S vodáky se nikdo nebaví. Nebezpečné jezy se staví pořád dál

  15:41aktualizováno  15:41
Na mnoha jezech umírají vodáci zbytečně, říká zkušený vodák a publicista v oblasti vodáctví Petr Ptáček. Zatímco každou křižovatku, kde se stane několik nehod, kontrolují dopravní inženýři a ve spolupráci s policisty a stavaři ji upravují do bezpečnější podoby, na jezech se nic takového neděje.

Po protipovodňové úpravě koryta řeky Vltavy v Českém Krumlově jez pod zámkem vynáší vodáky přímo na opěrnou zeď | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Kolik lidí se v Česku utopí za rok?
Český statistický úřad eviduje každý rok téměř 250 utopených. Mezi nimi jsou ovšem zahrnuti také lidé, kteří se utopili doma ve vaně, v domácím bazénu nebo třeba v autě či násilnou smrtí pod vodou. Bližší podrobnosti nejsou známé, protože největší část ve statistikách zabírají blíže neurčené příčiny.

Kolik lidí se utopí na jezech? Několikrát jsem slyšel odhad, že to může být až padesát lidí ročně.
To nevím, na to statistiky neodpovídají.

Petr Ptáček

Petr Ptáček provozuje Vodáckou školu záchrany v Novém Městě nad Metují. Zpočátku se zaměřovala na osvětu mezi vedoucími dětských táborů a vodáckých oddílů. Dnes vyučuje především záchranu z vodního válce pro hasiče a další záchranné jednotky. Petr Ptáček zároveň vydává největší česko-slovenský vodácký web Raft.cz

A kolik vodáků?
Podle zpráv, které sesbíráme z médií a od známých vodáků, je to mezi pěti a deseti mrtvými vodáky. Rok od roku se to mění, ale řekněme, že průměr je za poslední léta osm lidí, kteří přišli o život při vodáckém sportu.

Jak je to s právní odpovědností při vodáckém sportu?
Jez na většině řek můžeš sjíždět jen na vlastní odpovědnost. Na řekách vyššího řádu, jako je třeba dolní Vltava nebo Labe, obvykle tam, kde probíhá lodní doprava, mohou vodáci jezy splouvat jen na povolení jejich majitele. To může být vydáno obecně na nějakou dobu, nebo na konkrétní akci či dokonce jenom pro jednotlivce.

Nenese ale majitel nebezpečného jezu nebo ten, kdo ho postavil, odpovědnost za mrtvé?
Pokud byl jez postavený podle stavebního zákona, schválený podle norem a odsouhlasený všemožnými odpovědnými orgány podle pravidel stavebního řízení, nenese podle práva žádnou zodpovědnost za smrt vodáka. Na každém jezu se totiž můžeš za určité situace utopit, i kdyby byl postavený zdánlivě zcela bezpečně.

Morální odpovědnost ale stavitelé za nebezpečné jezy snad mají… Přece se ví, kde se lidé topí.
To je věc, na kterou teď poukazujeme. Vytvořili jsme iniciativu Nebezpečné jezy, udělali jejich seznam, zapisujeme je do vodáckých kilometráží a průvodců, varujeme před nimi a také radíme správcům – tedy většinou státním podnikům Povodí, jak je zabezpečit pro případnou pomoc.

Užitečné weby

Vodácký web Raft.cz: www.raft.cz
Vodácká školy záchrany: www.raft.cz/skola
Nebezpečné jezy: www.nebezpecnejezy.cz

To je snad věc Svazu českých kanoistů a ne soukromé iniciativy.
Český svaz kanoistů je kvůli dluhům v Sazce na nule. Nemá ani peníze na pokrytí vlastních závodů, natož pak na zabezpečování jezů pro rekreační vodáky-nečleny. My se tedy aspoň snažíme, aby byly nebezpečné jezy označené výstražnými tabulemi, kovovými oky nebo pacholaty pro upoutání záchranného lana, aby byl v jejich těsné blízkosti plovací kruh a lano.

Řešíte tedy následky a ne příčiny?
V podstatě to tak je. Ale dnes není na jezech možná ani laická záchrana, jak se ukázalo i při čtvrtečním neštěstí v Olomouci na jezu. Nejdůležitější je totiž okamžitá první pomoc těch, kteří nehodu vidí ze břehu. Když někdo spadne do vodního válce a mele se tam dvě tři kolečka, je nutné okamžitě reagovat. Mnohdy stačí hodit mu lano nebo záchranný kruh a on se dostane ven.

Hasiči většinou přijedou později a už jenom hledají mrtvoly. Přesto i oni jsou ve velkém nebezpečí. Nemají se kde připoutat lanem, může je strhnout voda, převrátit se jim člun a oni se mohou také utopit. V minulosti se to již stalo.

Kdyby byl jez postavený dobře, vodákům by se nemuselo nic stát. Nanejvýš by se ve vlnách převrátili a i s lodí odplavali do tišiny.
Mluvil jsem o přípravě nebezpečných jezů na řešení situace, která nastane, když se pod nimi někdo topí. To stojí desítky tisíc korun. Úprava samotného jezu přijde na miliony a do toho se skoro nikomu nechce.

Vždyť jsou přece regiony, které z velké části živí řeky díky půjčovnám, kempům, hospodám a další vodácké infrastruktuře. To se nenajdou peníze na stavební úpravy pár jezů, na kterých se neustále topí lidé?
Tohle se snažíme říci hejtmanům. Když jdou stamilionové dotace do cyklostezek, na turistické atrakce a do skiareálů, mohly by se také použít na jezy, kde umírají lidé. Každou křižovatku, kde se stane několik nehod, kontrolují dopravní inženýři a ve spolupráci s policisty a stavaři ji upravují do bezpečnější podoby. Na jezech se nic takového neděje. Vodáci nejsou zvaní do stavebních řízení, nepřipomínkují nové ani opravované jezy a nikdo se s nimi nebaví.

Nevidíš to moc černě? Vždyť na Ohři byl letos rekonstruovaný jez-zabiják v Tuhnicích ve prospěch vodáků.
Úpravu Tuhnic prosadili rybáři. Propust byla rekonstruovaná pro ryby a naštěstí jí mohou bezpečněji proplouvat i vodáci. O kousek níž na Ohři se ovšem letos zrekonstruoval jez ve Vojkovicích tak nešťastně, že propust je příliš úzká a navíc z ní táhne proud do elektrárenského náhonu, takže se tam v létě čekají nehody.

Autoři:

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Tři tisíce kilometrů za 55 tisíc. Jízda po Novém Zélandu se ale vyplatí

Abel Tasman Trek

V Queenstownu, malebném městečku u jezera na jižním novozélandském ostrově, jsme už nějaký čas. Máme v nohou pár treků...

Další z rubriky

V lese roste ananas, odpadky uklízí lesník. Vztah dětí k přírodě se zhoršuje

Chřiby

Právě ve čtvrtek se po celém světě slaví Mezinárodní den lesů. V letošním roce se odborníci snaží zaměřit pozornost na...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Na co zírá mašinfíra: Nádherný Pražský Semmering včera a dnes

Lokomotiva společnosti Zababa - Výtopna Zlíchov v čele zážitkového vlaku zbrojí...

V seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme nejmalebnější tratí v české metropoli. Dráha mezi nádražím Praha-Smíchov a...

Najdete na iDNES.cz