Oprava hradu bude pokračovat i letos

aktualizováno 
Hrad Valdek zatím zůstane pod dohledem české armády. Vojáci nerozhodli, zda tento objekt zpřístupní veřejnosti, protože se nachází v jejich výcvikovém prostoru.

Rekonstrukcí dalších částí hlavní věže bude i letos pokračovat záchrana rozpadající se zříceniny hradu Valdek ve Vojenském výcvikovém prostoru Brdy. Naváže tak na předloňské kácení náletových křovin a v minulém roce zahájené práce na konzervaci hradní věže. Oprava zbytku hradu, při níž bude celá stavba zajištěna tak, aby se nezřítila, potrvá odhadem i následující čtyři roky. "Členové okresního shromáždění byli i letos vůči Valdeku vstřícní a v rozpočtu okresního úřadu schválili na jeho záchranu čtyři sta tisíc korun," uvedl Jaroslav Hodrment, který byl až do tohoto pondělí vedoucím referátu kultury Okresního úřadu v Příbrami. Zatím však stále není jasné, zdali vůbec někdy bude moci zříceninu hradu Valdek legálně navštívit veřejnost. Armáda ji totiž nadále odmítá vyčlenit z vojenského výcvikového prostoru. Turisté tak chodí na Valdek pouze potají, v rozporu se zákonem."Armáda prostor i nadále potřebuje pro výcvik a neuvažuje o změně jeho hranic. Ze stejného důvodu proto do něj nemůže povolit ani nekontrolovatelný vstup," zopakovala neměnné stanovisko ministerstva obrany jeho tisková služba. Zřícenina hradu ze 13. století je největší na Příbramsku. Šlechtické rody ho obývaly do počátku 17. století, kdy začal chátrat. Zatím poslední pokus o jeho záchranu spadá do počátku tohoto století. Součástí vojenského výcvikového prostoru a veřejnosti nepřístupný je od roku 1923. Od 50. let je zahrnut do území dělostřelecké střelnice. Zřícenina je kulturní památkou, o niž měla pečovat armáda. Přehlíživý postoj minulého režimu k uchování národního dědictví a nedostatek peněz v posledních letech způsobily stav, kdy zřícenině hrozil zánik. Práce na záchraně hradu zahájilo před dvěma lety několik příbramských dobrovolníků, kteří k tomuto účelu založili i nadaci. Ta však koncem roku 1998 zanikla, neboť nesplnila podmínku zákona, podle kterého musela mít na kontě alespoň půl milionu korun. Vzhledem k administrativním nedostatkům se nepovedla ani její transformace v občanské sdružení. "Ale to nejdůležitější, nastartovat zájem státu o záchranu Valdeku, se nám podařilo," řekl již dříve jeden ze zakladatelů nadace Libor Podrázský. Rekonstrukce zříceniny hradu Valdek již pohltila i s letošním příspěvkem kolem devíti set tisíc korun. Další statisíce bude ještě nutné do ní vložit. Přestože není vůbec jisté, že zřícenina bude vůbec někdy volně přístupná veřejnosti, Jaroslav Hodrment nepovažuje tyto peníze za vyhozené. "V tuto chvíli jde především o záchranu vzácné architektonické památky pro budoucnost," vysvětlil Hodrment.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

VIDEO: Stejná trasa, kolo vs. elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů

O kolik kilometrů více se dá najet při jednom výletu na elektrokole v porovnání...

Elektrokola lidé často využívají pro usnadnění jízdy v kopcích a horách. Skvěle přitom mohou pomáhat i na rovných...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Stála miliardy, teď je jaderná elektrárna na Filipínách atrakcí pro turisty

Osamělý telefon na stole mě spojuje přímo s prezidentskou kanceláří. Nejsem...

Jaderná elektrárna v Bataanu měla rozsvítit filipínský ostrov Luzon. Namísto toho se z celého projektu stala miliardová...

Bojujeme i za vás, vzkazuje do Česka indián, který chrání deštný prales

Zdaleka největší hrozbou pro lidstvo je to, že úplně rezignovalo na duchovní...

Manari Ushigua je náčelníkem amazonského kmene, kterému v džungli devastované těžbou ropy hrozí vymření. Zhyne-li...

Nejstrmější ulice na světě je ve Walesu, má sklon přes 37 procent

Ulice Ffordd Pen Llech v severním Walesu je se sklonem 37,45 % nejstrmější...

Nejstrmější ulice na světě je v severním Walesu, ve městě Harlech. Potvrdili to zástupci Guinessovy knihy rekordů s...

Další z rubriky

Zaniklé tratě: Moravská kaolinová dráha do Bítýšky měla krátký život

Zářez mezi Chudčicemi a Veveskou Bítýškou  49.2809150N, 16.4522781E

V dnešním putování se vydáváme do širšího okolí moravské metropole. Zaměříme se na trať, která spojila svůj osud s...

Na co zírá mašinfíra: Městskou linkou napříč Prahou od severu k jihu

Motorová jednotka řady 845 na městské lince S49 ze stanice Praha-Hostivař do...

V dalším dílu seriálu Na co zírá mašinfíra se projedeme první a dosud jedinou městskou linkou S49 podél Vltavy z Roztok...

Zaniklé tratě: Dobrovickou dráhu napojili na hlavní trať až po její smrti

Poslední vlak vedený lokomotivou 433 043 ve stanici Dobrovice-město, 31. 12....

Dnešní Zaniklé tratě nás zavedou na rozhraní středočeského a královéhradeckého kraje. Projdeme lokálku, která měřila...

Najdete na iDNES.cz