Ostře sledovaný vlak rok na kolejích

Z Ostravy, z Ostravy, jede Pinďa do Prahy, všichni mají obavy, kam dnes dojede. Nestaví, nestaví, skoro nikde nestaví, ale když sám zastaví, dál už nejede... Na podzim 2005 tahle lidová tvořivost - variace na písničku Ivana Mládka o rychlíku z Opavy - zaplavila e-mailové schránky po celé republice. Jak je na tom obdivované, vrtošivé i vysmívané pendolino rok poté?
Fotogalerie6

Pendolino - Zlobivé a napravené. Pendolino vyjelo s nevídanou slávou, bublina ale splaskla s prvními poruchami. Dnes už má zase dobrou pověst. Vděčí za ni rychlosti a spolehlivosti. | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Před několika dny to byl přesně rok, co český vlak 21.století, SuperCity Pendolino, vyjel poprvé na trasu PRAHA-OSTRAVA.

Vrtošivá pendolina tehdy stála každou chvíli v polích, komentátoři zkoumali, jestli za to může nedokonalost italského rychlovlaku, nebo zda naopak není příliš sofistikovaný pro "c. k. České dráhy". Nakonec musel být na dva týdny zcela stažen z provozu. Něco se nepovedlo a Češi se náramně bavili.

"Problémy?" přemýšlí rok nato strojvůdce pendolina Zdeněk Gyntner. "Napadají mě jen slabší dálková světla, než mají české mašiny," vzpomene si při noční cestě z Prahy do Ostravy teprve poté, co ho na moment oslní protijedoucí "náklaďák".

Lepší letadlo na kolejích

Cestující na porodní bolesti dávno zapomněli. Valem přibývá lidí ochotných zaplatit pětistovku za jednu cestu mezi Prahou a Ostravou. Co na tom, že je to takřka dvojnásobek ve srovnání s běžným vlakem. "Stále častěji máme vyprodáno," říká průvodčí Monika Palkechová.

Zájem je velký. Při nedávné cestě z Prahy do Ostravy uprostřed týdne a zcela mimo špičku dostávám čtvrt hodiny před odjezdem už jen lístek do 1. třídy. Dvojka je plná. "Pendolino je výhradně k sezení. Stát v chodbičce, to u nás neexistuje," vysvětluje průvodčí. Ale jednička je jen o stokorunu dražší, navíc s novinami a občerstvením v ceně. Jako v letadle.

"Žádný stres, pěkně se tu o mě starají a ještě tu udělám spoustu práce," pochvaluje si cestující 1. třídy Roman Horna, na první pohled úspěšný muž, který takhle cestuje mezi Prahou a Ostravou až třikrát týdně. Na stolečku má rozložen přenosný počítač, okolo papíry hustě pokreslené grafy.

Pendolino

Bez počítače ani kilometr

"Pendolino považuju za rekultivaci Českých drah," libuje si také zpěvák Richard Krajčo. "Já už na této trase jinak než vlakem nejezdím. Dvakrát týdně nasednu, zapnu počítač, internet, dají mi noviny i jídlo a za tři a půl hodiny jsem najisto v cíli. Nemůžu si dovolit zmeškat práci kvůli zácpě na dálnici," říká Krajčo, jehož kapela Kryštof propůjčila své jméno jednomu z vlaků.

Cestujících s počítačem připojeným do palubní elektrické sítě je ve vagonu zhruba třetina. Interiér připomíná letadlo. Pendolino postrádá klasická kupé, a tak tu desítky lidí sdílejí společný prostor. Není to nic nezvyklého pro novodobé "dělníky", kteří se umějí soustředit na práci v moderních "továrních halách" čili v obřích kancelářích pro desítky lidí.

Mobily na tichý chod

Právě odtud je nejspíš většina z nich vycvičena k základní ohleduplnosti. Ačkoli to žádný předpis nevyžaduje, mobily mají ztlumeny na tichý chod, jakmile přístroj v zavrní, cestující odbíhají poslušně na chodbičku k záchodkům. Jako v japonském šinkanzenu.

Srovnáte-li cestování mezi Prahou a Ostravou pendolinem a letadlem, na první pohled vlak vítězí na celé čáře.

Smíte totiž celou cestu využívat mobil, nikdo vás před nástupem nešacuje, odpadají prostoje z odbavení a cestování na letiště.

Stísněná první třída

Jenže vlak rozhodně nevyhrává 3:0. Tak třeba 1. třída je nečekaně stísněná. Od modré dvojky se liší snad jen červenými potahy, nikoli "obývákovým" prostorem pro nohy, symbolem letecké jedničky. A co je nejhorší: otlačená kolena tu ani není kam zabořit, křesla vlaku mají zezadu místo čalounění kovovou desku. Jedinou spásou je žádat při rezervaci místo s pevným stolečkem.

I na kolejích hrozí nevolnost. Mohou ji vyvolat náklony pendolina v zatáčkách, jimiž vlak kompenzuje odstředivé síly, a tak smí jezdit rychleji než běžné soupravy. "V každém spoji někomu podáváme prášky proti nevolnosti," potvrzuje stevardka Katarína Rusnáková. A hlavně tu železniční záchodky "voní" po česku. Ačkoli pendolino má moderní "letecké" toalety, jež se smějí používat i ve stanicích, nechutný odér z kabinek leckdy připomíná mnohem víc staré československé vlaky než letadla.

Zato výhodná cena jízdenky mluví jednoznačně ve prospěch pendolina.

Pendolino

V první třídě

Do Ostravy za tři hodiny?

V roce 2006 zvládá pendolino trasu mezi Prahou a Ostravou těsně pod tři a půl hodiny, roku 2007 to už podle nového jízdního řádu budou 3 hodiny a 9 minut. Padne někdy tříhodinová hranice, zvlášť když vlak umí jezdit rychlostí 230 kilometrů za hodinu?

"Technici říkají, že by se dalo do Ostravy jezdit dvoustovkou, ale problémem jsou železniční přejezdy. Pokud trať nekříží silnici výhradně po mostech, nesmíme podle vyhlášky jezdit rychleji než sto šedesát," vysvětluje strojvůdce. Takovou rychlostí pendolino podle něj projede dvě třetiny trasy. Takže prostor pro zrychlení tu je. Zatím to však nikdo nepokouší. Rychlost vlaků sice neměří radary, ale všechny jízdy detailně zaznamenává jakási černá skříňka. Navíc, čím je vlak rychlejší, tím déle brzdí.

"Pendolino zastaví ze sto šedesátky na šesti stech metrech. Pokud koleje nekloužou jako teď na podzim, když padá listí. Pak můžu brzdit i třikrát déle," počítá strojvůdce Gynter. Přitom jen on sám zažil za 36 let své kariéry na kolejích tři sebevrahy. "Ale měl jsem štěstí," usmívá se. "Vždycky už leželi připraveni na kolejích, ale jak jsem začal brzdit, pokaždé si to stačili rozmyslet, vyskočili a utekli."




Vlak za cenu letadla

S pendolinem jezdí ti nejzkušenější lidé na dráze, celkem jich tu má "řidičák" na nejmodernější vlak zhruba 50. "Nebylo to nijak složité. Udělat papíry na mašinu mi kdysi trvalo 2 roky, tady stačily dva týdny. Člověk hlavně musí být spolehlivý."

Strojvůdce sedí v kabině sám, ale i kdyby se mu cokoli stalo, vše je několikrát jištěno. Signály z traťových návěstidel se přenášejí do palubního počítače a strojvůdce musí každých zhruba 15 vteřin stisknout knoflík dokazující jeho bdělost. Pokud zapomene, ozve se v kabině výstražný zvuk.

Jestliže ani poté nereaguje, vlak automaticky zastaví. Jištění je dokonalé, kdyby třeba strojvůdce zapomněl zavřít dveře, pendolino se nerozjede.

Vlak, který se svou cenou přes 600 milionů korun blíží ceně letadla, si naopak žádá důkladný servis. Jakmile přijede pendolino v noci do bohumínského depa, čekají ho hodiny nákladné péče v hangárech, aby mohlo ráno znovu vyjet. Nejdřív takzvaná fekálka čili čisticí kolej odpadních zásobníků a hrubého úklidu, poté mycí kolej a do třetice takzvaná hala technickohygienické údržby.

Minimum je 120 minut, ale leckdy se to protáhne. "Když do Ostravy přijedu v deset večer, směna mi končí ve dvě ráno," říká strojvůdce Gyntner.

Pendolino

Jako v letadle. O cestující se v každém vlaku starají tři stevardi.

Praha je dál, než ví

Posádku tvoří šest lidí: vedle strojvůdce ještě vlakvedoucí, průvodčí a tři stevardi. Jsou vybíráni v konkurzech, prošli jazykovými zkouškami a jsou zvlášť důkladně cvičeni pro "zákaznický přístup", jak říká mluvčí drah Aleš Ondrůj.

Stevardi dokonce absolvují část výcviku u aerolinek. "Mám ráda práci s lidmi. Dřív jsem je hlídala u Vězeňské služby, teď se o ně starám na dráze," povídá věčně usměvavá stevardka Katarína Rusnáková.

"Samozřejmě, že jsou tihle elitní lidé lépe placeni než jiné vlakové čety, pendolino je prémiová záležitost," říká Ondrůj. O kolik? "To nemůžu sloužit."

Ke koloritu cesty patří hudební doprovod. Prahu symbolizují v palubním rozhlase tóny Smetanovy Vltavy, Ostravu píseň kapely Kryštof Ostravaczech. "Baník je král... Stodolní déja vu... Praha je dál, než ví..." zpívá Richard Krajčo.

Pendolino

Výlety na Stodolní

A právě zkoumání tohoto fenoménu začíná Pražany lákat čím dál víc. Snad i díky pendolinu. Jakkoli je Praha dál, než ví, první český rychlovlak ji Ostravě zase o pořádný kus přiblížil.

A tak se jeden listopadový pátek setkávám na jeho palubě s výpravou velké pražské reklamní agentury, jež naložila zhruba 30 lidí na noční výpravu do ostravské Stodolní ulice. Odjezd z Prahy v půl sedmé večer, příjezd do Ostravy v deset. Šest hodin probdělých v barech a ráno ve čtyři odjezd zpátky směr Praha.

Podobné výjezdy za zábavou nejsou podle personálu výjimkou. Ne že by stevardi řešili výtržnosti, únava z probdělé noci takové výletníky spolehlivě uspí. Nicméně poznat "turisty ze Stodolní" lze v sobotu ráno v poloprázdném vlaku spolehlivě: nemají s sebou žádná zavazadla a pospávají s hlavami na stolcích mezi sedadly. Pak už tu v sobotu před úsvitem zastihnete snad jen cestující s velkými kufry, spěchající na pražské letiště.

Pendolino a Bond

Pendolino vstoupilo do filmové historie: zahrálo si v bondovce Casino Royale. A dokonce roli osudově romantickou, která má však s realitou jen pramálo společného. Právě ve vlaku se totiž poprvé setká ústřední pár, agent James Bond a účetní ministerstva financí Vesper Lyndová. V jídelním voze se navzájem oťukávají a pošťuchují dost dlouho.

Jenže jídelní vůz, který se barovému vozu pendolina vcelku podobá, i druhý vagon, jenž má na rozdíl od skutečnosti jednotlivá kupé, nestály na trati. Točilo se totiž na Barrandově, ve dvou speciálně vyrobených a pro filmaře upravených maketách vagonů.

A už vůbec by se v jízdních řádech českého pendolina těžko hledala Černá Hora, kde pár z vlaku vystoupí. Tu nahradily Karlovy Vary.


Vstoupit do diskuse (58 příspěvků)

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Z ráje peklo na zemi. Bali se dusí turisty, odpadky a betonem nových resortů

Premium
Pláž ve středisku Kuta na Bali

V relativně nedávné minulosti bylo Bali rájem, kde se panenská příroda snoubila s pohostinností místních. Dnes je indonéský ostrov jednou z nejznámějších obětí masové turistiky na světě. Místo...

Dechberoucí podívaná. Polární záře rozjasnila noční oblohu v Česku

Unikátní polární záře byla k vidění i v České republice. (12. listopadu 2025)

Silný energetický výbuch ze Slunce proudící kolem Země namaloval v Česku úchvatnou polární záři na noční obloze. Příspěvky na sociálních sítích zachycují tento přírodní úkaz v rozmanitých barvách....

Místo, které stvořil meteorit. Navštivte Dalarnu, nejšvédštější region

Jezero Orsa

Je to kraj hlubokých lesů, třpytivých jezer a neuvěřitelných příběhů. V provincii Dalarna, v samém srdci Švédska, zažijete přírodu, ve které ráda tvořila Astrid Lindgrenová, objevíte příběh...

Muzeum, kde se plánovaly války. S Francií na dlani si tu pohrávala řada králů

Zakonzervovat minulost, zaznamenat odkaz historie. Z takových důvodů se v...

Zakonzervovat minulost, zaznamenat odkaz historie. Z takových důvodů se v muzeích světa schází většina exponátů. Ne tak ale v pařížském Musée des Plans-Reliefs. Tamní sbírka vznikala z důvodů přímo...

Lyžovačka se prodraží. Ceny skipasů zdražují, někde až o pětinu

Lyžaři na Medvědíně ve Špindlerově Mlýně (17. ledna 2025)

Lyžařské areály v Česku se připravují na zahájení zimní sezony. Na mnoha místech došlo k investicím, rozšíření sjezdovek, ale také ke zvýšení cen skipasů. Někde je zdražení mírné nebo se ceny nemění....

První výherce se chystá do Istanbulu. Soutěž o exotické dovolené pokračuje Maltou

Slavná Vesnice Pepka námořníka u Malty

Už známe jméno prvního výherce soutěže iDNES Premium o luxusní dovolené. Martin Poltavec z Prahy poletí do Istanbulu, kde si užije pětihvězdičkový pobyt pro dvě osoby. A další kolo je v plném proudu...

18. listopadu 2025  12:11

Muzeum, kde se plánovaly války. S Francií na dlani si tu pohrávala řada králů

Zakonzervovat minulost, zaznamenat odkaz historie. Z takových důvodů se v...

Zakonzervovat minulost, zaznamenat odkaz historie. Z takových důvodů se v muzeích světa schází většina exponátů. Ne tak ale v pařížském Musée des Plans-Reliefs. Tamní sbírka vznikala z důvodů přímo...

18. listopadu 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme
Valašská společnost historických kolejových vozidel získala Tuláka z depa...

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17. 11. 22:40

Zima v regionu Schladming-Dachstein? Od vánočního kouzla po jarní prázdniny na sjezdovkách

Advertorial
Region Schladming-Dachstein je synonymem pro rodinné lyžování

Ať už přemýšlíte, kam vyrazit na lyže o jarních prázdninách, nebo lákáte rodinu na adventní atmosféru plnou světýlek a svařeného vína, region Schladming-Dachstein má co nabídnout po celou zimu....

17. listopadu 2025

Východ slunce, plameny a ticho nad mořem. Džerba zažila první festival balónů

Festival horkovzdušných balónů na tuniském ostrově Džerba (1. listopadu 2025)

Zlaté světlo nad mořem, teplý vítr a ticho, které přerušuje jen plamen z hořáku. Džerba se probudila do rána, na které se nezapomíná. První festival horkovzdušných balónů proměnil klidný tuniský...

17. listopadu 2025

Malá rozlohou, velká zážitky. Křížem krážem po sluncem zalité Maltě

Premium
Malta, Il-Mellieha. Pohled na slavnou vesnici Mellieha a záliv za slunečného...

Zaujímá menší plochu než hlavní město České republiky a má míň obyvatel. Berte to jako plus, aspoň tu budete mít vše na dosah. Při její návštěvě nezapomeňte navštívit hlavní památky, rybí trh a...

16. listopadu 2025

Proč to u nás nesoptí. Říp i Trosky připomínají ohnivou minulost krajiny

Říp

Na první pohled klidná česká krajina skrývá bouřlivou minulost. Hory, které dnes lákají turisty, kdysi chrlily oheň a lávu. Mohly by se ještě někdy probudit? Nejen naše mytická hora Říp je...

16. listopadu 2025

Nádherná pláž z Tenerife se chlubí nakradeným pískem ze Západní Sahary

Pokuty za odnášení písku z pláží, které jinde působí spíše jako podivná...

Počítá se k nejoblíbenějším plážím Tenerife. Protože je úplně jiná než všechny ostatní na ostrově. Ty pokrývá černozrnný písek, jen tato má nádherně světlý přeliv. Hřejivá krása jemného písečného...

15. listopadu 2025

Rakouské Alpy mají co nabídnout. Těchto pět středisek stojí za cestu

Největší lyžařská oblast v Rakousku Ski amadé

Rakouské Alpy jsou pro české lyžaře druhým domovem. Ne náhodou. Za pár hodin autem se dá dostat do špičkových středisek, která nabízejí stovky kilometrů upravených sjezdovek, výbornou infrastrukturu,...

14. listopadu 2025

Dokonalé výlety. Na tyto skvělé vyhlídky se dostanete téměř bez námahy

Za hezkého počasí se z vrcholu naší nejvyšší stolové hory můžete...

Představujeme vám tipy na přírodní vyhlídky v Česku, které za relativně málo námahy nabízejí nádherná panoramata. Všechna místa leží mimo vysoké hory a nabízejí, řečeno jazykem obchodníků, skvělý...

14. listopadu 2025

Když se práce potká s přírodou. Vánoční večírek lze uspořádat i na horách

Ve spolupráci
Amenity Hotel & Resort Orlické hory

Konec roku bývá poznamenán stresem a ponorkovou náladou nejen doma, ale i na pracovišti. I proto čím dál víc firem dává svým zaměstnancům dárek v podobě několika neformálních dnů v přírodě.

13. listopadu 2025

Z ráje peklo na zemi. Bali se dusí turisty, odpadky a betonem nových resortů

Premium
Pláž ve středisku Kuta na Bali

V relativně nedávné minulosti bylo Bali rájem, kde se panenská příroda snoubila s pohostinností místních. Dnes je indonéský ostrov jednou z nejznámějších obětí masové turistiky na světě. Místo...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.