Vodní dílo Pastviny je poslední kamennou přehradou, která se v Československu postavila.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vodní dílo Pastviny je poslední kamennou přehradou, která se v Československu postavila.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Návodní líc VD Pastviny se šesti nehrazenými bezpečnostními přelivy a strojovnou uprostřed hráze
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Přes šest nehrazených bezpečnostních přelivů vede železobetnovoý most s vozovkou. Ten se bude v dohledné době bourat a dostatvovat podle původních plánů.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc líc VD Pastviny se šesti nehrazenými bezpečnostními přelivy a budovou elektrárny u paty hráze
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Projektanti přehrady mysleli na možné rozšíření mostu přes přelivy. Stačí dobetonovat pilíře v hrázi kolmo nahoru.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zdění vzdušního líce pod budoucími bezpečnostními přelivy. V hrázi jsou už připraveny pilíře železobetonového mostu.
Autor: archiv Povodí Labe
Železobetonový most na bezpečnostními přelivy
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Železobetonový most nad nehrazenými bezpečnostními přelivy se v této podobě už zanedlouho stane minulostí.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Mechnismy, které ovládají tabulové uzávěry spodních výpustí, jsou umístěné ve strojovně uprostřed hráze.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Původní elektromotor, který zdvihá tabulové uzávěry spodních výpustí, je stále v provozu.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Originální hrázový limnigraf, přístroj, který měří výšku hladiny vody v nádrži.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Původní elektromechanický přístoj z roku 1938, který umožňuje přenášení signálu z limigrafu do domku hrázného.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny s bočním skluzem
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny s bezpečnostními přelivy a bočním skluzem
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Obří kameny byly do hráze ukládány ručně, jen za pomoci kladek.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Segmenty spodních výpustí
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Vzdušní líc VD Pastviny se železobetonovoým mostem přes bezpečnostní přelivy, bočním skluzem a segmenty spodních výpustí
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Kolmá kontrolní šachta, která vede pod základy hráze.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Spodní revizní chodba v hrázi VD Pastviny
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Spodní revizní chodba na obou koncích v místech zavázání stoupá vzhůru.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Hráz je protkaná drenážním systémem, který odvádí průsaky.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Manometry měří vztlak vody pod hrází.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Soustrojí vodní elektrárny Pastviny. Původně stálo soustrojí pod širým nebem, budova byla postavena až v roce 1956.
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Návodní líc VD Pastviny
Autor: Jakub Vrána, iDNES.cz
Zcela vypuštěná nádrž v roce 2000
Autor: archiv Povodí Labe
Plánovaná výška hráze naznačená ve snímku údolí Divoké Orlice
Autor: archiv Povodí Labe
Divoká Orlice byla přes staveniště převedena dvojící dřevěných akvaduktů.
Autor: archiv Povodí Labe
Na stavbě VD Pastviny byla k dispozici především jednoduchá mechanizace a lidská síla. Rok 1934
Autor: archiv Povodí Labe
Instalace potrubí spodních výpustí do základů hráze
Autor: archiv Povodí Labe
1400 mm potrubí a segmentový uzávěr spodní výpusti před instalací
Autor: archiv Povodí Labe
Stavba VD Pastviny. Probíhá zabetonovávání přívodního 2500mm potrubí k Francisově turbíně.
Autor: archiv Povodí Labe
Instalace soustrojí vodní eletrárny Pastviny
Autor: archiv Povodí Labe
Základem stavby VD Pastviny byla manuální práce. Kvůli hospodářské krizi úřady rozhodly, že hráz bude z kamene, aby mohlo být zaměstnáno co nejvíce lidí.
Autor: archiv Povodí Labe
Výstavba VD Pastviny v roce 1934
Autor: archiv Povodí Labe
Vyzdívání horní revizní chodby v tělese hráze
Autor: archiv Povodí Labe
Návodní líc VD Pastviny. Na lešení je připraven jeden ze dvou tabulových uzávěrů spodních výpustí.
Autor: archiv Povodí Labe
Poslední práce před dokončením přehrady v roce 1938
Autor: archiv Povodí Labe
Vodní dílo Pastviny krátce po svém dokončení v roce 1938. U paty hráze stojí venkovní vodní elektrárna švédského typu. V roce 1956 byla obestavěna zděnou budovou.
Autor: archiv Povodí Labe
Vyrovnávací nádrž Nekoř krátce po svém dokončení v roce 1938.
Autor: archiv Povodí Labe
Řez hrází VD Pastviny s přívodním potrubím k elektrárně
Autor: archiv Povodí Labe