Naskakovati a vyskakovati je zakázáno!
Než návštěvníkům tramvaj slavnostně spustí, aby model objel výstavní sál, pobídne také k prohlídce dalších exponátů. Starých jízdních řádů, uniforem řidičů i průvodčích, dobových jízdenek i třeba cedulky, podle které se na otevřených plošinách starých tramvají museli řídit cestující: "Naskakovati a vyskakovati za jízdy policejně zakázáno!"
A pak už se místností rozlehne klasické dunivé zazvonění Gabzdylova modelu, jaké bylo možno v Ostravě naposledy slyšet ze starých tramvají v osmdesátých letech na trase Poruba - Kyjovice. "Pan Gabzdyl to měl všechno dokonale promyšlené,
i s autentickým zahučením motoru," říká Malinová a dívá se směrem za ujíždějícím modelem tramvaje.
Putování po tramvajových úzkokolejkách
Návštěva Technického muzea v Petřvaldě může také být dobrým výchozím bodem
k poměrně dobrodružnému putování, které by se dalo nazvat "Po stopách starých úzkokolejných tramvají".
Těšínsko bylo totiž dříve doslova protkáno úzkorozchodnými tratěmi v návaznosti
na Ostravsko. "Byla tu nejen úzkorozchodná tramvajová linky z Karviné přes Petřvald do Ostravy na dnešní Smetanovo náměstí, ale také dráha z Bohumína
na Hranečník či z Hrušova do Polské Ostravy," připomíná Tomáš Kocman, historik tramvajové dopravy na Ostravsku.
A právě staré mapy tramvajových linek vystavené v petřvaldském muzeu i dobré rady tamních muzejníků mohou být první inspirací k pokusu vydat se po starých tramvajových trasách. "Ne všude to půjde, někde kvůli poddolování klesl terén
i o čtyřicet metrů," varuje sice vedoucí petřvaldského muzea Miluše Malinová, ale
na druhé straně, leckde lze najít i přímé připomínky zaniklé trati v terénu.
Tramvajová doprava na úzkorozchodných tratích definitivně skončila k 30. září 1973, kdy projela poslední tramvaj úsekem od vozovny v Bohumíně do Ostravy - Hrušova. "Dnes už se můžeme jen čistě teoreticky ptát, zda neslavný konec musel být také nezvratný," přemítá Tomáš Kocman.