesát procent méně betonu.

Vlastní stavba začala v roce 1967. Unikátní bylo, že stavbyvedoucí byla žena, inženýrka Alena Převrátilová. Postavila hráz od základové spáry téměř 41 metrů vysokou a v koruně 167 metrů dlouhou, s poloměrem zakřivení 66,5 metru.

Stavba klenbové hráze na přehradě Vrchlice v okrese Kutná Hora. Výstavbu přehrady řídí stavbyvedoucí ing. Alena Převrátilová. (5. září 1969)

Přehrada se skládá ze čtrnácti samostatných betonových bloků. Těleso hráze muselo být nakonec zmonolitněno tlakovým vstřikováním cementového mléka do spár mezi bloky. Do plného provozu bylo vodní dílo Vrchlice uvedeno v roce 1974.

Hráz plná záhad

Vodní dílo slouží pro odběr pitné vody a vstup k němu je přísně zakázán. Náš seriál je tak vlastně jedinou možností, jak se se zajímavou středočeskou přehradou seznámit. V reportáži samozřejmě odpovíme na otázky, které se nad Vrchlicí vznášejí.

Prozradíme vám třeba, k čemu slouží betonový kvádr, který zahrazuje polovinu jednoho z pěti korunových bezpečnostních přelivů. Podíváme se i na záhadné, dnes už zabetonované otvory, které vedou skrz celou hráz. A dozvíte se taky, že původní hradicí tabule spodních výpustí vypadaly jako ze středověku.

Návodní líc VD Vrchlice s pěticí bezpečnostních přelivů

Na rozdíl od minulého dílu z vodního díla Kružberk, kde jsme potkali nespočet strojoven, jsme na Vrchlici natočili jen jednu. Víc jich totiž nemají. V budově pod hrází se potkává potrubí spodních výpustí (700 mm) s potrubím vodárenským (530 mm).

Přímo k přehradě se bohužel nedostanete, za mastnou pokutu to nestojí. Z Kutné Hory se ale můžete vydat proti proudu Vrchlice na romantický výlet. Mimochodem, víte, že právě jméno této říčky vzal za své slavný český spisovatel Emil Jakub Frida? S přáteli se podél ní vydal a byl tak uchvácen jarní scenérií, že si od té doby začal říkat Jaroslav Vrchlický.

Švýcarská matka klenbových přehrad

Stavba klenbové hráze na řece La Sarine začala na jaře 1945 a byla dokončena 17. listopadu 1948. Její celková výška je 83 metrů, v koruně je dlouhá 320 metrů. U paty hráze je síla betonu 28 metrů a v koruně se zužuje na pouhých 5.

Přehrada Rossens ve Švýcarsku

Klenbový typ hráze projektanti zvolili kvůli složitým geologickým podmínkám, jedná se o první přehradu postavenou v molase (usazeninách pískovců, jílovitých břidlic a slepenců), která není příliš stabilní. Navíc díky klenbové koncepci ušetřili v době poválečného nedostatku velké množství betonu. Hlavním účelem této přehrady je výroba elektrické energie

Autor:
  • Nejčtenější

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Chorvatská stavba století. Projeli jsme nový most na Pelješac

Byli jsme na něm! Jako první Češi jsme se mohli projet po nejzásadnější chorvatské stavbě 21. století. Mostě, který...

Jadran na talíři. Kolik stojí jídlo v Chorvatsku a co musíte ochutnat

Premium Chorvatská gastronomie se řadě českých turistů scvrkla na brancina a oradu na žaru (ryby), dagnje na buzaru (mušle),...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S čím se také jezdilo na dovolenou. Stanové přívěsy z NDR

Nejen plastové lžičky a duroplastové trabanty, ale i stanové přívěsy Camptourist můžeme pasovat na východoněmecké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Proměny Českého lesa směřují od mrtvolného ticha do mrtvolného ticha

Ze všech českých pohraničních pohoří je to právě Český les, který se během tří dekád od pádu komunismu proměnil...

Český výletník: jak si asi říkají lidé, kteří bydlí ve městě Trhové Sviny?

Odmala mě pronásledovala všetečná otázka, jak se správně nazývá obyvatel jihočeského města se zvláštním názvem Trhové...

Na co zírá mašinfíra: Cestou po severozápadní dráze objevujeme Polabí

Seriál S dnešním Mašinfírou prozkoumáme část historické Rakouské severozápadní dráhy. Vlakem společnosti Valenta Rail...

Skvělý letní výlet vás zavede do nejhezčích míst Vltavy a jejích přítoků

Kdo vyráží na dlouhou túru nebo vícedenní pouť, často vyhledává vrcholky hor a jejich hřebenové partie. V Česku se však...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...